Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Når alderdommen blir «en vakker krone»

Når alderdommen blir «en vakker krone»

«Min hjelp kommer fra Jehova»

Når alderdommen blir «en vakker krone»

«DET beste liv man kan ha,» sa 101 år gamle Muriel. «Virkelig et privilegium!» Slik uttrykte 70 år gamle Theodoros det. «Jeg [kunne ikke] ha brukt livet mitt på en bedre måte,» uttalte 73 år gamle Maria. De hadde alle brukt en menneskealder i tjenesten for Jehova Gud.

Slike eldre er typiske representanter for mange aktive tilbedere av Jehova verden over. Trass i høy alder, skrantende helse og andre vanskeligheter tjener de fremdeles Gud av hele sin sjel. I den kristne menighet blir trofaste eldre respektert som gode eksempler ved sin gudhengivenhet. Jehova verdsetter høyt de eldres tjeneste, selv om den kanskje er begrenset på grunn av deres situasjon. * — 2. Korinter 8: 12.

Salmenes bok gir en treffende beskrivelse av den livskvalitet trofaste eldre kan regne med å oppleve. Den sier at de kan være som et gammelt, statelig tre som fremdeles bærer frukt. Salmisten sang om trofaste eldre: «De skal fortsatt trives når de har fått grått hår; fete og friske skal de fortsette å være.» — Salme 92: 14.

Noen kan være redd for at de skal bli skjøvet til side og bli oversett når kreftene deres avtar som følge av høy alder. David bønnfalt Gud: «Kast meg ikke bort i alderdommens tid; når min kraft svikter — forlat meg ikke.» (Salme 71: 9) Hvilken egenskap er helt nødvendig hvis man skal kunne leve et rikt liv i alderdommen? Rettferdighet. «Den rettferdige, han skal blomstre som et palmetre,» sang salmisten. — Salme 92: 12.

De som har fylt livet med trofast tjeneste for Gud, er gjerne innstilt på å fortsette å bære god frukt når de kommer opp i årene. Ja, mange av de såkornene de har sådd i sitt eget eller andres liv, spirer og modnes og frambringer gode resultater. (Galaterne 6: 7—10; Kolosserne 1: 10) Folk som på den annen side har kastet bort livet ved å la være å bry seg om Guds veier og i stedet strebe etter å nå selviske mål, har vanligvis lite å vise til av virkelig verdi når de blir eldre.

Også den bibelske boken Ordspråkene viser at egenskapen rettferdighet kan være alderdommens pryd. Der leser vi: «Grått hår er en vakker krone når det finnes på rettferdighetens vei.» (Ordspråkene 16: 31) Ja, rettferdighet er en tilkjennegivelse av indre skjønnhet. Å følge en rettferdig kurs gjennom et langt liv avtvinger respekt. (3. Mosebok 19: 32) Når grått hår ledsages av visdom og høy moral, bringer det ære. — Job 12: 12.

Et rettskaffent liv brukt i tjenesten for Jehova er noe vakkert for ham. Bibelen sier: «Like til deres alderdom er jeg [Jehova] den samme; og til dere har fått grått hår, er det jeg som skal fortsette å holde oppe. Jeg selv skal visselig gripe inn, for at jeg selv skal bære, og for at jeg selv skal holde oppe og bringe redning.» (Jesaja 46: 4) Så flott det er å vite at vår kjærlige himmelske Far lover å holde sine lojale tjenere oppe og støtte dem når de blir gamle! — Salme 48: 14.

Når et liv brukt i trofast tjeneste for Jehova er noe vakkert i hans øyne, bør ikke da også andre vise respekt for dem som har levd på en slik måte? I tråd med Guds synspunkt setter vi pris på våre eldre trosfeller. (1. Timoteus 5: 1, 2) La oss derfor se etter praktiske måter å vise kristen kjærlighet på ved å dekke deres behov.

Å begynne å gå på rettferdighets sti senere i livet

«På rettferdighets sti er det liv,» forsikrer Salomo. (Ordspråkene 12: 28) Om man ikke har gått på denne stien i yngre år, betyr ikke det at man ikke kan begynne å gjøre det senere i livet. Høy alder behøver ikke å være noen hindring. En 99 år gammel mann i Moldova hadde viet livet til å kjempe for kommunistiske idealer. Han var stolt over at han hadde hatt personlige samtaler med berømte kommunistledere, for eksempel Lenin. Senere førte kommunismens tilbakegang og fall til at denne eldre mannen følte at livet ikke lenger hadde noen mening. Men da Jehovas vitner viste ham at Guds rike er den eneste virkelige løsningen på menneskenes problemer, tok han imot Bibelens sannhet og begynte ivrig å studere Bibelen. Dessverre døde han før han rakk å bli en døpt tjener for Jehova.

Da en 81 år gammel kvinne i Ungarn lærte om Guds moralske krav, forstod hun at hun måtte gifte seg med den mannen hun hadde levd sammen med i flere år. Kvinnen tok mot til seg og forklarte sitt bibelske standpunkt for samboeren. Til hennes store overraskelse og glede gikk han med på å gifte seg med henne. Etter at de var blitt lovformelig gift, gjorde hun raskt åndelige framskritt. Åtte måneder etter at hun hadde begynt å studere Bibelen, ble hun udøpt forkynner, og kort tid senere ble hun døpt. Det er virkelig sant at rettferdighet kan være en vakker krone for et eldre menneske.

Ja, trofaste eldre kristne kan være sikker på at Jehova viser dem personlig interesse. Han vil ikke forlate dem som forblir lojale mot ham. Han lover at han vil lede og støtte dem og holde dem oppe, også når de blir gamle. Og disse eldre kristne samstemmer i salmistens ord: «Min hjelp kommer fra Jehova.» — Salme 121: 2.

[Fotnote]

^ avsn. 4 Se Jehovas vitners kalender 2005, januar/februar.

[Uthevet tekst på side 9]

«Grått hår er en vakker krone når det finnes på rettferdighetens vei.» — ORDSPRÅKENE 16: 31

[Ramme på side 8]

JEHOVA DRAR OMSORG FOR SINE ELDRE TJENERE

«For grått hår skal du reise deg, og du skal ta hensyn til en person som er gammel.» — 3. Mosebok 19: 32.

«Like til deres alderdom er jeg den samme; og til dere har fått grått hår, er det jeg som skal fortsette å holde oppe.» — Jesaja 46: 4.