Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bibeln och din framtid

Bibeln och din framtid

TÄNK DIG att det är sen kväll och du går längs en mörk stig. Fastän solen gick ner för länge sedan famlar du inte i mörkret, för i handen har du en stark ficklampa. När du riktar ljuset mot marken ser du tydligt vad som finns precis framför dig. Och när du riktar ljuset framåt ser du vad som väntar längre fram längs stigen.

På sätt och vis är Bibeln som en ficklampa. Som vi sett i de tidigare artiklarna kan Guds ord hjälpa oss att hantera det som finns precis framför oss, alltså problem som vi alla ställs inför i dagens samhälle. Men inte nog med det. Bibeln kastar även ljus över framtiden och hjälper oss att se vilken väg som leder till sann lycka. (Psalm 119:105) Hur gör den det?

Vi ska se på två områden: 1 Den hjälper oss att få verklig mening i livet. 2 Den visar hur vi kan få en evig vänskap med Gud.

MENING I LIVET

Bibeln ger konkreta råd om hur man hanterar problem, men den är så mycket mer än en självhjälpsbok. Den lär oss att se bortom våra egna problem och bry oss om andra. Det är först då vårt liv får verklig mening.

Tänk till exempel på den här bibliska principen: ”Det är lyckligare att ge än att få.” (Apostlagärningarna 20:35) Har du någon gång gett en gåva till någon som behövde det eller gett av din tid och lyssnat på en vän som behövde lätta sitt hjärta? Visst känns det meningsfullt att kunna göra sådant för andra?

Vi blir som lyckligast när vi ger utan att förvänta något i gengäld. Författaren David Dunn skrev: ”Det är i princip omöjligt att ge av sig själv utan att få ännu mer tillbaka – förutsatt att man ger utan en tanke på belöning.” När vi ger av oss själva, särskilt till dem som inte kan betala tillbaka, blir vi belönade. Det vi gör för andra betyder väldigt mycket för Gud, och Bibeln visar att han ser sådana goda gärningar som lån till honom. (Ordspråksboken 19:17) Han lovar att de som samarbetar med honom på det här sättet kommer att få en fantastisk belöning: evigt liv i ett paradis på jorden. (Psalm 37:29; Lukas 14:12–14) *

Framför allt visar Bibeln att vi får verklig mening i livet om vi tillber Jehova Gud. Bibeln uppmanar oss att ge honom den lovprisning, ära och lydnad som han förtjänar. (Predikaren 12:13; Uppenbarelseboken 4:11) När vi gör det påverkar vi faktiskt Guds känslor. Han säger: ”Var vis ... och gläd mitt hjärta.” (Ordspråksboken 27:11) Vilken mäktig tanke! Vår kärleksfulle, himmelske Far blir alltså innerligt glad när vi fattar kloka beslut som grundar sig på hans ord. Varför gör det honom glad? För att han har vårt bästa för ögonen och vet att det kommer att gå bra för oss om vi följer hans råd. (Jesaja 48:17, 18) Kan något ge vårt liv större mening än att få tillbe den högste i universum och leva på ett sätt som gör honom stolt och glad?

VÄNSKAP MED GUD

Bibeln inbjuder oss att bli Guds vänner. Den säger: ”Närma er Gud, så skall han närma sig er.” (Jakob 4:8) För många känns det helt orealistiskt att kunna vara nära vän med Gud, den allsmäktige Skaparen. Men Bibeln lovar att om vi söker Gud ska vi ”verkligen finna honom”, eftersom han ”inte är långt borta från någon enda av oss”. (Apostlagärningarna 17:27) Påverkas vår framtid av att vi följer Bibelns råd att bli Guds vänner?

Tänk på det här: Hur mycket vi än försöker kan ingen av oss undvika döden. (1 Korinthierna 15:26) Men Gud kommer aldrig att dö. Han är evig, och han vill att hans vänner också ska få leva för evigt. I Psalm 22:26 står det: ”Må era hjärtan leva för evigt.”

Hur kan du få en sådan evig vänskap med Gud? Fortsätt att lära känna honom med hjälp av hans ord, Bibeln. (Johannes 17:3; 2 Timoteus 3:16) Be honom om hjälp att förstå det du läser. * Bibeln försäkrar oss: ”Om någon av er saknar vishet, skall han fortsätta att be om sådan från Gud, ... och den skall ges honom.” (Jakob 1:5) Försök sedan att följa det Bibeln säger. På så vis kan Guds ord vara ”en lampa” för din fot och ”ett ljus” på din stig, både nu och för evigt. (Psalm 119:105)

^ § 8 Du kan läsa mer om Guds löfte om evigt liv i kapitel 3 i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.

^ § 13 Jehovas vittnen erbjuder gratis bibelkurser som hjälper människor att förstå Bibeln. Om du vill veta mer kan du titta på videon Hur går en bibelkurs till? Du hittar den genom att skriva in titeln i sökrutan på jw.org.

Gud är evig, och han vill att hans vänner också ska få leva för evigt.