Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bestäms din personlighet av din blodgrupp?

Bestäms din personlighet av din blodgrupp?

Bibelns syn

Bestäms din personlighet av din blodgrupp?

I VISSA länder är det populärt att bedöma en individs personlighet utifrån vilken blodgrupp han eller hon tillhör. I Japan är det till exempel inte ovanligt att någon inleder ett samtal med att fråga: ”Vad har du för blodgrupp?” Förespråkarna för den här idén påstår att människor med blodgrupp A är lugna, ansvarskännande och misstänksamma och att de med blodgrupp B är frikostiga, nyckfulla och lättlurade, osv. Det hävdas också att en person med en viss blodgrupp kan uppleva det svårt – eller lätt – att komma överens med någon som har en annan blodgrupp.

Med stöd av den här uppfattningen menar vissa att blodgruppen är en viktig faktor när man skall indela skolelever i grupper, välja företagsledare eller till och med välja äktenskapspartner. Finns det något bevis för att vår personlighet verkligen bestäms av vår blodgrupp? Finns det några bibliska läror som berör den här frågan?

Vad är en blodgrupp?

The World Book Multimedier Encyclopedia förklarar: ”De röda blodkropparnas cellmembran innehåller proteiner som kallas antigener. Över 300 antigener har blivit identifierade.” En del människor har vissa antigener, medan andra inte har just dem, och vissa antigener kan inte samexistera. Därför, heter det vidare i uppslagsboken, ”har forskare klassificerat människans blod i olika grupper beroende på närvaron eller frånvaron av vissa bestämda antigener”.

Det blodgruppssystem som är mest allmänt accepterat är AB0-systemet, som klassificerar människans blod i fyra grupper – A, B, AB och 0. Rh-systemet används också allmänt. Det finns i själva verket ungefär 20 kända blodgruppssystem. Av allt att döma är alltså blod något mycket komplext. I uppslagsverket Encyclopædia Britannica heter det: ”Det stora antalet olika antigener hos röda blodkroppar gör det extremt osannolikt att personer, utom enäggstvillingar, kommer att ha samma uppsättning beståndsdelar i sin blodgrupp.”

Det här visar med andra ord att varje människas ”blodgrupp” är unik. Det verkar alltså inte finnas några bevis för påståendet att människor med en viss blodgrupp har likadana personlighetsdrag. Uppenbarligen finns det flera faktorer som påverkar vår personlighet.

Vad är det som bestämmer vår personlighet?

”Personligheten är de beteendedrag, både medfödda och förvärvade, som är utmärkande för varje individ”, förklaras det i Encyclopædia Britannica. Ja, förutom våra medfödda anlag finns det andra faktorer – sådana som hemmiljö, utbildning, umgänge och erfarenheter av både positivt och negativt slag – som påverkar utvecklingen av vår personlighet. Så det är inte enbart våra ärftliga anlag som styr vår personlighet. Till och med enäggstvillingar, som har identiska arvsanlag, har ofta olika personligheter.

Ett annat viktigt faktum är att ens personlighet kan ändras eller bli förändrad. Aposteln Paulus betonade att de kristna lärorna har kraft att förändra människor. Han skrev: ”Klä av er den gamla personligheten med dess förehavanden och klä er i den nya personligheten, som genom exakt kunskap förnyas efter bilden av honom som har skapat den.” (Kolosserna 3:9, 10) De kristna inser att de är syndare och har ärvt syndfulla tendenser. För att de skall bli godkända av Gud måste deras personlighet förändras.

Vad är det som gör sådana förändringar möjliga? Det är kraften i Guds ord, eller budskap. Med avseende på det starka inflytandet från Guds ord, som nu finns i Bibeln, skrev Paulus: ”Guds ord är levande och utvecklar kraft och är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så långt in att det skiljer själ och ande, och leder och deras märg, och kan urskilja hjärtats tankar och avsikter.” (Hebréerna 4:12) När en person underordnar sig Guds andes kraft och försöker rätta sig efter de moraliska värderingar som finns i Bibeln, kan hans personlighet så småningom förändras. Den kristna personligheten som därigenom formas inbegriper ”medömkans ömma tillgivenhet, omtänksamhet, anspråkslöshet i sinnet, mildhet och långmodighet”. (Kolosserna 3:12)

Kristen resonlighet

Det finns visserligen inga bibliska principer som förbjuder att man studerar blodgrupper, men om blodgrupperna har något samband med mänskligt beteende är en helt annan fråga. Som med allt annat i livet måste vi låta Guds ord vägleda oss. (Psalm 119:105) Det är också mycket viktigt att visa resonlighet. (Filipperna 4:5)

Det skulle verkligen vara oresonligt att använda sin blodgrupp som en ursäkt för att inte försöka rätta till personliga brister. Oavsett medfödda anlag måste kristna fortsätta att göra framsteg för att forma sin personlighet, så att den i så stor utsträckning som möjligt återspeglar de egenskaper som Jehova och Jesus har. (Efesierna 5:1)

Dessutom försöker kristna betrakta andra på det sätt som Jehova gör, och ”Gud ... är [inte] partisk”. (Apostlagärningarna 10:34, 35) Han tar villigt emot alla slags människor. Det skulle därför vara oresonligt och okristet att sky eller undvika vissa personers sällskap bara på grund av deras blodgrupp. Och detsamma gäller om någon enbart skulle söka sig till dem som har en ”kompatibel” blodgrupp. I Bibeln ges förmaningen: ”Om ni fortsätter att visa partiskhet, då begår ni en synd.” (Jakob 2:9)

Tack vare vetenskapliga och tekniska framsteg finns det många nya upptäckter och teorier som gäller människokroppen. Det är naturligt att bli fascinerad av dem. Men kristna gör väl i att låta Bibeln – inte mänskliga teorier – vägleda deras tänkesätt. Kristna behöver alltid, i alla situationer, ”förvissa ... [sig] om allt” och ”hålla fast vid det goda”. (1 Thessalonikerna 5:21)