Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

”Omöjligt!” – Vad betyder det?

”Omöjligt!” – Vad betyder det?

”Omöjligt!” – Vad betyder det?

NÄR TITANIC kastade loss för sin jungfruresa 1912 var hon den största och lyxigaste oceanångaren på sin tid. På grund av de avancerade tekniska lösningarna sa man att fartyget var ”osänkbart”. Men det som hände sedan har gått till historien. Titanic kolliderade med ett isberg i Nordatlanten och sjönk. Det tog med sig närmare 1 500 passagerare till botten. Fartyget som man sa omöjligen kunde sjunka försvann ner i djupet på bara några timmar.

Ordet ”omöjligt” kan användas på många sätt. Vi kanske beskriver något som ”omöjligt” om vi inte står ut med det, klarar av det eller förstår det. Många av våra dagars tekniska framsteg skulle ha ansetts som omöjliga förr i tiden, eftersom de övergick människans förmåga. Man kunde inte ens förutse den framtida utvecklingen. Att skicka i väg en människa till månen, att sätta en robotbil på Mars och styra den från jorden, att kartlägga den genetiska koden och att se nyhetshändelser som utspelar sig i realtid på andra sidan stan eller på andra sidan jorden – det är sådant som förmodligen hade beskrivits som ”omöjligt” för bara 50 år sedan. Det här sammanfattades träffande av en tidigare president i USA, Ronald Reagan, när han vände sig till en grupp personer som representerade olika vetenskapsgrenar: ”Ni som går i spetsen för den tekniska utvecklingen har redan gjort gårdagens omöjligheter till dagens självklarheter.”

Med tanke på den enastående utvecklingen sa professor John Brobeck: ”En vetenskapsman kan inte längre uppriktigt påstå att någonting är omöjligt. Han kan bara säga att det är osannolikt. Men han skulle kunna säga att en viss sak är omöjlig att förklara med vår nuvarande kunskap.” Om vi tycker att något verkar omöjligt, så säger samme professor: ”En sak som behöver fogas till [för att förklara det omöjliga] är en energikälla som är okänd för oss i vår biologiska och fysiologiska vetenskap. I Bibeln identifieras denna energikälla som Guds kraft.”

Allt är möjligt för Gud

Professorns uttalande här ovan påminner oss om något som Jesus sa långt tidigare. Jesus har beskrivits som den största människa som någonsin levt, och han konstaterade: ”Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.” (Lukas 18:27) Guds heliga ande är den mäktigaste kraften i hela universum. Den kan inte mätas med några tekniska instrument. Helig ande kan hjälpa oss att klara sådant som hade varit omöjligt för oss att göra i egen kraft.

Som enskilda individer hamnar vi ofta i situationer som känns omöjliga att hantera. Vi kanske förlorar någon i döden. Vårt familjeliv kanske blir så komplicerat att vi knappt står ut. Eller vi kanske är fast i en destruktiv livsstil och ser ingen utväg. Vi är hjälplösa och desperata. Vad kan vi göra då?

Bibeln säger att om man tror på Gud och ber om hans heliga ande, samtidigt som man anstränger sig för att göra hans vilja, kan man få hjälp att klara av till synes hopplösa situationer. Tänk hur uppmuntrande Jesus uttryckte sig: ”Jag säger er i sanning att vemhelst som säger till det här berget: ’Lyft dig upp och kasta dig i havet’, och som inte tvivlar i sitt hjärta utan har tro på att vad han säger kommer att ske, för honom skall det ske.” (Markus 11:23) Det finns ingen situation som är omöjlig att klara av eller stå ut med om vi låter Guds ord och hans ande påverka oss.

En man som hade varit gift i 38 år förlorade sin fru i cancer. Han blev helt förkrossad. Han tyckte att hela situationen var omöjlig att stå ut med. Ibland kände han att han hellre hade velat dö än fortsätta leva utan sin fru. Han berättar att han kände det som han vandrade ”i den djupa skuggans dal”. (Psalm 23:4) När han ser tillbaka var det tre saker som hjälpte honom att klara av det omöjliga: att be innerligt, att läsa Bibeln varje dag och att uppriktigt söka Guds andes vägledning.

Ett gift par hade stora problem i sitt äktenskap. Mannen var våldsam och hade många dåliga vanor. Hans fru var under stor press och gjorde ett självmordsförsök. Sedan började mannen studera Bibeln med Jehovas vittnen. Det han fick lära sig hjälpte honom att ta itu med sina dåliga vanor och våldsamma humör. Hans fru kunde knappt tro att något så ”omöjligt” kunde hända.

En annan man beskriver sitt liv med droger och omoraliskhet som att befinna sig i den djupaste avgrund. ”Jag förlorade all värdighet”, säger han. Han bad uppriktigt till Gud: ”Jag vet att du finns, så snälla hjälp mig!” Hans bön ledde till ett bibelstudium med Jehovas vittnen och så småningom till otroliga förändringar i livet. ”Jag har haft mycket skuldkänslor och väldigt dålig självkänsla”, berättar han. ”Ibland har jag varit djupt deprimerad. Men Guds ord har hjälpt mig att kämpa emot de här känslorna. Under sömnlösa nätter påminde jag mig bibelställen som jag hade lärt mig utantill. Det var ett väldigt bra sätt att rensa huvudet.” Numera är han lyckligt gift, och han och hans fru är mycket engagerade i att hjälpa andra att tro på den kraft som finns i Guds ord. När han var ung och det var som värst hade han aldrig kunnat tro att det var möjligt att få ett sådant liv.

De här erfarenheterna visar att Guds ord verkligen har kraft och att Guds ande kan göra ”omöjliga” saker i vårt liv. Du kanske säger: ”Men det kräver tro!” Ja, det är helt riktigt. Det står faktiskt i Bibeln att ”utan tro är det omöjligt att behaga honom [Gud]”. (Hebréerna 11:6) Men tänk på det hela så här: Du har en god vän som dessutom är chef på en bank eller liknande och som säger till dig: ”Oroa dig inte! Om du behöver något är det bara att komma till mig!” Du skulle säkert blivit lugnare om du fick ett sådant löfte. Men tyvärr sviker människor ofta sina vänner. Omständigheterna kanske förändras så att din vän inte kan hålla sitt välmenande löfte. Han kanske rentav dör, och med honom försvinner hans goda vilja och förmåga att hjälpa. Men det som kan drabba människor och förändra deras förutsättningar kan inte hindra Gud. Bibeln försäkrar oss: ”Ingenting är omöjligt för Gud.” (Lukas 1:37, Bibel 2000)

”Tror du detta?”

Mängder av händelser som Bibeln berättar om visar att det påståendet verkligen är sant. Vi ska se på några exempel.

En 90-årig kvinna som hette Sara skrattade när någon sa till henne att hon skulle föda en son. Men israeliterna som folk är ett bevis på att det faktiskt blev så. En man blev uppslukad av en stor fisk, var med om en tre dagar lång omskakande upplevelse men överlevde och kunde skriva ner sin berättelse. Han hette Jona. En läkare, Lukas, som var väl medveten om skillnaden mellan medvetslöshet och död, berättade om Eutykos, en ung man som föll ner från ett fönster på en övervåning och dog. Han uppväcktes från döden. Det här är inga sagor eller myter. Genom att noga undersöka var och en av de här skildringarna får man deras trovärdighet bekräftad. (1 Moseboken 18:10–14; 21:1, 2; Jona 1:17; 2:1, 10; Apostlagärningarna 20:9–12)

Jesus sa något alldeles häpnadsväckande till sin vän Marta: ”Var och en som lever och utövar tro på mig, han skall aldrig någonsin dö.” Det här löftet kan låta omöjligt att tro på, och därför ställde Jesus en rannsakande fråga: ”Tror du detta?” Den frågan är lika aktuell för oss i dag att begrunda. (Johannes 11:26)

Leva för evigt på jorden – omöjligt?

Författarna till en vetenskaplig artikel om lång livslängd skrev: ”Tiden behöver inte vara långt borta då vi kan leva mycket längre än vi gör nu – rentav för evigt.” I ett uppslagsverk sägs det att orsaken till att vi dör inte tycks ha så mycket att göra med celldöd, ackumulerade skador eller andra processer. I stället verkar det finnas någon obestämd faktor som gör att kroppsfunktionerna försämras eller helt slutar fungera. * Det konstateras: ”Det är möjligt att åldrandet hos en individ beror på en kollaps i styrfunktionerna som är helt nödvändiga för kroppens komplexa system.” (The New Encyclopædia Britannica)

Allt det här är naturligtvis intressant, men Bibeln ger oss ett mycket starkare skäl att tro på ett evigt liv än vad vetenskapen eller logiken någonsin kan ge. Vår Skapare, Jehova Gud, livets källa, lovar att ”han skall uppsluka döden för alltid”. (Psalm 36:9; Jesaja 25:8) Tror du på det? Löftet kommer från Jehova, och det är omöjligt för honom att ljuga. (Titus 1:2)

[Fotnot]

^ § 18 För mer information om åldrande och livslängd, se artikelserien ”Hur länge kan man leva?” i Vakna! för maj 2006, utgiven av Jehovas vittnen.

[Infälld text på sidan 27]

”Gårdagens omöjligheter ... [har blivit] dagens självklarheter.” – RONALD REAGAN

[Infälld text på sidan 28]

Vem kan hjälpa dig när allt känns hopplöst?

[Bildkälla på sidan 27]

Foto: NASA.