Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

’Mirakuløs helbredelse’ — står Gud bag?

’Mirakuløs helbredelse’ — står Gud bag?

’Mirakuløs helbredelse’ — står Gud bag?

I VISSE lande er det almindeligt at se pilgrimme der besøger forskellige helligdomme hvor mange hævder at de er blevet helbredt for ellers ’uhelbredelige’ lidelser. I andre lande påstår medicinmænd at de kan helbrede folk ved hjælp af overnaturlige kræfter. Og nogle steder holdes der følelsesladede massemøder, hvor syge springer ud af deres kørestole eller smider deres krykker mens de hævder at være blevet helbredt.

De der udfører sådanne helbredelser, tilhører for det meste vidt forskellige trosretninger, og ofte beskylder de hinanden for at være frafaldne, falske eller hedenske. Spørgsmålet er derfor: Lader Gud mirakler finde sted gennem en mangfoldighed af ofte modstridende trosretninger? Bibelen siger jo: „Gud er ikke uordenens men fredens Gud.“ (1 Korinther 14:33) Står Gud virkelig bag sådanne ’mirakuløse helbredelser’? Nogle troshelbredere hævder at det er gennem kraft fra Jesus at de er i stand til at helbrede. Lad os se på hvordan Jesus helbredte folk.

Hvordan Jesus helbredte folk

Det Jesus gjorde når han helbredte folk, har intet tilfælles med det som vor tids troshelbredere gør. Jesus helbredte for eksempel alle der kom til ham for at få hjælp. Han udvalgte ikke nogle få i folkeskarerne som han helbredte, for derefter at sende de andre bort uden at de blev helbredt. Desuden blev dem Jesus helbredte, fuldstændig raske, og det skete næsten altid øjeblikkeligt. Bibelen siger: „Alle de mange mennesker søgte at røre ved ham, da en kraft udgik fra ham og helbredte alle.“ — Lukas 6:19.

I dag beskylder troshelbredere ofte syge mennesker for at mangle tro hvis helbredelsen ikke virker, men Jesus helbredte endda nogle som endnu ikke troede på ham. Engang henvendte han sig for eksempel uopfordret til en blind mand og gjorde ham rask. Senere spurgte Jesus ham: „Tror du på Menneskesønnen?“ Hertil svarede manden: „Hvem er han, herre, så jeg kan tro på ham?“ Jesus sagde til ham: „Det [er] ham der taler med dig.“ — Johannes 9:1-7, 35-38.

Men nogle vil måske spørge: Hvis det ikke var nødvendigt at have tro for at blive helbredt af Jesus, hvordan kan det så være at han ofte sagde til dem han havde helbredt: „Din tro har gjort dig rask“? (Lukas 8:48; 17:19; 18:42) Med disse ord pegede Jesus på at folk der var kommet til ham i tro på at de kunne blive helbredt, virkelig blev helbredt, mens de der holdt sig tilbage fra at komme til ham, gik glip af denne mulighed. Det var ikke troen der helbredte dem, men Guds kraft. Om Jesus siger Bibelen: „Gud salvede ham med hellig ånd og kraft, og han gik igennem landet og gjorde vel og helbredte alle dem som var undertrykt af Djævelen, for Gud var med ham.“ — Apostelgerninger 10:38.

Som oftest spiller penge en stor rolle i forbindelse med vore dages såkaldte mirakuløse helbredelser. Troshelbredere er kendt for at være dygtige pengeindsamlere. Efter sigende indsamlede en sådan troshelbreder på et år over 430 millioner kroner gennem sin verdensomspændende virksomhed. Nogle kirkesamfund tjener også penge på pilgrimme der besøger forskellige helligdomme i håb om at blive helbredt. Jesus tog derimod aldrig imod penge fra dem han helbredte. Nogle gange sørgede han endda for mad til dem. (Mattæus 15:30-38) Da Jesus sendte sine disciple ud for at forkynde, sagde han til dem: „Kurér syge, oprejs døde, gør spedalske rene, uddriv dæmoner. I har fået det for intet, I skal give det for intet.“ (Mattæus 10:8) Hvorfor er der så stor forskel på Jesu helbredelsesmetoder og de metoder som vor tids troshelbredere gør brug af?

Hvem står bag?

I årenes løb har nogle inden for lægevidenskaben undersøgt det som troshelbredere hævder at have udrettet. Hvad er de nået frem til? Ifølge Londonavisen Daily Telegraph siger en læge i England som har brugt 20 år på at studere emnet: „Karismatiske personers påstande om mirakuløs helbredelse understøttes ikke af et eneste lægevidenskabeligt bevis.“ Ikke desto mindre er mange overbevist om at de er blevet helbredt ved kraft fra relikvier, helligdomme eller troshelbredere. Kan det tænkes at disse mennesker har været ofre for bedrag?

I sin berømte bjergprædiken sagde Jesus at religiøse bedragere ville sige til ham: „Herre, Herre, har vi ikke . . . gjort mange kraftige gerninger i dit navn?“ Men alligevel ville Jesus svare dem: „Jeg har aldrig kendt jer! Fjern jer fra mig, I som øver lovløshed.“ (Mattæus 7:22, 23) Om kilden til den kraft som sådanne ’helbredere’ hævder at have, skrev apostelen Paulus advarende: „Den lovløses nærværelse er ifølge Satans virke ledsaget af enhver kraftig gerning og løgnagtige tegn og undere og af ethvert uretfærdigt bedrag.“ — 2 Thessaloniker 2:9, 10.

’Helbredelser’ der har forbindelse til relikvier, afguder eller gudebilleder, kan i øvrigt ikke stamme fra Gud. Hvorfor ikke? Fordi Guds klare bud lyder: „Flygt fra afgudsdyrkelsen,“ og: „Vogt jer for afguderne.“ (1 Korinther 10:14; 1 Johannes 5:21) Sådanne ’helbredelser’ hører med til de snedige kneb som Satan anvender for at lede mennesker bort fra den sande tilbedelse. Bibelen siger: „Satan selv giver sig ud for at være en lysets engel.“ — 2 Korinther 11:14.

Hvorfor Jesus og apostlene helbredte folk

De virkelige mirakuløse helbredelser som er omtalt i De Kristne Græske Skrifter, viste tydeligt at Gud var med Jesus og apostlene. (Johannes 3:2; Hebræerne 2:3, 4) Jesu mirakuløse helbredelser harmonerede også med det budskab han forkyndte: „Han [gik] rundt i hele Galilæa, underviste i deres synagoger og forkyndte den gode nyhed om riget og kurerede enhver form for sygdom.“ (Mattæus 4:23) Jesu kraftige gerninger bestod ikke kun i at han kurerede syge, men også i at han bespiste folkeskarerne, havde magt over naturkræfterne og endog oprejste nogle fra de døde. Dermed viste han hvad han vil gøre for dem der adlyder Gud, når han hersker i Guds rige. Er det ikke skønt at vide?

Sådanne kraftige gerninger, også kaldt åndens gaver, ophørte efter Jesu og apostlenes død og efter at enhver som de havde givet disse gaver, døde. Apostelen Paulus skrev: „Hvad enten det er gaver til at profetere, de vil blive afskaffet; eller [mirakuløs] tungetale, den vil ophøre; eller [guddommeligt åbenbaret] kundskab, den vil blive afskaffet.“ (1 Korinther 13:8) Hvorfor? Fordi sådanne kraftige gerninger som for eksempel mirakuløs helbredelse ophørte så snart de havde tjent deres formål — nemlig at pege på Jesus som den lovede Messias og at vise at den kristne menighed havde Guds godkendelse. De var ikke længere nødvendige og blev derfor „afskaffet“.

Men Jesu mirakler har alligevel stor betydning for os. Hvis vi i tro giver agt på Jesu lære angående Guds rige, kan vi se frem til en tid hvor følgende inspirerede profeti både i åndelig og fysisk forstand vil blive opfyldt: „Ingen indbygger siger: ’Jeg er syg.’“ — Esajas 33:24; 35:5, 6; Åbenbaringen 21:4.