Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hvordan du kan ha nytte av Jesu offer

Hvordan du kan ha nytte av Jesu offer

 En gang i året samles Jehovas vitner og flere millioner som de har invitert, for å markere minnet om Jesu død, slik han befalte. (Lukas 22:19) Denne minnehøytiden hjelper oss til å forstå betydningen av det Jesus gjorde da han ga sitt liv for menneskene, og hva hans offer kan bety for oss – både nå og i framtiden. – Johannes 3:16.

 Enten du har vært til stede på minnehøytiden eller ikke, er du kanskje interessert i å få vite hva du trenger å gjøre for at Jesu offerdød skal være til hjelp for deg. Jesus sa at vi må gjøre to viktige ting:

  1.  1. Vi må lære om Gud og Jesus. Jesus sa i en bønn til sin himmelske Far: «Dette fører til evig liv: at de lærer deg å kjenne, den eneste sanne Gud, og ham som du har utsendt, Jesus Kristus.» – Johannes 17:3.

  2.  2. Vi må leve etter det vi lærer. Jesus understreket at vi må rette oss etter det han lærer oss. Han avsluttet for eksempel sin mest berømte tale, Bergprekenen, med å rose dem som «hører [hans] ord og gjør etter dem». (Lukas 6:46–48) Og en annen gang sa han: «Nå vet dere dette – lykkelige er dere hvis dere gjør det.» – Johannes 13:17.

 Vil du lære mer om Gud og Jesus? Vil du ha noen praktiske råd for hvordan du kan leve etter det du lærer? Her er tre ting som kan hjelpe deg til å få vite mer:

Bibelkurs

 Vårt gratis interaktive bibelkurs har hjulpet mange til å undersøke Bibelen og leve etter den.

  •   Gå inn på siden «Bibelkurs med en personlig lærer» for å få vite mer om kurset.

  •   Se videoen Velkommen til bibelkurset for å se hvordan det er å undersøke Bibelen sammen med Jehovas vitner.

Jehovas vitners møter

 Jehovas vitner samles to ganger i uken i møtelokalet sitt, som kalles Rikets sal. På disse møtene snakker vi om Bibelen og hvordan vi kan leve etter det den lærer.

 Møtene er åpne for alle, man trenger ikke å være et Jehovas vitne for å komme. Avhengig av lokale omstendigheter kan man velge om man vil være til stede fysisk eller via videokonferanse.

  •   Se videoen Hva foregår i en Rikets sal? for å se hva du kan vente deg på disse møtene.

Artikler og videoer på nett

 Mange artikler og videoer på dette nettstedet kan hjelpe deg til å få vite mer om det Jesus lærer oss, og om verdien av hans offerdød.

 For å få vite hvordan det er mulig at ett menneskes død kan være til hjelp for millioner av mennesker, kan du for eksempel lese artiklene «Jesus frelser – hvordan?» og «Hvorfor måtte Jesus lide og dø?» eller se videoen Hvorfor døde Jesus?