Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

 MÅNADENS TEMA | ÄR DÖDEN SLUTET PÅ ALLT?

Kampen mot döden

Kampen mot döden

KEJSAR SHI HUANGDI

UPPTÄCKAREN PONCE DE LEÓN

Döden är en skrämmande fiende. Vi kämpar mot den allt vi kan. Vi kanske vägrar acceptera den när den drabbar någon som står oss nära. Och när vi är unga och känner oss odödliga kanske vi inbillar oss att vi kan lura döden – en illusion vi håller fast vid så länge vi kan.

Några som tänkte mycket på döden var de gamla faraonerna. De ägnade en stor del av livet åt att försöka besegra döden, och det fick tusentals av deras arbetare lida för. Pyramiderna de byggde står som monument över deras strävan – och deras misslyckande.

De kinesiska kejsarna bar på samma dröm om odödlighet, men de försökte nå den på ett annat sätt – genom det mytiska livselixiret. Kejsar Shi Huangdi krävde att hans alkemister skulle ta fram en magisk brygd som skulle ge honom odödlighet. Men många av deras blandningar innehöll kvicksilver, och det var troligen det som dödade honom.

På 1500-talet seglade den spanske upptäcktsresanden Juan Ponce de León omkring i Västindien på jakt efter den eviga ungdomens källa. I stället upptäckte han Florida, men dog några år senare efter en sammandrabbning med indianer. Och ungdomens källa har ännu ingen hittat.

Faraonerna, kejsarna och upptäckarna försökte alla besegra döden. Och vem kan klandra dem för det, även om vi inte uppskattar deras metoder? Innerst inne vill ju de flesta av oss trots allt leva.

KAN DÖDEN BESEGRAS?

Varför har vi så svårt att acceptera döden? Bibeln förklarar det. Den säger om vår Skapare, Jehova Gud *: ”Allt har han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har han lagt i människornas hjärtan.” (Predikaren 3:11, Svenska Folkbibeln) Vi skulle vilja njuta av jorden och allt vackert på  den för evigt, inte bara under några få årtionden. (Psalm 90:10) Det är det som känns naturligt för oss.

Varför har Gud lagt ”evigheten” i våra hjärtan? Bara för att göra oss frustrerade? Nej, så kan det inte vara. I stället lovar Gud att döden snart ska besegras. Bibeln säger upprepade gånger att döden ska försvinna och att Gud ska ge människor evigt liv. (Se rutan  ”Seger över döden”.)

Jesus Kristus sa klart och tydligt: ”Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.” (Johannes 17:3) Kampen mot döden är alltså inte hopplös. Men Jesus visar att det bara är Gud som kan vinna den åt oss.

^ § 9 Jehova är Guds namn enligt Bibeln.