Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

HJELP FOR DEM SOM SØRGER

Den aller beste hjelpen for dem som sørger

Den aller beste hjelpen for dem som sørger

I DEN SENERE TID HAR DET VÆRT FORSKET MYE PÅ DEN SMERTEN MAN FØLER ETTER Å HA MISTET EN MAN VAR GLAD I. Som vi har sett, harmonerer de beste ekspertrådene ofte med den visdommen som vi finner i Bibelen. Det illustrerer godt hvor tidløse Bibelens råd er. Bibelen inneholder imidlertid mer enn pålitelige råd. Den kommer med opplysninger som ikke finnes noe annet sted, og som kan gi uendelig stor trøst til dem som sørger.

  • Forsikring om at de døde ikke lider

    «De døde vet slett ingen ting», sier Bibelen i Forkynneren 9:5. Deres ‘tanker forsvinner’. (Salme 146:4) I tråd med dette sammenligner Bibelen døden med fredelig søvn. – Johannes 11:11.

  • En sterk tro på en kjærlig Gud gir trøst

    Bibelen sier i Salme 34:15: «Jehovas * øyne hviler på de rettferdige, og hans ører hører deres rop om hjelp.» Det å gi uttrykk for følelser i bønn til Gud er mer enn bare god terapi eller et hjelpemiddel til å klare å organisere tankene. Bønn hjelper oss faktisk til å få et personlig forhold til Skaperen, som kan bruke sin makt til å trøste oss.

  • En bedre framtid i vente

    Se for deg at de som er i gravene, ble brakt tilbake til livet her på jorden i framtiden. Bibelen forteller mange ganger at dette faktisk kommer til å skje! I en beskrivelse av hvordan forholdene på jorden vil bli da, sier Bibelen at Gud «skal tørke bort hver tåre fra [våre] øyne, og døden skal ikke være mer. Sorg og skrik og smerte skal heller ikke være mer». – Åpenbaringen 21:3, 4.

Mange som tror på Jehova, Bibelens Gud, får styrke til å takle sorg fordi de har lært å stole på håpet om at de døde skal få livet tilbake. Ann, for eksempel, som mistet mannen sin etter 65 års ekteskap, sier: «Bibelen forsikrer meg om at de døde ikke lider, og at Gud vil gi livet tilbake til dem som er i hans minne. Denne forsikringen hjelper meg hver gang jeg tenker på den jeg har mistet. Den gjør at jeg faktisk klarer å takle det verste som har hendt meg i livet!»

Tiina, som er nevnt tidligere i denne artikkelserien, sier: «Fra den dagen Timo døde, har jeg følt at Gud har støttet meg. Jeg har virkelig erfart Jehovas hjelpende hånd i den vanskelige tiden. Og Bibelens løfte om en oppstandelse er veldig virkelig for meg. Det styrker meg til å holde det gående helt til den dagen da jeg får se Timo igjen.»

Millioner av mennesker som er overbevist om at Bibelen er til å stole på, er enig i disse uttalelsene. Men kanskje du tenker at Bibelens løfter er uvirkelige eller bare en drøm. Likevel skylder du deg selv å undersøke bevisene for at det Bibelen sier, er pålitelig. Da kan det være at du også kommer fram til at Bibelen inneholder den beste hjelpen for dem som sørger.

LÆR MER OM HÅPET FOR DE DØDE

Se videoer om dette temaet på vårt nettsted, jw.org

Bibelen lover oss en framtid da vi vil kunne ønske våre kjære velkommen tilbake til livet

HVILKEN TILSTAND ER DE DØDE I?

Hva skjer med oss når vi dør? Bibelens klare svar på dette er trøstende og betryggende

Se under BIBLIOTEK > VIDEOER (Videokategori: Bibelen)

VIL DU HØRE NOEN GODE NYHETER?

Det skjer mye trist. Finnes det noen gode nyheter?

Se under BIBELENS LÆRE > FRED OG LYKKE

^ avsn. 7 Jehova er Guds personlige navn ifølge Bibelen.