Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hvorfor leve etter Bibelens normer?

Hvorfor leve etter Bibelens normer?

Hvorfor leve etter Bibelens normer?

ER BIBELENS syn på sex gammeldags og unødvendig strengt? Nei. Bibelens syn på sex kan tvert imot hjelpe en til å unngå:

Seksuelt overførte sykdommer

Å bli gravid med en man ikke er gift med

De vonde følgene av et oppløst ekteskap

Dårlig samvittighet

Å føle seg nedverdiget og brukt

Vår Skaper, Jehova Gud, * ønsker at vi skal glede oss over de gavene han har gitt, og at vi skal bruke dem på en måte som er til beste for oss. Gud er «den som lærer deg å gjøre det som er til gagn for deg». (Jesaja 48:17) En som lever etter Bibelens normer når det gjelder sex, oppnår:

Guds godkjennelse

Fred i sinnet

Sterkere familiebånd

Et godt omdømme

Selvrespekt

Men hva om du for tiden ikke lever etter Bibelens moralnormer? Er det mulig å forandre levemåte? Kommer Gud til å bruke din tidligere livsførsel mot deg?

Tenk over dette: Noen av dem som tilhørte den kristne menighet i det første århundre, hadde en fortid som utuktige, ekteskapsbrytere og praktiserende homoseksuelle. De valgte å forandre sin levemåte, og de fikk et mye bedre liv som følge av det. (1. Korinter 6:9–11) I dag er det tusenvis av mennesker over hele verden som har truffet et lignende valg. De har begynt å leve etter Bibelens normer for seksualmoral og har erfart fordelene ved det. Et eksempel i denne forbindelse er Sarah, som ble omtalt i den innledende artikkelen.

«Jeg følte meg snart mye bedre»

Sarah oppdaget at hennes utsvevende livsstil ikke gav henne den friheten og tilfredsheten som hun lengtet etter. «Jeg følte at samvittigheten min hadde tatt skade», sier hun. «Jeg var skamfull og bekymret for at jeg skulle bli gravid eller pådra meg en eller annen forferdelig sykdom. Jeg mistet aldri troen på at Gud finnes, og jeg visste at jeg hadde såret ham ved den måten jeg levde på. Jeg følte meg uren, og det tærte virkelig på meg.»

Til slutt klarte Sarah å samle nok styrke til å gjøre noe med den måten hun levde på. Hun søkte hjelp hos foreldrene, som er Jehovas vitner. Hun bad også kompetente kristne eldste i den lokale menigheten om hjelp. «Jeg ble positivt overrasket over den varme og kjærlighet foreldrene mine og de eldste i menigheten møtte meg med», sier Sarah. «Jeg følte meg snart mye bedre.»

Sarah har nå selv to barn. Hun sier: «Jeg snakker åpent med barna mine om de valgene jeg traff. Jeg vil at de skal forstå hvilken virkning det hadde på meg å ignorere Guds normer. Målet er å hjelpe dem til å se de fysiske, mentale og følelsesmessige fordelene ved å leve etter Guds normer når det gjelder sex. Jeg er overbevist om at Gud gir oss moralnormer fordi han vil spare oss for sorger.»

Du kan også erfare fordelene ved å følge Guds kjærlige veiledning. Bibelen gir dette løftet: «Jehovas befalinger er rette, de får hjertet til å fryde seg; Jehovas bud er rent, det får øynene til å stråle. . . . å rette seg etter dem gir stor lønn.» – Salme 19:8, 11. *

[Fotnoter]

^ avsn. 8 Jehova er Guds navn ifølge Bibelen.

^ avsn. 20 For å få vite mer om de praktiske rådene Bibelen gir, kan du gjerne ta kontakt med Jehovas vitner der du bor, skrive til Jehovas vitner, Gaupeveien 24, 1914 Ytre Enebakk, eller besøke vårt nettsted www.watchtower.org.

[Uthevet tekst på side 8]

De som ignorerer Bibelens normer, påfører ofte andre følelsesmessig smerte

[Uthevet tekst på side 9]

De som lever etter Bibelens normer, kan ha en ren samvittighet og få sterkere familiebånd