Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Skabt til at lære for evigt

Skabt til at lære for evigt

Skabt til at lære for evigt

„I hvert eneste hoved findes der et formidabelt kraftcenter, et kompakt og effektivt organ hvis kapacitet synes at vokse i det uendelige jo mere viden vi får om det.“ — TONY BUZAN OG TERENCE DIXON, VIDENSKABSJOURNALISTER.

HVOR meget kan menneskehjernen lære? Det spørgsmål fascinerer stadig forskere og er en gåde for dem. Peter Russell skriver i bogen The Brain Book: „Jo mere vi lærer om menneskets hjerne, jo mere opdager vi at dens kapacitet og potentiale langt overstiger tidligere spekulationer.“

Hvad hukommelsen angår, har hjernen en enorm kapacitet. Peter Russell siger: „Hukommelsen er ikke som en beholder der gradvis fyldes op. Den er snarere som et træ hvis grene er som kroge hvorpå erindringerne hænger. Alt hvad man husker, er som endnu et sæt kroge hvorpå flere nye erindringer kan hænges. Hukommelseskapaciteten bliver altså ved med at øges. Jo mere vi ved, jo mere kan vi vide.“ Det fører os tilbage til spørgsmålet: Hvorfor har hjernen så store og uudnyttede ressourcer?

Evolutionsteorien giver ikke noget logisk svar. Da den i høj grad baserer sig på tanken om at de bedst egnede overlever, står mange tænkende mennesker tilbage med spørgsmålet om hvad det var der fik hjernen til at udvikle sin enorme kapacitet. For at bruge en illustration: Hvorfor fremstille en kæmpe lastbil hvis det eneste man nogen sinde skal transportere er en skovlfuld sand?

Bibelen giver en dejlig enkel og logisk forklaring. For det første fortæller den at vores første forældre — Adam og Eva — blev skabt i Guds billede og dermed var i stand til at genspejle hans vidunderlige egenskaber. For det andet forklarer den at de blev skabt til at leve — og lære — i al evighed. (1 Mosebog 1:27; 2:16, 17) Menneskehjernen afspejler denne hensigt, om end hjernen i øjeblikket fungerer på en ufuldkommen måde fordi synden kom ind i verden. — Romerne 5:12.

Men Guds oprindelige hensigt, der går ud på at jorden skal gøres til et paradis og fyldes med fuldkomne, gudfrygtige mennesker, vil blive gennemført. Ja, Jehova gav sin enestefødte søn, Jesus Kristus, som et genløsningsoffer til gavn for os så vi kan få evigt liv. — Mattæus 20:28; Johannes 3:16.

Den bedste føde for sindet

Jehova har også givet os sit inspirerede ord, Bibelen. (2 Timoteus 3:16; 2 Peter 1:21) Da denne dyrebare bog er blevet til ved hjælp af den hellige ånd, er det ingen overdrivelse at sige at den indeholder den allerbedste mentale og åndelige føde. (Salme 19:7-10) Jesus sagde: „Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hver udtalelse der kommer fra Jehovas mund.“ — Mattæus 4:4.

Uanset om du er ung eller gammel, hvorfor så ikke bruge lidt tid hver dag på at læse Guds værdifulde ’udtalelser’? Hvis du læser Guds ord og anvender det du lærer, vil det gavne dig både nu og i fremtiden. Ja, du kan få mulighed for at leve og lære i al evighed, sådan som det oprindelig var Guds hensigt. Er det ikke et vidunderligt håb? — Prædikeren 3:11; Johannes 17:3.

[Illustration på side 11]

I harmoni med Guds hensigt er menneskehjernen skabt til at kunne lære i al evighed

[Illustrationer på side 12]

Bibelen indeholder den bedste føde for sindet