Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Dyrene og menneskene i framtiden

Dyrene og menneskene i framtiden

Dyrene og menneskene i framtiden

DET finnes så mange forskjellige dyr, og hvert eneste dyr ser ut til å ha sin egen personlighet og sine spesielle egenskaper. Kjærlighet til dyr og omtanke for dem kan hjelpe et menneske til å søke dyrenes Skaper. Det var tilfellet med en kvinne som heter Maria.

For omkring tre år siden, mens Maria bodde i Lisboa i Portugal, ble den trofaste hunden hennes borte, og hun etterlyste den på radioen. En kvinne som hadde sett en hund som hun mente passet til beskrivelsen, tok kontakt med Maria. Da de to møttes, fant de hunden, og kvinnen, som var et av Jehovas vitner, nevnte at siden Maria var så glad i dyr, ville hun helt sikkert ha lyst til å leve i den nye verden, som Gud har gitt løfte om. Og så forklarte hun at da skal menneskene leve i fred med alle dyrene.

Maria tok imot en invitasjon til et av Jehovas vitners møter. Det hun hørte og så der, stimulerte interessen hennes i den grad at hun fikk lyst til å studere Bibelen. Etter hvert som Maria studerte, gjorde det dypt inntrykk på henne å lære om Jehova Gud og om hans løfte om evig liv i en ny, rettferdig verden her på jorden. (Salme 37: 29; Johannes 17: 3) Den 16. februar 2002 ble hun så døpt i vann som symbol på sin innvielse til Jehova.

Guds opprinnelige hensikt

Mange er i likhet med Maria blitt begeistret over å lære ut fra Bibelen at Guds opprinnelige hensikt skal bli gjennomført. Når det skjer, skal mennesker leve evig på en paradisisk jord og ta seg av alle dyrene. (1. Mosebok 1: 28) Bibelen sier nemlig at Gud «ikke skapte [jorden] forgjeves, men formet den til å være bebodd». Menneskene skulle tydeligvis glede seg over livet på jorden og dyrene på den for evig. — Jesaja 45: 18.

Senere understreker Bibelen Jehova Guds beslutning om å gjennomføre sin opprinnelige hensikt og gjøre jorden til et paradis. «Jeg har sagt det,» erklærer han og tilføyer: «Jeg skal også gjøre det.» Enda en gang erklærer Jehova: «Slik skal mitt ord, som går ut av min munn, vise seg å være. Det skal ikke vende tilbake til meg med uforrettet sak, men det skal i sannhet gjøre det som jeg har funnet behag i, og det skal ha sikker framgang i det som jeg har sendt det til.» — Jesaja 46: 11; 55: 11.

Det er helt klart at Guds opprinnelige hensikt var at menneskene skulle leve på en paradisisk jord i all evighet. Vi kan være helt sikker på at denne hensikten til slutt kommer til å bli gjennomført. La oss se på noen korte beskrivelser fra Bibelen om hvordan livet blir i Guds nye verden. Vi skal se at alle dyr, både tamme og ville, faktisk kommer til å leve i fred med hverandre og med menneskene. — Jesaja 65: 17, 21—25; 2. Peter 3: 13.

Dyrene i Guds nye verden

I Jehovas nye verden vil menneskene kunne klappe løver på manken, stryke den stripete pelsen til tigrer og sove ute i skogen uten å være redd for at noe dyr skal komme til å skade dem. Legg merke til dette løftet fra Gud: «Jeg skal visselig fjerne det farlige villdyret fra landet, og de [menneskene] skal i sannhet bo trygt i ødemarken og sove i skogene.» — Esekiel 34: 25; Hosea 2: 18.

De ville dyrene kommer til og med til å lyde små barn! Bibelen sier: «Ulven skal i sannhet bo en stund sammen med værlammet, og sammen med kjeet skal leoparden legge seg ned, og kalven og ungløven med manke og det velnærte dyret, alle sammen; og en liten gutt skal lede dem.»

Men det er ikke alt! Skriftstedet fortsetter: «Ku og bjørn, de skal beite; deres unger skal legge seg ned sammen. Og selv løven skal ete halm som oksen. Og diebarnet skal visselig leke over kobraens hull; og over giftslangens lysåpning skal et avvent barn legge sin hånd. De skal ikke volde noen skade og ikke ødelegge noe på hele mitt hellige fjell; for jorden skal i sannhet være fylt med kunnskapen om Jehova, som vannmassene dekker havets bunn.» — Jesaja 11: 6—9.

I Jehovas nye verden kommer det ikke til å finnes et slikt problem som at mennesker er stuet sammen i storbyer, som er ugjestmilde både mot dem og mot dyrene deres. Allerede i dag er det mange som har stor glede av å ha dyr, og mange er likevektige både i innstilling og i sin omsorg for dyrene. Men se for deg den fantastiske muligheten til å ha kjæledyr i all evighet i en rettferdig, ny verden! Den kjærlige omsorgen dyrene vil bli vist, kommer virkelig til å være til ære for Ham som har skapt alt som lever.

Om du ennå ikke har lært om Guds strålende hensikter — slik som dyrevennen Maria heller ikke hadde gjort før ganske nylig — oppfordrer vi deg til å ta kontakt med utgiverne av dette bladet eller et av Jehovas vitner, som gjerne vil hjelpe deg med det.

[Bilde på side 10]

I Guds nye verden vil menneskene glede seg over dyrene i all evighet