Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad begär Gud av oss?

Vad begär Gud av oss?

Lär känna Gud

Vad begär Gud av oss?

5 Moseboken 10:12, 13

ATT LYDA eller inte lyda – det är inte alltid ett lätt val. Om en överordnad är hård eller alltför krävande, kanske de som är under honom bara lyder honom motvilligt. Men Jehova Gud har tillbedjare som lyder honom villigt. Varför gör de det? För att få reda på svaret kan vi läsa Moses ord i 5 Moseboken 10:12, 13. *

När Mose sammanfattade Guds krav ställde han en intressant fråga: ”Vad begär Jehova, din Gud, av dig?” (Vers 12) Jehova har rätt att begära vad han vill av oss. Han är ju den suveräne Herren, livets källa och den som uppehåller livet. (Psalm 36:9; Jesaja 33:22) Jehova skulle inte kunna ha starkare skäl att kräva lydnad av oss. Men han vill inte ha en framtvingad lydnad. Vad begär han då av oss? Att vi lyder honom ”av hjärtat”. (Romarna 6:17)

Vad skulle kunna motivera oss att lyda Gud villigt? Mose nämner ett skäl: ”Att du fruktar Jehova, din Gud.” * (Vers 12) Den här fruktan är inte en osund fruktan för de dåliga följderna av olydnad, utan en sund, vördnadsfull respekt för Gud och hans vilja. Om vi har djup vördnad för Gud, kommer vi inte att vilja misshaga honom.

Men vad bör vara det främsta skälet till att vi lyder Gud? Mose framhöll att det främsta skälet bör vara att vi älskar Jehova och tjänar honom av hela vårt hjärta och hela vår själ. (Vers 12) Kärlek till Gud innebär mer än bara känslor. Ett uppslagsverk förklarar: ”Hebreiska verb som uttrycker känslor avser både handlingarna och resultatet av dem.” Att älska Gud betyder enligt samma uppslagsverk ”att utföra handlingar” av kärlek till honom. Med andra ord, om vi verkligen älskar Gud kommer vi att handla på ett sätt som vi vet gläder honom. (Ordspråksboken 27:11)

Hur långt bör vår lydnad för Gud sträcka sig? Mose säger att vi bör ”i allt vandra på hans vägar”. (Vers 12) Jehova vill att vi ska göra allt han begär av oss. Skulle sådan fullständig lydnad kunna gå emot våra egna intressen? Det är helt uteslutet!

Om vi lyder Gud villigt kommer vi att bli välsignade, som Mose skriver: ”[Håll] ... Jehovas bud och hans stadgar som jag ger dig befallning om i dag, till ditt eget bästa.” (Vers 13) Ja, varje befallning från Jehova – allt han begär av oss – är till vårt eget bästa. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt? ”Gud är kärlek”, säger Bibeln. (1 Johannes 4:8) Därför ger han oss bara sådana befallningar som är till bestående nytta för oss. (Jesaja 48:17) Om vi gör allt det som Jehova begär av oss kommer det att bespara oss många besvikelser nu och leda till eviga, framtida välsignelser under hans rikes styre. *

Att lyda eller inte lyda – när det gäller det Gud begär av oss finns det bara ett förståndigt val. Fullständig och villig lydnad är alltid det bästa. En sådan trogen kurs drar oss allt närmare Jehova, den kärleksfulle Gud som alltid har vårt bästa för ögonen.

[Fotnoter]

^ § 1 Moses ord gällde det forntida Israel, men i princip gäller de alla som önskar tjäna Gud. (Romarna 15:4)

^ § 3 Hela Femte Moseboken igenom framhåller Mose att gudsfruktan skulle vara den vägledande principen i livet för alla Guds tjänare. (5 Moseboken 4:10; 6:13, 24; 8:6; 13:4; 31:12, 13)

^ § 6 Fler upplysningar om det här ämnet finns i kapitel 3, ”Vad är Guds avsikt med jorden?”, i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.