Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bibeln – en bok med tillförlitliga profetior – Del 3

Bibeln – en bok med tillförlitliga profetior – Del 3

Bibeln – en bok med tillförlitliga profetior – Del 3

”Vi har funnit Messias”

I den här artikelserien på åtta delar ser vi närmare på en mycket speciell sida av Bibeln – dess profetior, eller förutsägelser. Artiklarna hjälper dig att få svar på frågor som: Är Bibelns profetior bara hopskrivna av smarta människor? Eller finns det något som visar att de kommer från Gud? Vi vill uppmuntra dig att undersöka fakta.

MÅNGA hundra år innan Jesus föddes förutsade de hebreiska profeterna att Messias, som på hebreiska betyder ”den Smorde”, skulle komma. Profeterna nämnde specifika detaljer om den framtida Messias, bland annat om hans släktlinje, varifrån han skulle komma, när han skulle framträda och vad som skulle hända honom.

De kristna under det första århundradet v.t. * ansåg att de här profetiorna uppfylldes på Jesus. De kände det som lärjungen Andreas, som sa till sin bror Simon: ”Vi har funnit Messias.” (Johannes 1:40, 41) Var detta en riktig slutsats? Låt oss se närmare på bara fyra av alla de profetior som gällde Messias och jämföra dem med historiska fakta.

Profetia 1: ”Han ska sitta på Davids kungliga tron.” (Jesaja 9:7, ”Knox” bibelöversättning)

Uppfyllelse: Matteusevangeliet inleds med orden: ”Boken med den historiska berättelsen om Jesus Kristus, Davids son, Abrahams son.” Matteus redogör sedan för Jesu släktlinje via David, och det gör även evangelieskribenten Lukas. (Matteus 1:1–16; Lukas 3:23–38)

Vad historien visar:

● Den judiske historikern Josephus verk visar att de judiska släktregistren fanns tillgängliga i offentliga arkiv. Arkiven förstördes år 70 v.t. när Jerusalem föll. Men före Jerusalems förstöring hade det blivit vida känt att Jesus var en avkomling till David. (Matteus 9:27; 20:30; 21:9) Om det påståendet hade varit falskt skulle vem som helst ha kunnat ifrågasätta eller motbevisa det. Men det finns inget som visar att någon försökte göra det.

Profetia 2: ”Och du, Betlehem Efrata, som är för liten för att befinna dig bland Judas tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall bli härskare i Israel.” (Mika 5:2)

Uppfyllelse: Jesus föddes i Betlehem. När kejsar Augustus beordrade en folkräkning blev Jesu fosterfar Josef tvungen att bege sig från Nasaret ”till Judeen [Juda], till Davids stad, som kallas Betlehem, eftersom han tillhörde Davids hus och släkt, för att bli inskriven tillsammans med Maria”. Maria ”födde sin son”, Jesus, medan de var där. (Lukas 2:1–7)

Vad historien visar:

● Arkeologin bekräftar att romarna genomförde folkräkningar i Mellanöstern för att underlätta beskattning och uttagning till militärtjänst. Ett exempel på det finns i ett påbud som utfärdades av den romerske ståthållaren i Egypten år 104 v.t. och som finns på British Library. Det lyder: ”När nu tiden har kommit för en registrering hus för hus, är det nödvändigt att förmå alla som av någon anledning är bosatta utanför sitt område att återvända hem, så att de kan följa det vanliga registreringsförfarandet men även ordentligt bruka sina jordlotter.”

● Vid tiden kring Jesu födelse fanns det två städer i Israel som kallades Betlehem. Den ena låg i norr, nära Nasaret. Den andra, som tydligen hade varit känd som Efrat (eller Efrata), låg nära Jerusalem i Juda. (1 Moseboken 35:19) Jesus föddes i den sistnämnda staden, precis som Mika hade förutsagt omkring 800 år tidigare.

Profetia 3: ”Från det att ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem intill Messias, Ledaren, skall det vara sju veckor, även sextiotvå veckor.” (Daniel 9:25)

Uppfyllelse: Den tidsperiod som nämns i Daniels profetia uppgår till 69 perioder på 7 år vardera, dvs. 483 år. Jerusalem började återuppbyggas år 455 f.v.t. Fyrahundraåttiotre år (69 årsveckor) senare, år 29 v.t., blev Jesus precis som det var förutsagt den Smorde, eller Messias, när han blev döpt och smord med Guds heliga ande. * (Lukas 3:21, 22)

Vad historien visar:

● I början av det första århundradet v.t. säger Bibeln att ”folket var förväntansfullt” inför Messias ankomst. (Lukas 3:15) I boken A History of Messianic Speculation in Israel skriver den judiske kännaren Abba Hillel Silver att perioden före Jerusalems förstöring ”präglades av en anmärkningsvärd våg av förhoppningar om Messias framträdande”. Han säger också att ”Messias förväntades komma under den andra fjärdedelen av det första århundradet”. Silver skriver att judarnas förväntan grundades på ”den tidens allmänt omfattade kronologi”.

Profetia 4: ”Han skall få sin gravplats hos de ondskefulla och hos den rika klassen vid sin död.” (Jesaja 53:9)

Uppfyllelse: Jesus avrättades tillsammans med två dömda brottslingar, men han lades sedan i en grav som huggits ut i klippan och som upplåtits av en förmögen lärjunge – Josef från Arimatea. (Matteus 27:38, 57–60; Johannes 19:38)

Vad historien visar:

● Ett flertal forntida icke-kristna skribenter – till exempel den judiske historikern Josephus och den romerske historikern Tacitus – bekräftar att Jesus avrättades som en brottsling.

● Arkeologer i Palestina har hittat gamla gravar som består av kammare eller valv uthuggna i klippan. För en rik och inflytelserik person som Josef från Arimatea var det säkert helt naturligt att ha en sådan grav iordningställd.

Det vi har gått igenom här är bara några axplock av alla de profetior om Messias som gick i uppfyllelse på Jesus. Det är tydligt att ingen människa skulle ha kunnat iscensätta uppfyllelsen av dem. Att de uppfylldes så exakt stärker vår tro på att de kom från Gud och att han även kommer att uppfylla förutsägelserna om vad Messias ska göra för mänskligheten i framtiden.

Nästa artikel i den här serien kommer att behandla en tankeväckande fråga: Om Jesus verkligen var den utlovade Messias, varför gick han då med på att lida och dö?

[Fotnoter]

^ § 5 ”F.v.t.” betyder ”före den vanliga tideräkningen”, dvs. ”före Kristus”, och ”v.t.” betyder ”enligt den vanliga tideräkningen”, dvs. ”efter Kristus”.

^ § 16 Den här profetian om tidpunkten för Messias framträdande behandlas närmare på sidan 197–199 i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.

[Tabell/Bilder på sidan 22, 23]

(För formaterad text, se publikationen)

TIDSLINJE ÖVER FYRA PROFETIOR OM MESSIAS

1 Messias skulle vara avkomling till kung David

1070 f.v.t.

David blir kung över hela Israel

607 f.v.t.

Jerusalem förstörs av babylonierna

455 f.v.t.

Befallning ges om att Jerusalem ska återuppbyggas

2 Messias skulle födas i Betlehem i Juda

2 f.v.t.

Jesus föds i Betlehem i Juda i Davids släktlinje

3 Messias skulle framträda 483 år efter att befallningen gavs om att återuppbygga Jerusalem

29 v.t.

Jesus döps och blir smord som Messias

4 Messias skulle dö med syndare och begravas bland de rika

33 v.t.

Jesus dör med brottslingar och begravs bland de rika