Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

De waarheid over Armageddon

De waarheid over Armageddon

De waarheid over Armageddon

„Demonen (...) gaan naar alle koningen der aarde (...) De drie geesten brachten de koningen bijeen op de plaats die in het Hebreeuws ’Harmagedon’ genoemd wordt.” (Cursivering van ons.) — OPENBARING 16:14, 16, Groot Nieuws Bijbel.

ARMAGEDDON, soms weergegeven als „Harmagedon”, is dus de naam van een plaats. Maar het lijkt erop dat die plaats nooit op aarde heeft bestaan.

Wat is dan de echte betekenis van het woord Armageddon? Waarom wordt het zo vaak in verband gebracht met een gebeurtenis, bijvoorbeeld een oorlog?

Bijeengebracht op de plaats die Armageddon genoemd wordt

Het oorspronkelijke Hebreeuwse woord Har–Magedon betekent letterlijk „Berg van Megiddo”. Hoewel er nooit zo’n berg heeft bestaan, bestaat er wel een plaats Megiddo. Het ligt op een strategisch kruispunt in het noordwesten van het gebied waar in de oudheid het volk Israël woonde. Bij die plaats werden veel beslissende veldslagen gevoerd. Daarom werd de naam Megiddo geassocieerd met oorlog. *

Maar het gaat er niet om welke oorlogen bij Megiddo gevoerd werden; de reden waarom is belangrijk. Megiddo lag in het beloofde land, dat Jehovah God de Israëlieten had gegeven (Exodus 33:1; Jozua 12:7, 21). Hij had gezworen dat hij dat volk zou beschermen tegen aanvallers, en dat deed hij ook (Deuteronomium 6:18, 19). Zo verdedigde hij de Israëlieten bij Megiddo op een wonderbaarlijke manier tegen de binnenvallende legers van de Kanaänitische koning Jabin en zijn legeraanvoerder Sisera (Rechters 4:14-16).

Het woord Har–Magedon of Armageddon heeft dus een rijke symbolische betekenis. Het wordt in verband gebracht met een confrontatie, waarbij twee sterke machten met elkaar in botsing komen.

De profetie in Openbaring spreekt over een tijd in de nabije toekomst dat Satan en de demonen menselijke regeringen ertoe zullen aanzetten hun legers te verzamelen en op die manier openlijk Gods volk en hun werk te bedreigen. Die aanval zal de dood van miljoenen mensen tot gevolg hebben wanneer God de aanvallers verslaat (Openbaring 19:11-18).

Waarom zou God, die in de Bijbel „barmhartig, langzaam tot toorn en overvloedig in liefderijke goedheid” wordt genoemd, de dood van zo veel mensen veroorzaken? (Nehemia 9:17) Om dat te begrijpen, moeten we drie vragen beantwoorden: (1) Wie begint de oorlog? (2) Waarom raakt God erbij betrokken? (3) Welke blijvende gevolgen zal deze confrontatie voor de aarde en de mensen hebben?

1. WIE BEGINT DE OORLOG?

De oorlog van Armageddon is geen daad van agressie van God. Hij gaat juist goede mensen verdedigen tegen degenen die hen anders zouden doden. De agressors in dit conflict zijn „de koningen van de gehele bewoonde aarde”, de wereldleiders. Waarom vallen ze aan? Omdat Satan regeringen en legermachten er als marionetten toe zal brengen Jehovah’s aanbidders massaal aan te vallen (Openbaring 16:13, 14; 19:17, 18).

Omdat er tegenwoordig in sommige landen veel nadruk wordt gelegd op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst, lijkt het misschien vergezocht dat regeringen een religieuze beweging zouden tegenwerken of die zouden proberen uit te schakelen. Toch zijn zulke aanvallen in de twintigste eeuw voorgekomen en gebeuren ze nog steeds. * Maar er zijn minstens twee grote verschillen tussen eerdere aanvallen en de aanval met Armageddon. Ten eerste zal het een wereldwijde aanval zijn. Ten tweede zal Jehovah’s tegenaanval krachtiger zijn dan ooit (Jeremia 25:32, 33). De Bijbel noemt deze confrontatie „de oorlog van de grote dag van God de Almachtige”.

2. WAAROM RAAKT GOD ERBIJ BETROKKEN?

Jehovah vraagt van zijn aanbidders dat ze vrede bevorderen en hun vijanden liefhebben (Micha 4:1-3; Mattheüs 5:43, 44; 26:52). Daarom zullen ze geen wapens opnemen om zich te verdedigen wanneer ze aangevallen worden. Als God niet zou ingrijpen om zijn volk te redden, zouden ze uitgeroeid worden. Jehovah’s naam, zijn reputatie, staat dus op het spel. Als het de agressors zou lukken zijn volk uit te roeien, zou hij liefdeloos, onrechtvaardig en machteloos lijken. Zoiets is ondenkbaar! — Psalm 37:28, 29.

God wil niet dat er iemand wordt vernietigd, daarom waarschuwt hij van tevoren (2 Petrus 3:9). Via verslagen in de Bijbel herinnert hij iedereen eraan dat hij in het verleden in actie is gekomen als zijn volk aangevallen werd (2 Koningen 19:35). De Bijbel waarschuwt ook dat wanneer Satan en zijn marionetten Gods volk zullen aanvallen, Jehovah opnieuw tussenbeide komt en geweld met geweld beantwoordt. Gods Woord heeft lang geleden al voorspeld dat Jehovah de slechte mensen zal vernietigen (Spreuken 2:21, 22; 2 Thessalonicenzen 1:6-9). Wanneer het zover is, zullen de aanvallers beseffen dat ze het tegen de Almachtige zelf hebben opgenomen (Ezechiël 38:21-23).

3. WELKE BLIJVENDE GEVOLGEN ZAL DEZE CONFRONTATIE HEBBEN?

De oorlog van Armageddon zal tot resultaat hebben dat miljoenen levens gespaard worden. Deze oorlog luidt zelfs een periode van vrede op aarde in (Openbaring 21:3, 4).

Het boek Openbaring spreekt over een niet te tellen „grote schare” die dit conflict zal overleven (Openbaring 7:9, 14). Onder Gods leiding zullen ze eraan meewerken de aarde in een paradijs te veranderen, zoals Jehovah oorspronkelijk van plan was.

Is het eigenlijk bekend wanneer deze aanval op Gods volk begint?

[Voetnoten]

^ ¶6 Het komt wel vaker voor dat een plaats met oorlog wordt geassocieerd. De Japanse stad Hiroshima bijvoorbeeld, die door een atoombom werd weggevaagd, staat nu symbool voor de dreiging van een kernoorlog.

^ ¶13 De Holocaust bijvoorbeeld was een poging van een regering om religieuze en etnische groepen uit te roeien. Ook in het Sovjettijdperk werden religieuze groepen binnen de U.S.S.R. zwaar onderdrukt. Zie het artikel „Een vredelievend volk verdedigt hun goede naam” in De Wachttoren van 1 mei 2011, uitgegeven door Jehovah’s Getuigen.

[Illustratie op blz. 6]

Jehovah God heeft zijn volk in het verleden verdedigd door hun vijanden te verslaan

[Illustratie op blz. 7]

In de oorlog van Armageddon zal Jehovah zijn volk opnieuw verdedigen