Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

4 Doe iets aan uw twijfels

4 Doe iets aan uw twijfels

4 Doe iets aan uw twijfels

„Kleingelovige, waarom zijt gij gaan twijfelen?” — Mattheüs 14:31.

WAAROM KOST HET MOEITE? Zelfs Jezus’ discipelen twijfelden soms (Mattheüs 14:30; Lukas 24:36-39; Johannes 20:24, 25). De Bijbel beschrijft gebrek aan geloof dan ook als „de zonde die ons gemakkelijk verstrikt” (Hebreeën 12:1). De apostel Paulus schreef: „Niet alle mensen bezitten geloof” (2 Thessalonicenzen 3:2). Dat wil niet zeggen dat sommigen niet tot geloven in staat zijn. Het is eerder zo dat velen geen moeite doen om geloof te verwerven. God zal de inspanningen zegenen van degenen die dat wel doen.

WAT U KUNT DOEN. Identificeer kwesties die twijfels bij u oproepen. De discipel Thomas bijvoorbeeld twijfelde eraan dat Jezus uit de doden was opgewekt, ook al zeiden andere discipelen dat ze hem hadden gezien. Thomas wilde bewijzen. Het resultaat? Jezus gaf hem het bewijs dat hij nodig had voor een sterk geloof (Johannes 20:24-29).

Via de Bijbel verschaft Jehovah God de antwoorden die we nodig hebben om onze twijfels weg te nemen. Velen verliezen bijvoorbeeld hun geloof in God omdat ze hem direct of indirect de schuld geven van de oorlogen, het geweld en de ellende waarmee de mensheid te kampen heeft. Wat zegt de Bijbel daarover?

God regeert niet via menselijke regeringen. Jezus noemde de onzichtbare geest die Satan heet „de heerser van de wereld” (Johannes 14:30). Satan bood Jezus het gezag over alle koninkrijken op aarde aan voor één daad van aanbidding. Hij zei: „Ik zal u al deze autoriteit en de heerlijkheid ervan geven, want ze is mij overgegeven, en ik geef ze aan wie ik ook wens.” Jezus ontkende niet dat Satan die autoriteit bezat. In plaats daarvan zei hij: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten’” (Lukas 4:5-8). Bij Satan en menselijke regeringen ligt de schuld voor het lijden van de wereld, niet bij God (Openbaring 12:9, 12).

Jehovah God zal weldra alle oorzaken van lijden wegnemen. Hij heeft al regelingen getroffen dat er een koninkrijk onder zijn Zoon, Christus Jezus, over de mensheid gaat regeren (Mattheüs 6:9, 10; 1 Korinthiërs 15:20-28). Het goede nieuws over dat koninkrijk wordt nu overal op aarde gepredikt, en daarmee gaat een Bijbelprofetie in vervulling (Mattheüs 24:14). Binnenkort zal dat koninkrijk iedereen verwijderen die ertegen gekant is en de oorzaken van menselijk lijden wegnemen (Daniël 2:44; Mattheüs 25:31-33, 46; Openbaring 21:3, 4).

WAT ZIJN DE VOORDELEN? Personen die gaan twijfelen, zijn als golven die heen en weer geslingerd worden door „elke wind van leer door middel van de bedriegerij van mensen” (Efeziërs 4:14; 2 Petrus 2:1). Degenen daarentegen die bevredigende antwoorden op hun vragen vinden, kunnen ’vaststaan in het geloof’ (1 Korinthiërs 16:13).

Jehovah’s Getuigen, de uitgevers van dit tijdschrift, willen u graag helpen antwoorden te vinden op vragen die twijfels bij u oproepen. Ze nodigen u uit om contact met hen op te nemen en zelf hun leringen te onderzoeken. Daardoor zal uw geloof in God veel sterker worden.

Zie voor meer informatie hoofdstuk 8, „Wat is Gods koninkrijk?”, en hoofdstuk 11, „Waarom laat God lijden toe?”, in het boek Wat leert de bijbel echt? *

[Voetnoot]

^ ¶10 Uitgegeven door Jehovah’s Getuigen.

[Illustratie op blz. 9]

Degenen die bevredigende antwoorden op hun vragen vinden, hebben een stevige basis voor hun geloof