Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Skapt slik at vi kan lære i all evighet

Skapt slik at vi kan lære i all evighet

Skapt slik at vi kan lære i all evighet

«Inne i hvert eneste hode finnes det et imponerende kraftverk, et kompakt og effektivt organ med en kapasitet som ser ut til å utvide seg mer og mer mot det uendelige jo mer vi lærer om det.» ​ — TONY BUZAN OG TERENCE DIXON, VITENSKAPSSKRIBENTER.

HVOR mye er menneskehjernen i stand til å lære? Det er et spørsmål som fortsatt fengsler og forvirrer forskerne. Peter Russell skriver i The Brain Book: «Jo mer man lærer om menneskehjernen, desto bedre skjønner man at dens kapasitet og potensial er mye større enn man tidligere har antatt.»

Hjernen vår har for eksempel en enorm kapasitet når det gjelder hukommelse. «Hukommelsen vår er ikke som en beholder som gradvis fylles,» sier Russell, «den er mer som et tre hvor det vokser ut knagger som minnene blir hengt på. Alt du husker, er som en mengde knagger som nye minner kan henges på. Så kapasiteten til hukommelsen blir stadig større. Jo mer du har lært, desto mer kan du lære.» Dette bringer oss tilbake til et spørsmål vi har stilt tidligere: Hvorfor har hjernen vår slike enorme uutnyttede reserver?

Evolusjonsteorien kan ikke gi noe logisk svar på det. Ettersom utviklingslæren er dypt grunnfestet i forestillingen om at de best skikkede overlever, får den mange tenkende mennesker til å lure på hva det var som fikk den menneskelige hjerne til å utvikle en slik enorm kapasitet. For å illustrere dette kan man spørre om hvorfor noen skulle lage en stor lastebil hvis alt de noensinne kom til å frakte, var en skuffe med sand.

Bibelen gir imidlertid en forfriskende enkel, men like fullt logisk forklaring. Den begynner med å fortelle at våre første foreldre — Adam og Eva — ble skapt i Guds bilde, at de var i stand til å gjenspeile Guds storslagne egenskaper. Så viser den at de var skapt for å leve — og dermed også for å lære — i all evighet. (1. Mosebok 1: 27; 2: 16, 17) Hjernen vår vitner fortsatt om at dette var Guds hensikt, selv om den er ufullkommen i dag fordi synden ble brakt inn i menneskeslekten. — Romerne 5: 12.

Men Guds opprinnelige hensikt, som gikk ut på at jorden skulle bli full av fullkomne, gudfryktige mennesker som skulle leve i et paradis, kommer til å bli gjennomført. Jehova har jo gitt sin enbårne Sønn, Jesus Kristus, som et gjenløsningsoffer for oss slik at vi skal kunne oppnå evig liv. — Matteus 20: 28; Johannes 3: 16.

Den beste føde sinnet vårt kan få

Jehova har også gitt oss sitt inspirerte, hellige Ord, Bibelen. (2. Timoteus 3: 16; 2. Peter 1: 21) Fordi denne dyrebare boken er blitt frambrakt ved hjelp av den hellige ånd, er det ingen overdrivelse å si at den inneholder den aller beste mentale og åndelige føde som vi mennesker kan få. (Salme 19: 7—10) Som Jesus selv sa: «Mennesket skal leve, ikke av brød alene, men av hver uttalelse som kommer fra Jehovas munn.» — Matteus 4: 4.

Enten du er ung eller gammel, kan du kanskje sette av litt tid hver dag til å lese Guds dyrebare ’uttalelser’. De som gjør det, og som anvender det de lærer, kommer til å ha gagn av det både nå og i framtiden. Ja, de kan få mulighet til å leve og lære i all evighet, slik Guds hensikt opprinnelig gikk ut på. Er ikke det et storslagent håp? — Forkynneren 3: 11; Johannes 17: 3.

[Bilde på side 11]

Gud skapte menneskets hjerne slik at vi skulle kunne lære i all evighet

[Bilder på side 12]

Bibelen inneholder den aller beste føde for sinnet