Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Når skal Guds rike begynne å herske over jorden?

Når skal Guds rike begynne å herske over jorden?

Noen av Jesu disipler ønsket å få vite når Guds rike skulle begynne å herske. Jesus svarte ved å si at de ikke kom til å vite nøyaktig når det skulle begynne å herske over jorden. (Apostlenes gjerninger 1:6, 7) Men tidligere hadde han fortalt dem om bestemte hendelser som skulle utgjøre et tegn på at Guds rike snart skulle begynne å herske. Når man så disse hendelsene skje samtidig, skulle man «vite at Guds rike [var] nær». – Lukas 21:31.

HVILKE HENDELSER VAR DET JESUS NEVNTE?

Jesus sa: «Nasjon skal gå til krig mot nasjon og rike mot rike. Det skal bli store jordskjelv, og på det ene stedet etter det andre skal det bli matmangel og epidemier.» (Lukas 21:10, 11) Akkurat som linjene i et fingeravtrykk utgjør et bestemt mønster, skulle alle disse hendelsene til sammen utgjøre et tydelig tegn. Og på samme måte som et fingeravtrykk identifiserer en person, skulle det at disse hendelsene skjedde samtidig, identifisere en bestemt tid – den tiden da «Guds rike er nær». Har slike hendelser funnet sted samtidig og over hele verden? Tenk over hva kjensgjerningene viser.

1. KRIGER

I 1914 brøt det ut krig i et større omfang enn noen gang før i menneskenes historie. Historikere omtaler ofte 1914 som et vendepunkt i historien, for det var det året den første verdenskrig begynte. I den krigen gjorde man for første gang omfattende bruk av stridsvogner, luftbomber, maskingeværer, giftgass og andre dødelige våpen. Senere fulgte den andre verdenskrig, der det ble brukt atomvåpen for første gang. Helt siden 1914 har det vært krig et eller annet sted på jorden, og disse krigene har tatt livet av millioner av mennesker.

2. JORDSKJELV

Ifølge Britannica Academic er det hvert år omkring 100 jordskjelv som er store nok til å forårsake «alvorlige skader». Og United States Geological Survey melder at «ifølge langtidsstatistikk (siden omkring år 1900) kan man forvente 16 store jordskjelv i året». Noen mener riktignok at det bare ser ut som jordskjelvaktiviteten har økt, fordi det nå finnes bedre måter å registrere jordskjelv på. Men det er uansett et faktum at store jordskjelv rundt om i verden er årsak til lidelser og tap av menneskeliv i større omfang enn noen gang før.

3. MATMANGEL

Det er matmangel i mange deler av verden på grunn av krig, korrupsjon, økonomisk sammenbrudd, dårlig jordbruksforvaltning eller manglende planlegging med tanke på ekstremvær. Verdens matvareprogram sier i sin årsrapport for 2018 (Year in Review 2018): «Verden over er det 821 millioner mennesker som ikke har nok å spise, og 124 millioner av disse lider av akutt sult.» Hvert år er det rundt 3,1 millioner barn som dør som følge av underernæring. I 2011 var dette årsaken til omkring 45 prosent av alle barnedødsfall verden over.

4. SYKDOMMER OG EPIDEMIER

En publikasjon utgitt av Verdens helseorganisasjon sier: «Store epidemier har allerede satt sitt preg på det 21. århundre. Gamle sykdommer – kolera, pest og gulfeber – har kommet tilbake, og nye har dukket opp – sars, pandemisk influensa, mers, ebola og zikafeber.» Dessuten har menneskene blitt rammet av covid-19-pandemien. Selv om forskere og leger har fått mye kunnskap om sykdom, har de ikke klart å finne en kur for alle sykdommer.

5. ET VERDENSOMFATTENDE FORKYNNELSESARBEID

Jesus pekte på et annet trekk ved tegnet da han forutsa: «Det gode budskap om Riket skal bli forkynt på hele den bebodde jord, slik at alle nasjonene får høre det, og så skal enden komme.» (Matteus 24:14) Samtidig som verden sliter med store problemer, er det over åtte millioner mennesker fra alle nasjoner som forkynner det gode budskap om Guds rike i 240 land og områder på over 1000 språk. Dette har aldri før skjedd i menneskenes historie.

HVA BETYR TEGNET FOR OSS?

De hendelsene som utgjør det tegnet Jesus beskrev, skjer i dag. Hvorfor bør vi være interessert i det? Fordi Jesus sa: «Når dere ser at dette skjer, [skal dere] vite at Guds rike er nær.» – Lukas 21:31.

Snart skal Riket sørge for at Guds vilje skjer på jorden

Både det tegnet Jesus beskrev, og de tidsangivelsene vi finner i Bibelen, hjelper oss til å forstå at Gud opprettet sitt rike i himmelen i 1914. a Det året innsatte han sin Sønn, Jesus Kristus, som Konge. (Salme 2:2, 4, 6–9) Guds rike skal snart ta makten over jorden, fjerne alle andre riker og gjøre jorden til et paradis der menneskene kan bo i all evighet.

Om kort tid vil ordene i den mønsterbønnen Jesus lærte oss, bli oppfylt: «La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden slik som i himmelen.» (Matteus 6:10) Men hva har Riket utrettet siden det begynte å herske i 1914? Og hva kan vi se fram til når Guds rike er den eneste regjeringen over menneskene?

a Les mer om hvorfor 1914 er et viktig år, i leksjon 32 i boken Et håp om en lys framtid, utgitt av Jehovas vitner.