Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Speciale gaven die ons uniek maken

Speciale gaven die ons uniek maken

Speciale gaven die ons uniek maken

’De wetenschapper bestudeert de natuur omdat hij ervan geniet, en hij geniet ervan omdat ze zo mooi is.’ — JULES-HENRI POINCARÉ, FRANS FYSICUS EN WISKUNDIGE (1854–1912).

POINCARÉ had grote bewondering voor de schoonheid van de natuur, vooral voor „die diepere schoonheid” van harmonie en orde die de wetenschappelijke geest aanspreekt. Maar iemand hoeft geen wetenschapper te zijn om de schoonheid en orde om ons heen te waarderen. Zo’n 3000 jaar geleden was de psalmist David diep onder de indruk van het ontwerp dat in de schepping waarneembaar is — vooral van het ontwerp van het menselijk lichaam. Daarom bad hij: „Ik zal u prijzen omdat ik op een vrees inboezemende wijze wonderbaar ben gemaakt. Uw werken zijn wonderbaar, zoals mijn ziel zeer wel weet.” — Psalm 139:14.

Dergelijke gevoelens van bewondering en eerbied zijn uniek voor de mens; ze gaan het vermogen van zelfs het meest intelligente dier te boven. Maar onze belangstelling voor de natuur gaat nog verder. Nadenkende mensen van alle leeftijden hebben zich afgevraagd: Waar vindt het verbazingwekkende ontwerp in al wat leeft zijn oorsprong? Waarom bestaan al die vormen van leven eigenlijk? En wat is onze plaats in het grote geheel? De wetenschap en onze eigen bespiegelingen kunnen daar geen antwoord op geven. Maar de bijbel, die door God geïnspireerd is, geeft wel antwoorden die echt bevredigend zijn. — 2 Petrus 1:20, 21.

Dat oude heilige boek legt uit dat we onze unieke menselijke eigenschappen te danken hebben aan het feit dat we „naar Gods beeld” geschapen zijn — wat betekent dat we (al is het dan in mindere mate) de karaktertrekken van onze Schepper kunnen weerspiegelen (Genesis 1:27). Dus hoewel we niet de ogen van een arend hebben, kunnen we wel van ver vooruitziende wijsheid blijk geven. Ons gehoor mag dan verbleken bij dat van een vleermuis, maar we genieten van gesprekken, van muziek en van de aangename geluiden van de natuur. En hoewel we geen inwendig kompas bezitten, krijgen we door ons tot Gods Woord, de bijbel, te wenden, wel de allerbeste leiding in het leven. — Spreuken 3:5, 6.

Dat we naar Gods beeld zijn geschapen, verklaart ook waarom alleen wij geestelijke behoeften hebben. „De mens moet niet van brood alleen leven,” zei Jezus, „doch van elke uitspraak die uit Jehovah’s mond voortkomt” (Mattheüs 4:4). Doet u zich geregeld te goed aan die verfrissende uitspraken door de bijbel te lezen?

Wanneer onze spiritualiteit goed gevoed wordt door Gods Woord, kan ze ons waarnemingsvermogen uitbreiden tot buiten de grenzen die onze lichamelijke zintuigen ons opleggen. Hoe dan wel? Door ons geloof op te bouwen. Een echt, op de bijbel gebaseerd geloof stelt ons in staat de onzichtbare God te ’zien’, net als Mozes hem „zag”, en ook Zijn voornemen voor de toekomst te onderscheiden. — Hebreeën 11:1, 27.

Een heerlijke toekomst voor hen die God ’zien’

De bijbel leert dat de Schepper, Jehovah God, van de aarde en alle levende wezens erop houdt, vooral van godvrezende mensen. Daarom belooft hij een eind te maken aan alle goddelozen, degenen die in hun hebzucht „de aarde verderven” inbegrepen (Openbaring 11:18; Psalm 37:10, 11; 2 Thessalonicenzen 1:8). Daarna zal hij mensen die hem liefhebben en gehoorzamen eeuwig leven schenken. Bovendien zullen ze de hele planeet in een paradijs helpen veranderen dat wemelt van leven. Wat een schitterend vooruitzicht! — Lukas 23:43.

Denk u eens in wat u zult kunnen doen en ontdekken wanneer het leven en een goede gezondheid geen grenzen kennen! „De natuur”, zo schreef een wetenschapper, „zal altijd van een onuitputtelijke nieuwheid, rijkdom en schoonheid zijn.” De bijbel zegt het zo: „Alles heeft [God] fraai gemaakt op zijn tijd. Zelfs onbepaalde tijd heeft hij in hun hart gelegd, opdat de mensheid het werk dat de ware God heeft gemaakt, nooit van het begin tot het eind kan doorgronden.” — Prediker 3:11.

Hoe kunt u het Paradijs beërven dat in de bijbel wordt beschreven? Door u nu op de hoogte te stellen van Gods voornemen en door te handelen naar wat u leert. „Dit betekent eeuwig leven,” zei Jezus, „dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.” — Johannes 17:3.

[Illustratie op blz. 10]

Gebruik uw zintuigen om waardering op te bouwen voor de Schepper

[Illustratie op blz. 11]

De bijbel lezen is de beste manier om uw Schepper te leren kennen