Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Före och efter – hur Bibeln förändrade en man

Före och efter – hur Bibeln förändrade en man

”Närma er Gud, så skall han närma sig er”

Före och efter – hur Bibeln förändrade en man

ROLF-MICHAEL levde för sin musik. Och han var helt beroende av droger. Under sin ungdomstid i Tyskland drack han mycket alkohol och använde ofta LSD, kokain, hasch och andra droger som påverkade hans sinne.

När Rolf-Michael försökte smuggla in droger i ett afrikanskt land, blev han gripen och fick sitta 13 månader i fängelse. I fängelset fick han tid att fundera över den verkliga meningen med livet.

Tillsammans med sin hustru, Ursula, sökte Rolf-Michael desperat efter en mening med livet och efter sanningen. Trots att de hade dåliga erfarenheter av så kallade kristna kyrkor, hade de en stark önskan att lära känna Gud. Men de olika samfunden kunde inte ge dem några tillfredsställande svar på deras frågor. Inte heller kunde de ge dem någon stark motivation till att förändra sitt liv.

Rolf-Michael och Ursula kom till slut i kontakt med Jehovas vittnen. När de började studera Bibeln, blev Rolf-Michael djupt rörd av uppmaningen: ”Närma er Gud, så skall han närma sig er.” (Jakob 4:8) Han bestämde sig för att ”lägga bort den gamla personligheten” som svarade mot hans tidigare uppförande och ta på sig ”den nya personligheten som blev skapad enligt Guds vilja i sann rättfärdighet och lojalitet”. (Efesierna 4:22–24)

Vad gjorde det möjligt för Rolf-Michael att ta på sig den nya personligheten? Han fick se från Bibeln att det är ”genom exakt kunskap” som personligheten kan ”förnyas efter bilden av honom som har skapat den”, dvs. Jehova Gud. (Kolosserna 3:9–11)

Allteftersom Rolf-Michael inhämtade exakt kunskap, försökte han rätta sitt liv efter principerna i Guds ord. (Johannes 17:3) Det var svårt för honom att bryta sig loss från sitt drogmissbruk, men han insåg värdet av att närma sig Jehova i bön och få uppleva hans hjälp. (1 Johannes 5:14, 15) Han fick ytterligare hjälp av att umgås med dem som redan var Jehovas vittnen och som arbetade hårt för att göra Guds vilja.

Det var också en hjälp för Rolf-Michael att han visste att världen håller på att försvinna och att de som gör Guds vilja skall bestå för evigt. Det gjorde det möjligt för honom att välja, inte den kortsiktiga kärleken till världen, utan den eviga välsignelsen att ha ett nära förhållande till den kärleksfulle Guden, Jehova. (1 Johannes 2:15–17) Rolf-Michael påverkades starkt av orden i Ordspråken 27:11: ”Var vis, min son, och gläd mitt hjärta, så att jag kan ge den svar som smädar mig.” Han säger med uppskattning: ”Den här versen visar hur djup Jehovas kärlek är, eftersom han ger oss chansen att glädja hans hjärta.”

Precis som Rolf-Michael, hans hustru och deras tre barn har hundratusentals andra fått nytta av att följa Bibelns principer. Man kan finna sådana personer i Jehovas vittnens församlingar över hela världen. I vissa länder blir Jehovas vittnen tyvärr felaktigt anklagade för att vara en farlig sekt som splittrar familjer. Rolf-Michaels erfarenhet visar att detta inte är sant. (Hebréerna 4:12)

Rolf-Michael säger att Matteus 6:33, som uppmanar oss att prioritera andliga ting, är en ”kompass” för hans familj och visar dem den rätta riktningen. Tillsammans med sin familj är han djupt tacksam mot Jehova för att de som kristna kan vara en så lycklig familj. De känner det som psalmisten, som sjöng: ”Vad skall jag ge Jehova i gengäld för alla hans välgärningar mot mig?” (Psalm 116:12)

[Infälld text på sidan 9]

Gud ger oss chansen att glädja hans hjärta

[Ruta på sidan 9]

Bibelns principer har kraft

Här följer några exempel på bibliska principer som har motiverat många att överge livsfarliga missbruk:

”O ni som älskar Jehova, hata det som är ont.” (Psalm 97:10) När någon har blivit övertygad om att dödsbringande vanor tillhör det som är ”ont” och har utvecklat ett verkligt hat mot dem, blir det lättare för honom att göra det som behagar Gud.

”Den som vandrar med de visa kommer att bli vis, men den som umgås med de enfaldiga kommer det att gå illa.” (Ordspråken 13:20) För att kunna säga nej till droger och andra beroendeframkallande medel behöver man noga välja vilka man skall umgås med. Det är till verklig hjälp att odla vänskap med kristna som kommer att stödja ens beslut.

”Var inte bekymrade för någonting, utan låt i allting, genom bön och ödmjuk anhållan jämte tacksägelse, de ting ni begär göras kända för Gud; och Guds frid, som övergår allt förstånd, skall skydda era hjärtan och era sinnesförmögenheter med hjälp av Kristus Jesus.” (Filipperna 4:6, 7) Sådan frid i hjärta och sinne kan inte uppnås på något annat sätt. Och att be till Gud och förtrösta på honom på det här sättet hjälper en att klara av livets problem utan att ta till beroendeframkallande droger.