Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Vil Jorden nogen sinde blive ødelagt?

Vil Jorden nogen sinde blive ødelagt?

Vil Jorden nogen sinde blive ødelagt?

HAR du nogen sinde tænkt over hvilken fremtid der venter Jorden? I betragtning af den behandling vores smukke planet i dag udsættes for, tvivler mange på om Jorden vil kunne overleve.

Ja, Jorden er ved at blive ødelagt som følge af misrøgt af mange af dens værdifulde ressourcer, som for eksempel vandet, skovene og den fint afstemte atmosfære. Desuden advarer nogle forskere om at Jorden og alt liv på den vil kunne blive udslettet af en stor meteor, en eksploderende stjerne eller som følge af at Solens beholdning af brint bliver opbrugt.

Forskere mener at Jorden gradvis — måske over en periode på flere milliarder år — vil være uegnet til opretholdelse af menneskeliv. Encyclopædia Britannica beskriver det som „den uigenkaldelige tendens mod uorden“.

Glædeligvis forsikrer Bibelen os om at Jehova Gud ikke vil tillade at Jorden bliver ødelagt eller gøres ubeboelig. Skaberens „vældige styrke“ er uudtømmelig. Han er derfor i stand til at opretholde universet til evig tid. (Esajas 40:26) Du kan altså have fuld tillid til følgende ord: „[Gud] har grundlagt jorden på dens fundamenter; den skal aldrig i evighed rokkes.“ „Lovsyng ham, sol og måne. Lovsyng ham, alle lysende stjerner. . . . For han bød, og de skabtes, og han lader dem bestå for evigt.“ — Salme 104:5; 148:3-6.

Guds hensigt med Jorden

Det har aldrig været Guds hensigt at Jorden skulle misligholdes og forurenes som det sker i dag. Da han skabte den første mand og kvinde, Adam og Eva, satte han dem tværtimod i en smuk have. Denne smukke have, Paradiset, ville naturligvis ikke forblive smuk af sig selv. Gud gav menneskene til opgave „at dyrke den og tage sig af den“. (1 Mosebog 2:8, 9, 15) Det må siges at være et dejligt og tilfredsstillende arbejde Gud gav vores første forældre, som dengang var fuldkomne.

Men Guds hensigt med Jorden indbefattede langt mere end pasning af denne oprindelige have. Han ønskede at hele Jorden skulle omdannes til et paradis. Derfor gav Gud Adam og Eva følgende befaling: „Bliv frugtbare og talrige og fyld jorden og underlæg jer den, og råd over havets fisk og himmelens flyvende skabninger og hver levende skabning af dem der myldrer omkring på jorden.“ — 1 Mosebog 1:28.

En stolt engel, der senere blev kendt som Satan, modsatte sig sørgeligt nok Guds hensigt. Satan nærede et stærkt ønske om at få Adam og Eva til at tilbede ham. Ved at bruge en slange som talerør fik Satan dem til at gøre oprør mod Guds herredømme. (1 Mosebog 3:1-6; Åbenbaringen 12:9) Deres selviske mangel på værdsættelse må have voldt Skaberen stor sorg. De første menneskers oprør mod Gud ændrede imidlertid ikke noget ved Jehova Guds hensigt med Jorden. Gud siger selv: „Mit ord som går ud af min mund . . . vender ikke tilbage til mig med uforrettet sag, men vil gøre hvad jeg har behag i, og gennemføre hvad jeg har sendt det til.“ — Esajas 55:11.

Der er gode grunde til at Jehova har tilladt Satans oprør at fortsætte helt frem til vor tid. I den tid der er gået, har menneskeheden eksperimenteret med mange forskellige selvskabte styreformer, og det har vist at uafhængighed af Gud — en uafhængighed som Satan er fortaler for — absolut ikke fungerer. * — Jeremias 10:23.

Det er opmuntrende at Jehova i løbet af de forløbne årtusinder også har velsignet retskafne mennesker, og han har sørget for at Bibelen er blevet bevaret. Den indeholder beretninger der viser hvilke konsekvenser det har når man henholdsvis adlyder Gud og afviser hans ledelse. Jehova har desuden udrettet vidunderlige ting som vil gavne os i al fremtid. Han har i kærlighed tilvejebragt en frelser for menneskeheden, idet han har sendt menneskene sin elskede søn, Jesus Kristus, som lærte os den bedste livsform og ofrede sit liv for os. (Johannes 3:16) Fordi Jesus ikke fortjente at dø, anvendte Gud hans død som et juridisk grundlag for at købe det tilbage som Adam og Eva havde mistet — udsigten til evigt liv i et jordomspændende paradis. * I den forbindelse har Jehova Gud oprettet et himmelsk styre, et rige, til at regere over menneskeheden, og han har udnævnt sin søn, den opstandne Jesus Kristus, til at være konge i dette rige. Denne storslåede ordning vil sikre at Guds hensigt med Jorden bliver til virkelighed. — Mattæus 6:9, 10.

Du kan altså have fuld tillid til følgende vidunderlige løfter fra Bibelen: „De onde udryddes nemlig, men de der håber på Jehova, skal tage jorden i besiddelse. De retfærdige tager jorden i besiddelse, og de skal bo for evigt på den.“ „’Se! Guds telt er hos menneskene, og han vil bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv vil være hos dem. Og han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, heller ikke sorg eller skrig eller smerte skal være mere. Det som var før er forsvundet.’ Og han som sad på tronen sagde: ’Se! Jeg gør alting nyt.’“ — Salme 37:9, 29; Åbenbaringen 21:3-5.

Bibelen modsiger ikke sig selv

Nogle kunne måske indvende: ’Hvordan kan ovennævnte bibelcitater harmonere med andre vers i Bibelen der tilsyneladende taler om at Jorden vil forgå?’ Lad os se på nogle eksempler og derved få bekræftet at Bibelen ikke modsiger sig selv.

Længe inden forskere bemærkede ’tendensen mod uorden’ i alle fysiske ting, skrev en salmist i Bibelen: „[Du, Gud] grundlagde . . . jorden, og himmelen er dine hænders værk. De vil gå til grunde, men du vil blive stående; som en klædning vil de alle slides op. Som en dragt vil du skifte dem ud, ja, de udskiftes. Men du er den samme, og dine år slipper ikke op.“ — Salme 102:25-27.

Disse ord af salmisten modsiger ikke Guds evigvarende hensigt med Jorden. Salmisten viser derimod at Jehovas evige eksistens står i kontrast til det fysiske, forgængelige skaberværk. Uden Jehovas evige, fornyende kraft ville universet — indbefattende solsystemet som vi er afhængige af i forbindelse med stabilitet, lys og energi — forfalde, blive præget af total uorden og til sidst forgå. Hvis vores Jord med andre ord var overladt til sig selv, ville den blive ’slidt op’ eller gå til grunde.

Der er andre vers i Bibelen som ved første øjekast kan se ud til at modsige Guds erklærede hensigt med Jorden. For eksempel taler Bibelen om at ’himmelen og jorden vil forsvinde’. (Åbenbaringen 21:1) Men disse ord kan naturligvis ikke være i strid med det løfte Jesus gav: „Lykkelige er de der har et mildt sind, for de vil arve jorden.“ (Mattæus 5:5) Hvad mener Bibelen da når den siger at ’jorden og himmelen vil forsvinde’?

I Bibelen bruges ordet „jorden“ ofte billedligt om et samfund af mennesker. Læg for eksempel mærke til følgende vers: „Nu var det sådan at hele jorden havde ét sprog og ét sæt ord.“ (1 Mosebog 11:1) Her henviser „jorden“ tydeligvis til de mennesker der boede på jorden. Endnu et eksempel er i Salme 96:1, hvor der ifølge den danske autoriserede oversættelse siges: „Syng for Herren, hele jorden!“ Det er altså tydeligt at ordet „jorden“ både i dette og i flere andre vers i Bibelen bruges billedligt om menneskene. — Salme 96:13.

Til tider sammenligner Bibelen de jordiske magthavere med himmelen eller med himmellegemer. De undertrykkende babyloniske herskere blev for eksempel beskrevet som stjerner fordi de ophøjede sig selv over andre. (Esajas 14:12-14) Som forudsagt ophørte den såkaldte babyloniske ’himmel’, eller herskerklasse, og „jorden“, tilhængerne af dette styre, med at eksistere i år 539 f.v.t. (Esajas 51:6) Det gav angrende jøder mulighed for at vende tilbage til Jerusalem, hvor „nye himle“, et nyt styre, regerede over „en ny jord“, et retfærdigt samfund af mennesker. — Esajas 65:17.

Når Bibelen taler om at himmelen og jorden vil forsvinde, henviser det altså til at vore dages korrupte menneskeskabte regeringer og deres ugudelige tilhængere vil forsvinde. (2 Peter 3:7) Det vil bane vej for at Guds nye himmelske styre kan udøse velsignelse over et retfærdigt nyt samfund af mennesker, for „efter [Guds] løfte venter vi nye himle og en ny jord hvori retfærdighed skal bo“. — 2 Peter 3:13.

Du kan derfor trygt stole på Guds løfte om at vores jordiske hjem vil bestå for evigt. Bibelen viser hvad du må gøre for at være til stede når Jorden på vidunderlig vis bliver omdannet til et globalt paradis. Jesus sagde: „Dette betyder evigt liv: at de lærer dig at kende, den eneste sande Gud, og den som du har udsendt, Jesus Kristus.“ (Johannes 17:3) Hvorfor ikke sætte dig som mål at undersøge hvad Bibelen siger om Jordens og menneskehedens fremtid? Lokale Jehovas Vidner vil med glæde hjælpe dig.

[Fodnoter]

^ par. 10 Læs mere om hvorfor Gud har tilladt lidelser i bogen Hvad er det Bibelen virkelig lærer?, side 106-114, udgivet af Jehovas Vidner.

^ par. 11 Der findes flere oplysninger om Jesu offerdød i bogen Hvad er det Bibelen virkelig lærer?, side 47-56.

[Tekstcitat på side 12]

Bibelen lover at vores jordiske hjem vil bestå for evigt

[Kildeangivelser på side 10]

Jorden i baggrunden: NASA/​The Visible Earth (http://​visibleearth.nasa.gov/); isbjørn: © Bryan and Cherry Alexander Photography