Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

BIBELEN FORANDRER FOLKS LIV

Jeg forstod at Jehova er barmhjertig og tilgivende

Jeg forstod at Jehova er barmhjertig og tilgivende
  • FØDT: 1954

  • HJEMLAND: CANADA

  • BAKGRUNN: SVINDLER, GAMBLER

MIN FORTID:

Jeg vokste opp i et fattig område i byen Montreal. Da jeg var seks måneder, døde faren min, og mor ble sittende igjen med alt ansvaret. Jeg var den yngste i en søskenflokk på åtte.

I oppveksten dreide livet seg om narkotika, gambling og vold. Jeg var også sammen med andre kriminelle. Da jeg var ti, begynte jeg å gå ærender for prostituerte og lånehaier. Jeg løy ofte og syntes det var morsomt å svindle folk på alle tenkelige måter. Det var som dop for meg.

Innen jeg var 14, hadde jeg blitt ekspert på å finne måter å lure folk på. Jeg kunne for eksempel kjøpe store kvanta av gullbelagte klokker, armbånd og ringer, stemple dem som 14 karat gull og så selge dem videre på gaten og på parkeringsplasser utenfor kjøpesentre. Lettjente penger var spennende! En gang tjente jeg 10 000 dollar på bare en dag!

Etter at jeg ble utvist fra en forbedringsanstalt da jeg var 15, hadde jeg ikke noe sted å bo. Jeg sov på gaten, i parker eller hjemme hos tilfeldige venner.

På grunn av den lyssky virksomheten min ble jeg ofte avhørt av politiet. Men siden jeg aldri solgte tyvegods, kom jeg aldri i fengsel. Likevel betalte jeg mange saftige bøter for bedrageri, forfalskning og salg uten tillatelse. Jeg fryktet ingen og krevde til og med inn penger for lånehaier. Det var farlig, og av og til bar jeg skytevåpen. Noen ganger var jeg med på organisert kriminalitet.

HVORDAN BIBELEN FORANDRET LIVET MITT:

Første gang jeg hadde noe med Bibelen å gjøre, var jeg bare 17 år. Jeg bodde hos kjæresten min da hun begynte å studere Bibelen sammen med Jehovas vitner. Men jeg likte ikke Bibelens restriksjoner når det gjaldt moral, så jeg forlot henne og flyttet inn hos en annen venninne som jeg pleide å gå ut med.

Vendepunktet kom da denne kjæresten også begynte å studere sammen med vitnene. Hun gjorde forandringer i livet sitt, og det gjorde inntrykk på meg at hun ble vennligere og mer tålmodig. Jeg tok imot en innbydelse til å bli med på et møte i Jehovas vitners Rikets sal. Her var det ordentlige og hyggelige mennesker som kom og ønsket meg velkommen. For en kontrast til det jeg var vant med! Jeg hadde aldri følt meg ønsket i familien min, og jeg ble ikke vist hengivenhet og kjærlighet i barndommen. Den varmen jeg opplevde blant Jehovas vitner, var akkurat det jeg hadde lengtet etter. Da vitnene tilbød seg å studere Bibelen med meg, tok jeg med glede imot tilbudet.

Det jeg lærte ut fra Bibelen, reddet trolig livet mitt. For å bli kvitt en spillegjeld på over 50 000 dollar hadde jeg planlagt et ran sammen med to partnere. Jeg er så glad for at jeg trakk meg! De tidligere partnerne mine gjennomførte ranet. Den ene ble arrestert, den andre ble drept.

Etter hvert som jeg studerte Bibelen, ble jeg mer og mer klar over hvor mange forandringer jeg trengte å gjøre. Jeg lærte for eksempel det Bibelen sier i 1. Korinter 6:9, 10: «Verken . . . tyver eller griske eller drankere eller spottere eller utpressere skal arve Guds rike.» Da jeg leste det, gikk det opp for meg hvilken situasjon jeg egentlig var i, og jeg begynte å gråte. Jeg forstod at jeg trengte å legge om livet fullstendig. (Romerne 12:2) Jeg var voldelig og aggressiv, og hele livet mitt var bygd på løgner.

Ut fra Bibelen lærte jeg også at Jehova er barmhjertig og tilgir villig. (Jesaja 1:18) Jeg bad inderlig til Jehova og bønnfalt ham om hjelp til å bryte med min tidligere livsstil. Med hans hjelp klarte jeg gradvis å forandre personlighet. Jeg tok et viktig skritt da jeg giftet meg med kjæresten min.

Jeg er i live i dag fordi jeg følger Bibelens prinsipper

Jeg var 24 år og hadde kone og tre barn. Nå måtte jeg finne meg et lovlig arbeid. Men jeg hadde lite skolegang og ingen referanser. Igjen bad jeg inderlig til Jehova. Så begynte jeg å lete etter en jobb. Jeg fortalte potensielle arbeidsgivere at jeg ville forandre livet mitt og gjøre et ærlig arbeid. Noen ganger fortalte jeg at jeg studerte Bibelen, og at jeg ønsket å bli en bedre samfunnsborger. Det var mange som ikke ville ansette meg. Men endelig, etter at jeg åpenhjertig hadde fortalt om min vanskelige fortid under enda et intervju, sa han som intervjuet meg: «Jeg vet ikke hvorfor, men det er noe som sier meg at jeg bør ansette deg.» Jeg tror dette var svaret på bønnene mine. Med tiden ble både min kone og jeg døpt som Jehovas vitner.

HVORDAN LIVET ER BEDRE NÅ:

Jeg er i live i dag fordi jeg følger Bibelens prinsipper og lever slik kristne skal gjøre. Jeg har en flott familie. Jeg er overbevist om at Jehova har tilgitt meg, og føler at jeg har en ren samvittighet.

De siste 14 årene har jeg vært heltidsforkynner og har hjulpet mange til å lære om Bibelen. Ganske nylig begynte også min kone som heltidsforkynner. De siste 30 årene har jeg hatt gleden av å hjelpe 22 av mine arbeidskolleger til å begynne å tjene Jehova. Jeg står fortsatt utenfor kjøpesentre, men ikke for å svindle folk, slik jeg gjorde før. Nå vil jeg heller gi dem noe – et håp om å leve evig i en framtidig ny verden, helt fri for svindlere. – Salme 37:10, 11.