Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Varför skall vi vända oss till Bibeln för vägledning?

Varför skall vi vända oss till Bibeln för vägledning?

Vad säger Bibeln?

Varför skall vi vända oss till Bibeln för vägledning?

”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering.” (2 Timoteus 3:16)

VART vänder du dig för att få vägledning i livet? I dag kan man få ett överflöd av råd i alla upptänkliga ämnen. Men ändå vänder sig många människor till de forntida skrifterna i Bibeln för att få vägledning.

Men för flertalet har Bibeln inget större värde, i synnerhet inte i den här tiden med all sin information och moderna teknik. Somliga ansedda pedagoger och vetenskapsmän tror inte heller att Bibeln längre har något att komma med. Har de rätt i detta? Varför skulle någon vända sig till Bibeln, när man tänker på hur många källor till vägledning det finns nu för tiden?

En sanningens bok

Vid ett tillfälle då Jesus Kristus vilade vid en källa samtalade han med en samarisk kvinna och sade: ”Gud är en Ande, och de som tillber honom måste tillbe med ande och sanning.” (Johannes 4:24) De här orden visar att det finns en form av tillbedjan som är godtagbar för Gud. För att vi skall tillbe med sanning måste vår tillbedjan stämma överens med det som Gud har uppenbarat i Bibeln om sig själv. Guds ord innehåller sanningen. (Johannes 17:17)

Men det finns många religionssamfund som påstår sig tro på Bibeln, och ändå verkar alla ha skilda läror. Det får till följd att det råder stor förvirring i fråga om vad Bibeln verkligen lär. Är Jesus Gud, eller är han Guds Son? Finns det ett liv efter döden eller inte? Finns det ett helvete där människor plågas efter döden? Är Satan en verklig person? Vad innebär det att vara kristen? Bryr sig verkligen Gud om vad vi gör och tänker? Kan sann kärlek rättfärdiga föräktenskapligt sex? Är det fel att dricka alkohol? * Åtskilliga religionssamfund gör gällande att de lär ut sanningen i de här frågorna. Men religiösa läror är ofta i strid med varandra. De kan inte alla vara sanna. (Matteus 7:21–23)

Hur skall du då kunna finna sanningen om Gud och den form av tillbedjan som behagar honom? Anta att du måste genomgå en operation för att komma till rätta med ett allvarligt hälsoproblem. Vad skulle du då göra? Du skulle så långt det går söka få tag på bästa möjliga kirurg för en sådan här operation. Du skulle ta reda på hans meriter och erfarenhet, kontakta honom och tala med honom. Och när du sedan med hjälp av fakta hade övertygat dig om att han var den bäste, skulle du lita på honom och låta honom operera. Andra kanske har en annan åsikt. Men din tro på den här kirurgen är nu väl underbyggd.

På samma sätt kan du, om du gör en ärlig och grundlig bedömning av tillgängliga fakta, bygga upp din tro på Gud och Bibeln. (Ordspråksboken 2:1–4) När du söker svar på frågan om vilket slags tillbedjan som är godtagbar för Gud, har du ett val att göra. Du kan vända dig till människors motstridande läror och uppfattningar, eller så kan du ta reda på vad Bibeln säger.

Exakt och praktisk

En noggrann undersökning av Bibeln kommer att ge dig åtskilliga belägg för att ”hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig”. * (2 Timoteus 3:16, 17) Bibeln är till exempel fylld med detaljerade profetior. Historien bekräftar att de har blivit uppfyllda. (Jesaja 13:19, 20; Daniel 8:3–8, 20–22; Mika 5:2) Även om Bibeln inte är någon vetenskaplig lärobok, är den vetenskapligt korrekt. De fakta om naturen och i hälsofrågor som finns i den skrevs ner tusentals år innan vetenskapsmän kom fram till liknande slutsatser. (3 Moseboken 11:27, 28, 32, 33; Jesaja 40:22)

Dessutom hjälper oss Bibeln att fatta förståndiga beslut. Den innehåller ett överflöd av praktiska råd om familjeliv, fysisk och känslomässig hälsa, affärsverksamhet och annat som rör det dagliga livet. Ordspråksboken 2:6, 7 säger: ”Det är Jehova som ger vishet; från hans mun kommer kunskap och urskillning. Och åt de rättrådiga förvarar han praktisk vishet som en skatt.” Genom att du vänder dig till Bibeln för vägledning kan du öva din uppfattningsförmåga ”till att skilja mellan rätt och orätt”. (Hebréerna 5:14)

Bibeln hjälper oss även att förstå meningen med livet. (Johannes 17:3; Apostlagärningarna 17:26, 27) Den förklarar innebörden i världsförhållandena. (Matteus 24:3, 7, 8, 14; 2 Timoteus 3:1–5) I den visar Gud oss hur han skall ta bort det onda från jorden och låta människor uppleva fullkomlig hälsa och evigt liv. (Jesaja 33:24; Daniel 2:44; Uppenbarelseboken 21:3, 4)

Miljontals människor har själva fått uppleva att Bibeln verkligen är en tillförlitlig och trovärdig källa till praktisk vishet. Tidskriften Vakna!:s utgivare inbjuder dig att undersöka den här artikelserien med rubriken ”Vad säger Bibeln?” som finns i varje nummer av den här tidskriften. Om du gör det, kan du få ytterligare fakta som visar att Bibeln är den bästa källan till vägledning i ditt eget liv.

[Fotnoter]

^ § 8 ”Vad säger Bibeln?” – ett återkommande inslag i Vakna! – kommer att ta upp de här och andra frågor i kommande nummer.

^ § 12 Bevis för att Bibeln är inspirerad av Gud kan du finna i boken Bibeln – Guds ord eller människors?, utgiven av Jehovas vittnen.

HAR DU UNDRAT?

▪ Vilken form av tillbedjan är godtagbar för Gud? (Johannes 4:24)

▪ Vad måste du göra för att dra nytta av visheten från Gud? (Ordspråksboken 2:1–4)

▪ På vilket sätt är Bibeln en källa till praktisk vägledning? (Hebréerna 5:14)