Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Ovatko nykyiset ”ihmeparannukset” lähtöisin Jumalasta?

Ovatko nykyiset ”ihmeparannukset” lähtöisin Jumalasta?

Ovatko nykyiset ”ihmeparannukset” lähtöisin Jumalasta?

JOISSAKIN maissa on tavallista, että ihmiset tekevät pyhiinvaellusmatkoja paikkoihin, joissa monet sanovat parantuneensa sairauksista ja vaivoista, joita on pidetty parantumattomina. Toisissa maissa poppamiehet väittävät parantavansa ihmisiä yliluonnollisten voimien avulla. Muualla taas järjestetään tunnepitoisia uskonnollisia kokouksia, joissa sairaat saattavat hypätä ylös pyörätuolista tai heittää pois kainalosauvat ja väittää parantuneensa.

Ne jotka suorittavat tällaisia parannustekoja, tunnustavat yleensä eri uskontoja, ja monesti he syyttävät toisiaan luopioiksi, huijareiksi tai pakanoiksi. Siksi herää kysymys: käyttääkö Jumala ihmeiden tekemiseen monia eri välikappaleita, jotka ovat usein ristiriidassa keskenään? Raamatussahan sanotaan: ”Ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.” (1. Korinttilaisille 14:33.) Ovatko tällaiset ”ihmeparannukset” tosiaan lähtöisin Jumalasta? Jotkut parantajat väittävät toimivansa Jeesuksen voimassa, joten tarkastelemme seuraavaksi sitä, miten Jeesus paransi ihmisiä.

Miten Jeesus paransi

Jeesuksen tapa parantaa sairaita eroaa selkeästi siitä, miten nykyiset parantajat toimivat. Jeesus esimerkiksi paransi kaikki, jotka etsivät häneltä apua. Hän ei parantanut vain joitakuita ihmisjoukosta valittuja ja lähettänyt muita pois niine hyvineen. Jeesus myös paransi ihmiset täysin ja melkein aina heti. Raamattu kertoo: ”Koko ihmisjoukko pyrki koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voimaa ja se paransi heidät kaikki.” (Luukas 6:19.)

Nykyiset uskollaparantajat usein syyttävät sairaita uskonpuutteesta, jos nämä eivät tervehdy, mutta Jeesus paransi myös joitakuita, jotka eivät olleet vielä osoittaneet uskoa häneen. Esimerkiksi kerran Jeesus meni pyytämättä erään sokean miehen luo ja paransi hänet. Myöhemmin Jeesus kysyi häneltä: ”Uskotko sinä Ihmisen Poikaan?” Mies vastasi: ”Kuka hän on, herra, uskoakseni häneen?” Jeesus sanoi: ”Hän on – – se, joka parhaillaan puhuu kanssasi.” (Johannes 9:1–7, 35–38.)

Saatat kuitenkin ihmetellä, että jos usko ei ollut edellytys paranemiselle, miksi Jeesus sanoi monesti: ”Uskosi on tehnyt sinut terveeksi.” (Luukas 8:48; 17:19; 18:42.) Jeesus tarkoitti tällä sitä, että ihmiset, joiden usko sai heidät etsimään hänet käsiinsä, paranivat, kun taas ne, jotka kieltäytyivät tulemasta hänen luokseen, menettivät tuon mahdollisuuden. Ne jotka parannettiin, eivät tervehtyneet uskonsa vaan Jumalan voiman ansiosta. Raamatussa sanotaan Jeesuksesta: ”Jumala voiteli hänet pyhällä hengellä ja voimalla, ja hän kulki kautta maan ja teki hyvää ja paransi kaikki Panettelijan sortamat, sillä Jumala oli hänen kanssaan.” (Apostolien teot 10:38.)

Rahalla näyttää useimmiten olevan tärkeä osa nykyajan oletetuissa parannusteoissa. Uskollaparantajat tunnetaan tehokkaina varojen kerääjinä. Erään parantajan sanotaan keränneen maailmanlaajuisella toiminnallaan noin 58 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa. Myös kirkot saavat taloudellista hyötyä pyhiinvaeltajista, jotka käyvät ”pyhissä” paikoissa parantumisen toivossa. Sitä vastoin Jeesus ei koskaan kerännyt rahaa parantamiltaan ihmisiltä. Toisinaan hän jopa järjesti heille ruokaa (Matteus 15:30–38). Lähettäessään opetuslapsensa saarnaamaan hän sanoi heille: ”Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia, ajakaa ulos demoneja. Ilmaiseksi olette saaneet, ilmaiseksi antakaa.” (Matteus 10:8.) Miksi nykyisten parantajien ja Jeesuksen menettelytavat eroavat toisistaan näin jyrkästi?

Mistä lähteestä?

Vuosien mittaan jotkut lääketieteen ammattilaiset ovat tutkineet parantajien väitteitä. Mitä he ovat saaneet selville? Daily Telegraph -lehden mukaan eräs englantilainen lääkäri, joka käytti asian tutkimiseen 20 vuotta, sanoi: ”Karismaatikkojen ilmoittamien ihmeparannusten tueksi ei ole ainuttakaan lääketieteellistä todistetta.” Silti monet uskovat vilpittömästi parantuneensa pyhäinjäännösten, ”pyhien” paikkojen tai ihmeparantajien ansiosta. Olisivatko he voineet joutua petoksen uhreiksi?

Jeesus mainitsi kuuluisassa vuorisaarnassaan, mitä uskonnolliset petkuttajat tulisivat sanomaan hänelle: ”Herra, Herra, emmekö me – – tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?” Mutta hän vastaisi heille: ”En ole koskaan tuntenut teitä! Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.” (Matteus 7:22, 23.) Apostoli Paavali puolestaan kirjoitti sen voiman lähteestä, jota he väittävät itsellään olevan: ”Tuon laittoman läsnäoloon liittyy Saatanan vaikutuksen mukaan kaikkia voimatekoja ja valheellisia tunnusmerkkejä ja ennusmerkkejä ja kaikkea epävanhurskasta petosta.” (2. Tessalonikalaisille 2:9, 10.)

Myöskään pyhäinjäännöksiin ja uskonnollisiin kuviin ja patsaisiin liitetyt ”ihmeparannukset” eivät voi olla lähtöisin Jumalasta. Miksi eivät? Koska Jumalan sana käskee selvästi: ”Paetkaa epäjumalanpalvelusta” ja: ”Varjelkaa itseänne epäjumalilta.” (1. Korinttilaisille 10:14; 1. Johanneksen kirje 5:21.) Tällaiset ”parantumiset” kuuluvat Saatanan juoniin, joiden avulla hän yrittää vetää ihmisiä pois tosi palvonnasta. Raamatussa sanotaan: ”Itse Saatana muuttaa jatkuvasti itseään valon enkeliksi.” (2. Korinttilaisille 11:14.)

Miksi Jeesus ja apostolit paransivat ihmisiä?

Aidot ihmeparannukset, joista kerrotaan Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa, todistivat selvästi, että Jeesus ja apostolit olivat Jumalan lähettämiä (Johannes 3:2; Heprealaisille 2:3, 4). Jeesuksen suorittamat ihmeparannukset myös tukivat hänen saarnaamaansa sanomaa: ”Hän kierteli kautta koko Galilean, opetti heidän synagogissaan ja saarnasi valtakunnan hyvää uutista ja paransi kaikenlaisia tauteja.” (Matteus 4:23.) Jeesuksen voimateot – joihin sisältyi sairaiden parantamisen lisäksi myös suurten ihmisjoukkojen ruokkiminen, luonnonvoimien hallitseminen ja jopa kuolleiden herättäminen – osoittivat, mitä hän tulee tekemään ihmiskunnan hyväksi Jumalan valtakunnan hallitessa. Tämä on totisesti hyvä uutinen!

Tällaiset voimateot eli hengen lahjat lakkasivat sen jälkeen, kun Jeesus, hänen apostolinsa ja ne, joille he siirsivät nämä lahjat, kuolivat. Apostoli Paavali kirjoitti: ”Mikäli on profetoimislahjoja, ne tulevat poistumaan; mikäli on [ihmeen avulla puhuttuja] kieliä, ne tulevat lakkaamaan; mikäli on [yliluonnollisesti paljastettua] tietoa, se tulee poistumaan.” (1. Korinttilaisille 13:8.) Miksi näin piti tapahtua? Kun voimateot, kuten ihmeparannukset, olivat täyttäneet tarkoituksensa – todistaneet Jeesuksen luvatuksi Messiaaksi ja osoittaneet, että kristillisellä seurakunnalla oli Jumalan hyväksyntä – niitä ei enää tarvittu. Ne ”poistuivat”.

Jeesuksen suorittamat ihmeparannukset välittävät meille silti tärkeän viestin. Jos kiinnitämme huomiota siihen, mitä Jeesus opetti Jumalan valtakunnasta, ja uskomme siihen, voimme odottaa aikaa, jolloin seuraava henkeytetty ennustus täyttyy sekä hengellisesti että kirjaimellisesti: ”Yksikään – – ei sano: ’Minä olen sairas.’” (Jesaja 33:24; 35:5, 6; Ilmestys 21:4.)