Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Jehova vil ikke på nogen måde slippe dig

Jehova vil ikke på nogen måde slippe dig

Jehova vil ikke på nogen måde slippe dig

DE KRISTNE i Judæa var udsat for ondsindet modstand fra deres omgivelser og måtte samtidig kæmpe med folks materialistiske indstilling. For at opmuntre de kristne hebræere citerede Paulus de ord Jehova havde fremholdt for israelitterne da de gik ind i det forjættede land. Han skrev: „Jeg vil ikke på nogen måde slippe dig eller på nogen måde forlade dig.“ (Hebræerne 13:5; 5 Mosebog 31:6) Dette løfte har uden tvivl styrket de kristne hebræere i det første århundrede.

Det samme løfte skulle hjælpe os til ikke at bekymre os unødigt om alt det der sker når man lever i „kritiske tider som er vanskelige at klare“. (2 Timoteus 3:1) Hvis vi stoler på Jehova og handler i overensstemmelse hermed, vil han hjælpe os, selv i meget vanskelige situationer. Hvordan han gør det, kan vi blandt andet se i de tilfælde hvor vi pludselig mister vores arbejde.

Ansigt til ansigt med det uventede

Antallet af arbejdsløse vokser jorden over. Ifølge et polsk tidsskrift betragtes arbejdsløshed som „et af de vanskeligste socioøkonomiske problemer“. Også industrilandene er ramt. For eksempel var antallet af arbejdsløse i OECD’s medlemslande i 2004 „steget til over 32 millioner, et højere niveau end under depressionen i 1930’erne“. I Polen var der i december 2003 ifølge det centralstatistiske kontor tre millioner arbejdsløse, „svarende til 18 procent af civilbefolkningen i den arbejdsduelige alder“. Ifølge én kilde skulle arbejdsledigheden alene i den afrikanske befolkning have udgjort 47,8 procent i 2002.

Pludselig arbejdsløshed og uventede afskedigelser er en reel trussel for mange, også blandt Jehovas Vidner. „Tid og tilfælde berører dem alle,“ siges der i Prædikeren 9:11. En dag vil vi måske være blandt dem der siger som salmisten David: „Mit hjertes kvaler er taget til.“ (Salme 25:17) Ville du kunne klare sådanne ugunstige omstændigheder? Det kunne påvirke dig følelsesmæssigt, åndeligt og materielt. Hvis du mistede dit arbejde og blev slået ud, ville du så kunne rejse dig igen?

Hvordan man klarer nedtrykthed

Eftersom mænd traditionelt betragtes som familieforsørgere, „er det dem der tager det tungest når de mister deres arbejde,“ forklarer psykologen Janusz Wietrzyński. Han hævder at arbejdsløshed er noget der nemt kan bringe en mand ud af fatning og få hans følelser til at svinge lige fra vrede til resignation. En mand der er blevet afskediget fra sit job, kan miste sit selvværd og „begynde at hakke på sin familie“.

Adam, en kristen far til to, forklarer hvordan han følte det da han mistede sit arbejde. „Jeg blev let ophidset; alt irriterede mig. Ikke engang i mine drømme kunne jeg slippe problemet; alt handlede om hvordan jeg skulle forsørge mine børn og min kone — som også pludselig var blevet sagt op.“ Da Ryszard og Mariola, et ægtepar med et barn, mistede deres indtjeningsmuligheder, havde de et stort udestående i form af et banklån. Mariola fortæller: „Jeg var hele tiden bekymret; min samvittighed sagde mig at det var en fejltagelse at vi havde taget dette lån. Jeg blev ved med at tænke: ’Det hele er min fejl!’“ Når man står over for situationer som disse, er det let at føle vrede, bekymring og bitterhed, og ens følelser kan nemt løbe af med en. Men hvordan får man styr på de negative følelser der hele tiden dukker op?

Bibelen har nogle gode råd i den forbindelse. „Vær ikke bekymrede for noget, men lad i alt jeres anmodninger blive gjort kendt for Gud ved bøn og anråbelse sammen med taksigelse; og Guds fred, som overgår al forstand, vil ved Kristus Jesus beskytte jeres hjerter og jeres sind.“ (Filipperne 4:6, 7) Hvis vi henvender os til Jehova i bøn, vil vi få „Guds fred“, en rolig sindstilstand der skyldes vores tro på ham. Adams kone, Irena, siger: „Vi lagde tingene frem for Jehova i bøn og fortalte hvordan vi havde tænkt os at forenkle vores tilværelse endnu mere. Og min mand, som ellers plejer at være hurtig til at finde noget at bekymre sig om, begyndte at tro på at der lå en løsning lige om hjørnet.“

Hvis det er dig der uden varsel har mistet dit job, vil Jesu ord i Bjergprædikenen uden tvivl være en god påmindelse: „Hold op med at nære bekymring for jeres sjæl med hensyn til hvad I skal spise eller hvad I skal drikke, eller for jeres legeme med hensyn til hvad I skal tage på. . . . Bliv da ved med først at søge riget og hans retfærdighed, og alle disse andre ting vil blive givet jer i tilgift.“ (Mattæus 6:25, 33) Ryszard og Mariola brugte denne vejledning som en hjælp til at få styr på deres følelser. „Min mand stod altid parat med trøst og lagde hele tiden vægt på at Jehova ikke ville lade os i stikken,“ husker Mariola. Hendes mand tilføjer: „Vore vedholdende fælles bønner har bragt os nærmere til Gud og til hinanden, og vi har fået den hjælp og trøst vi havde brug for.“

Guds hellige ånd vil også hjælpe os til at klare situationen. Selvbeherskelse, en egenskab som den hellige ånd udvirker i os, kan hjælpe os til at holde os selv og vore følelser i ave. (Galaterne 5:22, 23) Måske kan det være svært, men det er ikke umuligt, for Jesus har lovet at „Faderen i himmelen [vil] give hellig ånd til dem der beder ham!“ — Lukas 11:13; 1 Johannes 5:14, 15.

Lad os ikke glemme vort åndelige behov

Selv den mest ligevægtige kristne kan tabe modet når han pludselig mister sit arbejde, men det skulle ikke få ham til at glemme sit åndelige behov. I en sådan situation vil det være godt at tænke på den fyrreårige Moses, hvis hele liv ændrede sig da han mistede sin position inden for aristokratiet og måtte arbejde som fårehyrde, en beskæftigelse ægypterne så ned på. (1 Mosebog 46:34) Moses blev nødt til at indstille sig på de nye omstændigheder. I de efterfølgende 40 år lod han sig villigt forme af Jehova som en forberedelse til de nye opgaver der lå forude. (2 Mosebog 2:11-22; Apostelgerninger 7:29, 30; Hebræerne 11:24-26) Selv i vanskelige situationer fokuserede Moses på det åndelige og lod sig villigt oplære af Jehova. Måtte vi aldrig tillade ugunstige omstændigheder overskygge åndelige værdier!

Det kan være en traumatisk oplevelse pludselig at stå uden arbejde; men så er det til gengæld et godt tidspunkt til at styrke de bånd der knytter os til Jehova Gud og hans folk. Adam, som vi tidligere har omtalt, følte det på den måde. Han siger: „Min kone og jeg mistede begge vores arbejde. Men tanken om at blive borte fra de kristne møder eller gøre mindre i forkyndelsen ikke så meget som strejfede os. På den måde undgik vi at blive overdrevent bekymrede for morgendagen.“ Ryszard har det på næsten samme måde: „Hvis ikke det havde været for møderne og tjenesten, havde vi aldrig klaret det; vi ville afgjort være blevet tynget fuldstændig ned af bekymringer. Åndelige samtaler gør godt, for de hjælper os til ikke hele tiden at fokusere på os selv, men også have øje for andres behov.“ — Filipperne 2:4.

Ja, i stedet for kun at bekymre sig om at finde arbejde kan vi bruge den ekstra tid til åndelige gøremål, fordybe os i personligt studium, tage del i menighedens aktiviteter eller udvide vores tjeneste. Frem for at falde hen i lediggang vil vi have „rigeligt at gøre i Herrens gerning“ — til glæde for os selv og for enhver der tænker alvorligt over Rigets budskab som vi forkynder. — 1 Korinther 15:58.

Hvordan man kan klare familiens materielle behov

Nu kan åndelig føde jo ikke mætte en tom mave. Vi må derfor ikke glemme følgende princip: „Hvis nogen ikke sørger for sine egne, og især for dem som er medlemmer af hans husstand, har han fornægtet troen og er værre end én uden tro.“ (1 Timoteus 5:8) „Selvom brødrene i menigheden er hurtige til at reagere på vore fysiske behov, er vi som kristne forpligtede til fortsat at søge arbejde,“ siger Adam. Vi kan regne med at få den nødvendige hjælp fra Jehova og hans folk, men må naturligvis aldrig glemme at det er os selv der skal tage initiativet til at finde arbejde.

Hvordan gør man det? „Sid ikke med hænderne i skødet og vent på at Gud vil gribe ind ved et mirakel,“ siger Adam. „Og når du leder efter arbejde, så tøv ikke med at fortælle at du er et af Jehovas Vidner. De fleste arbejdsgivere værdsætter at man gør det.“ Ryszard giver følgende råd: „Spørg alle du kender, om jobmuligheder, bliv ved med at henvende dig på arbejdsformidlingen, læs jobannoncerne i avisen, for eksempel en som denne: ’Søges: Kvinde til at tage sig af en handicappet,’ eller: ’Midlertidigt arbejde: Jordbærplukning.’ Bliv ved med at søge! Vær ikke for kræsen, heller ikke selvom du bliver nødt til at tage et mindre attraktivt arbejde, som måske ikke svarer til dine ambitioner.“

Ja, „Jehova er [din] hjælper“. Han „vil ikke på nogen måde slippe dig eller på nogen måde forlade dig“. (Hebræerne 13:5, 6) Bliv derfor ikke ovenud bekymret. Salmisten David skriver: „Vælt din vej over på Jehova, ja, stol på ham, og han vil gribe ind.“ (Salme 37:5) At man ’vælter sin vej over på Jehova’, vil sige at man stoler på ham og gør tingene på hans måde, selv når omstændighederne ikke ser alt for lovende ud.

Det lykkedes Adam og Irena at klare dagen og vejen ved at vaske trapper og være sparsommelige når de foretog indkøb. De fortsatte også med jævnlig at henvende sig på arbejdsformidlingen. „Hjælpen var der altid når vi mest behøvede den,“ bemærker Irena. Og hendes mand tilføjer: „Tiden har vist at det vi bad om i vore bønner, ikke altid var det som syntes at være Guds vilje. På den måde har vi lært at stole på hans visdom og ikke blot at handle efter vores eget forgodtbefindende. Det er bedst at vente stille og roligt på Guds løsning.“ — Jakob 1:4.

Ryszard og Mariola tog forskellige løse jobs samtidig med at de engagerede sig i forkyndelsesarbejdet i områder hvor behovet var større. „Vi fik de jobs vi behøvede, netop når vi ikke havde mere at spise,“ fortæller Ryszard. „Vi sagde nej tak til vellønnede jobs som ville kollidere med vore teokratiske forpligtelser. Vi foretrak at vente på Jehova.“ De er overbeviste om at Jehova havde en finger med i spillet da det lykkedes dem at leje en bolig meget billigt og Ryczard til sidst fandt et arbejde.

At miste sit eksistensgrundlag kan være noget af en prøvelse, men hvorfor ikke betragte det som en lejlighed til at lade Jehova vise at han aldrig vil svigte dig? Jehova tager sig af dig. (1 Peter 5:6, 7) Han har lovet gennem profeten Esajas: „Se dig ikke rådvildt om, for jeg er din Gud. Jeg vil støtte dig. Ja, jeg vil hjælpe dig.“ (Esajas 41:10) Hvis der sker noget uventet, for eksempel at du pludselig mister dit arbejde, så gå ikke fuldstændig i stå. Gør hvad du kan, og overlad resten til Jehova. Ja, vent på ham, „og det i tavshed“. (Klagesangene 3:26) Så vil du få velsignelser i overflod. — Jeremias 17:7.

[Illustration på side 9]

Brug tid på åndelige gøremål

[Illustrationer på side 10]

Lær at være sparsommelig, og vær ikke for kræsen når du søger arbejde