Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Bibelen forandrer folks liv

Bibelen forandrer folks liv

Bibelen forandrer folks liv

HVA motiverte en gambler og innbruddstyv til å gjøre noe med spilleavhengigheten sin og forandre livsførsel? Les hva han selv sier.

«Jeg var lidenskapelig opptatt av veddeløpshester.» – RICHARD STEWART

FØDT: 1965

HJEMLAND: JAMAICA

BAKGRUNN: GAMBLER OG KRIMINELL

MIN FORTID: Jeg vokste opp i et fattig, tett befolket område i Kingston, hovedstaden på Jamaica. Arbeidsledigheten var høy, og det var mye kriminalitet. Gjengene der sørget for at folk levde i frykt. Jeg hørte skudd nesten hver dag.

Min hardt arbeidende mor gjorde alt hun kunne for meg og min yngre bror og søster. Hun sørget for at vi fikk en god utdannelse. Jeg var lite interessert i skolen, men jeg var lidenskapelig opptatt av veddeløpshester. Jeg pleide å skulke skolen og dra til veddeløpsbanen. Jeg fikk til og med ri på hestene.

Det å spille på hester ble snart en altoppslukende interesse. Jeg levde et umoralsk liv og ble en stor skjørtejeger. Jeg røykte marihuana og gjorde innbrudd for å finansiere livsstilen min. Jeg eide mange skytevåpen, men i dag er jeg takknemlig for at ingen ble drept i forbindelse med de utallige innbruddene jeg var med på.

Jeg ble til slutt tatt av politiet og havnet i fengsel på grunn av forbrytelsene mine. Etter at jeg ble løslatt, gikk jeg rett tilbake til min gamle livsstil. Jeg ble faktisk verre enn før. Jeg så kanskje uskyldig ut, men var i virkeligheten sta, gretten og ondskapsfull. Jeg brydde meg ikke om noen andre enn meg selv.

HVORDAN BIBELEN FORANDRET MITT LIV: I denne turbulente perioden i livet mitt studerte moren min Bibelen og ble et av Jehovas vitner. Jeg så at personligheten hennes forandret seg til det bedre, og jeg ble nysgjerrig. Jeg bestemte meg for å finne ut hva det var som hadde fått moren min til å forandre seg, så jeg begynte å snakke med Jehovas vitner om Bibelen.

Jeg fant ut at Jehovas vitners lære var annerledes enn andre religioners lære, og oppdaget at vitnene underbygde alt de sa, med Bibelen. De var den eneste gruppen jeg visste om som forkynte fra hus til hus, slik som de første kristne gjorde. (Matteus 28:19; Apostlenes gjerninger 20:20) Da jeg så den ekte kjærlighet de viste hverandre, ble jeg overbevist om at jeg hadde funnet den sanne religion. – Johannes 13:35.

Det jeg lærte fra Bibelen, fikk meg til å innse at jeg var nødt til å gjøre store forandringer i livet. Jeg forstod at Jehova Gud hater seksuell umoral, og at jeg måtte slutte med handlinger som besmittet kroppen min, hvis jeg skulle gjøre hans vilje. (2. Korinter 7:1; Hebreerne 13:4) Jeg ble rørt da jeg lærte at Jehova har følelser, og at jeg enten kunne såre ham eller glede ham ved mine handlinger. (Ordspråkene 27:11) Jeg bestemte meg derfor for å slutte å røyke marihuana, kvitte meg med skytevåpnene og jobbe med personligheten min. Noen av de vanskeligste forandringene for meg var å slutte med den umoralske livsstilen og å kutte ut gamblingen.

I begynnelsen ville jeg ikke at vennene mine skulle vite at jeg studerte Bibelen sammen med Jehovas vitner. Men det ble et vendepunkt for meg da jeg leste ordene i Matteus 10:33, der Jesus sier: «Hver den som fornekter meg overfor menneskene, ham vil også jeg fornekte overfor min Far, som er i himlene.» Denne uttalelsen motiverte meg til å fortelle vennene mine at jeg studerte med vitnene. De ble sjokkert. De kunne ikke tro at en som meg hadde lyst til å bli en kristen. Men jeg sa til dem at jeg ønsket å ta avstand fra den måten jeg hadde levd på tidligere.

HVORDAN LIVET ER BEDRE NÅ: Moren min ble fra seg av glede da jeg begynte å leve etter Bibelens prinsipper. Nå er hun ikke lenger urolig for meg og alle de gale tingene jeg kunne finne på å gjøre. Vi kan snakke om noe som knytter oss sammen – kjærligheten til Jehova. Når jeg av og til tenker på hvordan jeg var før, kan jeg nesten ikke tro hvilke forandringer jeg har klart å gjøre med Guds hjelp. Jeg lengter ikke lenger etter den umoralske og materialistiske livsstilen jeg hadde før.

Hvis jeg ikke hadde reagert positivt på Bibelens budskap, ville jeg enten ha vært død eller i fengsel i dag. Men nå har jeg en flott og lykkelig familie. Det gir meg stor glede å tjene Jehova Gud sammen med min kone, som er en god støtte, og vår kjære datter. Jeg takker Jehova for at jeg får lov til å tilhøre et varmt, kristent brorskap. Jeg er så takknemlig for at noen var villig til å bruke tid og krefter på å lære meg sannheten i Bibelen. Og jeg er glad for at jeg har mulighet til å gjøre andre kjent med hva Bibelen lærer. Jeg er spesielt takknemlig mot Jehova Gud for den kjærlige godhet han har vist ved å dra meg til seg.

[Uthevet tekst på side 11]

«Jeg lærte at Jehova har følelser, og at jeg enten kunne såre ham eller glede ham ved mine handlinger»

[Bilde på side 11]

Jeg så positive forandringer i personligheten til moren min

[Bilde på side 11]

Sammen med min kone og datteren vår