Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

PÅ FRAMSIDAN | NÄR DU FÖRLORAR NÅGON

Man kan hantera sorgen

Man kan hantera sorgen

Det finns gott om råd att få när det gäller sorg. Men det är inte alla som faktiskt hjälper. Du kanske får rådet att hålla tillbaka tårarna och att inte visa några känslor. Någon annan kanske rekommenderar raka motsatsen och tycker att du ska låta känslorna flöda. Bibelns råd är mer balanserade och stämmer överens med modern forskning.

I en del kulturer anses det omanligt att gråta. Men behöver man verkligen skämmas för att gråta inför andra? Experter på psykisk hälsa säger att det är en del av sorgearbetet att gråta. Om man tillåter sig själv att vara ledsen kan det bli lättare att gå vidare. Att stänga av sina känslor kan göra mer skada än nytta. Bibeln stöder inte alls tanken att det är fel eller omanligt att gråta. Vi kan ta Jesus som exempel. Han grät öppet när hans vän Lasarus hade dött, trots att han visste att han hade kraft att väcka upp honom igen. (Johannes 11:33–35)

Ilska är ofta en del av sorgeprocessen, framför allt om dödsfallet har skett plötsligt. Man kan känna sig arg av flera olika skäl, till exempel om någon man ser upp till säger något taktlöst. ”Jag var bara 14 år när min pappa dog”, säger Mike som kommer från Sydafrika. ”På begravningen sa prästen att Gud behöver goda människor och att han tar hem dem till himlen i förtid. * Det gjorde mig så arg, för vi behövde verkligen vår pappa. Trots att det är 63 år sedan känns det fortfarande jobbigt.”

Hur är det med skuldkänslor i samband med sorg? Vid oväntade dödsfall tänker en del att det inte hade behövt hända om de bara hade gjort något annorlunda. Och skuldkänslorna skulle kunna bli ännu värre om man skildes som ovänner sista gången man träffades.

Om du bär på skuldkänslor eller ilska är det viktigt att du inte håller det inom dig. Det är bra om du kan prata med en god vän som lyssnar. Han eller hon kan bekräfta att det är helt normala känslor, men att de inte har någon koppling till verkligheten. Bibeln säger: ”En vän visar alltid kärlek, en broder är till för att hjälpa i nöden.” (Ordspråksboken 17:17, Bibel 2000)

Den bästa vän man kan ha när man har mist någon är vår skapare, Jehova Gud. Han bryr sig verkligen om dig, så tala om för honom precis hur du känner det. (1 Petrus 5:7) Dessutom lovar han att alla som gör det ska kunna stilla sina tankar och känslor med hjälp av ”Guds frid, som övergår allt förstånd”. (Filipperna 4:6, 7) Låt Guds ord, som finns i Bibeln, hjälpa dig att läka känslomässigt. Gör en lista över uppmuntrande bibelverser. (Se  rutan.) Du kanske till och med kan lära dig några av dem utantill. Om du ligger vaken på nätterna och känner dig ensam, kan det vara till stor hjälp att begrunda sådana tankar. (Jesaja 57:15)

En man i 40-årsåldern som vi kan kalla Jack miste sin fru i cancer för inte så länge sedan. Han säger att han känner sig fruktansvärt ensam ibland men att bönen har hjälpt honom. Han berättar: ”När jag ber till Jehova känner jag mig aldrig ensam. Ofta vaknar jag på natten och kan inte somna om. Då brukar jag läsa och fundera på positiva tankar från Bibeln och berätta för Jehova om allt jag har inom mig. När jag har gjort det får jag ett inre lugn, mina tankar och känslor kommer i balans och jag kan sova igen.”

Vanessa var ganska ung när hon förlorade sin mamma i en sjukdom. Hon känner också att bönen har hjälpt henne. Hon berättar: ”När det var som värst fick jag bara fram Guds namn innan jag bröt ihop och storgrät. Jehova lyssnade på mina böner och gav mig alltid den kraft jag behövde.”

En del som arbetar med sorgerådgivning rekommenderar att man försöker vara till hjälp för andra och kanske engagera sig i volontärarbete. Det kan skingra tankarna och göra att man ser ljusare på tillvaron. (Apostlagärningarna 20:35) Många tycker att sorgen har blivit lättare att bära när de har gått in för att hjälpa andra. (2 Korinthierna 1:3, 4)

^ § 5 Det här är inte vad Bibeln lär. I Bibeln nämns det tre olika skäl till att någon dör. (Predikaren 9:11; Johannes 8:44; Romarna 5:12)