Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad är Guds rike?

Vad är Guds rike?

Vad är Guds rike?

”Dessa goda nyheter om kungariket ...” (MATTEUS 24:14)

NÄR Jesus höll sin berömda bergspredikan lärde han sina åhörare en mönsterbön. I den vädjar man till Gud: ”Låt ditt kungarike komma.” Miljontals människor har lärt sig den bönen utantill och upprepar den ofta. Enligt Nationalencyklopedin är det ”kristenhetens viktigaste och mest använda bön”. Men många som ber den vet inte vad Guds rike är eller vad det ska göra när det kommer. (Matteus 6:9, 10)

Det är inte så konstigt. Ledare inom kristenheten har lagt fram motstridiga, förvirrande och invecklade förklaringar till vad Guds rike är. En av dem skriver att det ”är något övernaturligt, ... en inre förening med den levande Guden ..., ett möte med Gud som ger män och kvinnor frälsning”. En annan definierar budskapet om Riket som ”upplysning om kyrkan”. Och i Katolska Kyrkans Katekes hänvisas det till att ”Guds rike är ... rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden”.

På sidan 2 i den här tidskriften sägs det klart och tydligt vad Guds rike är – ”en verklig regering i himlen”. Och det sägs också att den här regeringen ”ska ta bort all ondska och förvandla jorden till ett paradis”. Vi ska se vilken grund Bibeln ger för den förståelsen.

De framtida regenterna över jorden

Guds rike är en regering med en kung som högste styresman. Kungen i det här riket är den uppväckte Jesus Kristus. I en syn fick profeten Daniel se hur Jesus blev insatt som kung i himlen, och han skrev: ”Jag såg vidare i synerna om natten, och se: med himlens moln kom en som var lik en människoson [Jesus]; och han fick tillträde till den Gamle av dagar [Jehova Gud], och inför Honom förde man fram honom. Och åt honom gavs herravälde och ära och kungamakt, för att alla folk, folkgrupper och språk skulle tjäna honom. Hans herravälde är ett herravälde som består till oöverskådlig tid och som inte skall försvinna, och hans kungarike är ett kungarike som inte skall fördärvas.” (Daniel 7:13, 14)

Daniels bibelbok visar att det är Gud som upprättar riket, och därför står det på stadig grund. Det sägs vidare att det ska avlägsna alla regeringar på jorden och att det aldrig kommer att störtas. Kapitel 2 beskriver en dröm som Gud gav kungen i Babylon. Han fick se en bildstod som representerade en rad världsvälden som skulle avlösa varandra. Daniel uttydde drömmen. ”I dagarnas slutskede”, skrev han, ”skall himlens Gud upprätta ett kungarike som aldrig skall fördärvas. Och kungariket skall inte överlåtas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa kungariken, men självt skall det bestå för oöverskådliga tider.” (Daniel 2:28, 44)

Kungen i Guds rike styr inte ensam. När Jesus var på jorden sade han till sina trogna apostlar att de, tillsammans med andra, skulle få uppstå till liv i himlen och sitta på troner. (Lukas 22:28–30) Jesus kan inte ha avsett bokstavliga troner, eftersom han gav upplysningar som visar att regeringen ska finnas i himlen. Bibeln säger att hans medregenter ska komma från ”varje stam och språk och folk och nation”. De ska vara ”ett kungarike och ... präster åt vår Gud, och de skall härska som kungar över jorden”. (Uppenbarelseboken 5:9, 10)

Varför Guds rike innebär goda nyheter

Lägg märke till att Jesus Kristus får makt över ”alla folk, folkgrupper och språk” och att hans medregenter ska ”härska som kungar över jorden”. Men vilka ska få bo på jorden under det här styret? De som reagerar positivt på de goda nyheterna som predikas i dag, men också de som får livet tillbaka här på jorden. Alla dessa får möjlighet att leva för evigt.

Bibeln beskriver uttrycksfullt hur förhållandena blir på jorden under Guds rikes styre. Här följer några exempel:

”Han får krigen att upphöra intill jordens yttersta ände. Bågen bryter han sönder och hugger spjutet i stycken, vagnarna bränner han upp i eld.” (Psalm 46:9)

”De skall bygga hus och bo i dem; och de skall plantera vingårdar och äta deras frukt. De skall inte bygga för att någon annan skall bo där; de skall inte plantera för att någon annan skall äta.” (Jesaja 65:21, 22)

”Han [Gud] skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” (Uppenbarelseboken 21:3, 4)

”Då skall de blindas ögon öppnas, och de dövas öron skall höra. Då skall den halte klättra som en hjort, och den stummes tunga skall ropa högt av glädje.” (Jesaja 35:5, 6)

”Den stund kommer då alla som är i minnesgravarna skall höra hans [Jesu] röst och komma ut, de som har gjort det som är gott till en livets uppståndelse.” (Johannes 5:28, 29)

”De ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.” (Psalm 37:11)

Det är verkligen goda nyheter! Och dessutom visar bibliska profetior att tiden snart är inne för Guds rike att införa ett rättfärdigt styre över hela jorden.