Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Put troost uit Jehovah’s kracht

Put troost uit Jehovah’s kracht

Put troost uit Jehovah’s kracht

„Wanneer mijn verontrustende gedachten vele werden binnen in mij, waren het uw vertroostingen die mijn ziel gingen strelen.” — PSALM 94:19.

VOOR allen die naar bemoediging hunkeren, heeft de bijbel woorden van troost. Geen wonder dat The World Book Encyclopedia opmerkt dat „talloze mensen zich in tijden van moeilijkheden en onzekerheid tot de bijbel wenden voor troost, hoop en leiding”. Waarom is dit zo?

Omdat de bijbel geïnspireerd is door onze liefdevolle Schepper, „de God van alle vertroosting”, Degene „die ons vertroost in al onze verdrukking” (2 Korinthiërs 1:3, 4). Hij is ’de God die vertroosting schenkt’ (Romeinen 15:5). Jehovah heeft het voorbeeld gegeven door voor ons allen in een middel tot hulp en verlichting te voorzien. Hij heeft zijn eniggeboren Zoon, Christus Jezus, naar de aarde gezonden om ons hoop en troost te schenken. Jezus onderwees: „God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben” (Johannes 3:16). De bijbel beschrijft Jehovah als degene „die dagelijks de vracht voor ons draagt, de ware God van onze redding” (Psalm 68:19). Godvrezende mensen kunnen vol vertrouwen zeggen: „Ik heb mij Jehovah voortdurend voor ogen gesteld. Omdat hij aan mijn rechterhand is, zal ik niet aan het wankelen worden gebracht.” — Psalm 16:8.

Zulke bijbelpassages geven te kennen hoe diep de liefde is die Jehovah God voor ons mensen heeft. Het wordt duidelijk dat hij het oprechte verlangen — alsook het vermogen — bezit om in tijden van droefheid in overvloedige mate troost te schenken en onze pijn te verlichten. „Hij geeft de vermoeide kracht, en degene zonder dynamische energie schenkt hij volledige sterkte in overvloed” (Jesaja 40:29). Hoe kunnen wij dan troost putten uit Jehovah’s kracht?

Het verzachtende effect van Jehovah’s zorg

De psalmist schreef: „Werp uw last op Jehóvah, en hijzelf zal u schragen. Nooit zal hij toelaten dat de rechtvaardige wankelt” (Psalm 55:22). Ja, Jehovah God heeft belangstelling voor de menselijke familie. De apostel Petrus zei bemoedigend tot de eerste-eeuwse christenen: „Hij [God] zorgt voor u” (1 Petrus 5:7). Jezus Christus beklemtoonde hoe waardevol God mensen acht door te zeggen: „Worden niet vijf mussen voor twee geldstukken van geringe waarde verkocht? Toch wordt niet één daarvan vergeten bij God. Maar zelfs de haren van uw hoofd zijn alle geteld. Vreest niet; gij zijt meer waard dan vele mussen” (Lukas 12:6, 7). Wij zijn zó waardevol in Gods ogen dat hij zelfs het kleinste detail aan ons opmerkt. Hij weet dingen die wijzelf niet weten, omdat hij intens geïnteresseerd is in elkeen van ons.

Het besef dat Jehovah zo’n persoonlijke belangstelling aan de dag legt, bleek heel vertroostend te zijn voor Svetlana, de in het vorige artikel genoemde jonge prostituee. Zij stond op het punt zelfmoord te plegen, toen zij met Jehovah’s Getuigen in contact kwam. Zij aanvaardde een bijbelstudie, waardoor zij werd geholpen Jehovah als een echte persoon te leren kennen die belangstelling heeft voor haar welzijn. Dit raakte haar hart en bewoog haar ertoe haar levenswijze te veranderen en zich aan God op te dragen. Het gaf Svetlana ook de mate van eigenwaarde die zij nodig had om ondanks haar problemen voorwaarts te gaan en een positieve kijk op het leven te krijgen. „Ik ben ervan overtuigd”, zegt zij nu, „dat Jehovah mij nooit zal verlaten. Ik heb de waarheid ondervonden van de woorden in 1 Petrus 5:7, waar staat: ’Werp al uw bezorgdheid op Jehovah, want hij zorgt voor u.’”

De op de bijbel gebaseerde hoop vertroost

Een specifieke manier waarop God troost schenkt, is via zijn geschreven Woord, dat een schitterende hoop voor de toekomst bevat. De apostel Paulus schreef: „Alle dingen die eertijds werden geschreven, werden tot ons onderricht geschreven, opdat wij door middel van onze volharding en door middel van de vertroosting uit de Schriften hoop zouden hebben” (Romeinen 15:4). Paulus maakte duidelijk welk verband er tussen ware hoop enerzijds en troost anderzijds bestaat toen hij schreef: „[Moge] . . . God, onze Vader, die ons heeft liefgehad en door middel van onverdiende goedheid eeuwige troost en goede hoop heeft gegeven, uw hart vertroosten en u standvastig maken in elke goede daad en elk goed woord” (2 Thessalonicenzen 2:16, 17). Deze „goede hoop” omvat het vooruitzicht van volmaakt, gelukkig en eindeloos leven op een paradijsaarde. — 2 Petrus 3:13.

Zo’n zekere en schitterende hoop vervulde Laimonis, de in het vorige artikel genoemde verlamde alcoholist, met moed. Toen hij de op de bijbel gebaseerde lectuur van Jehovah’s Getuigen las, was hij blij kennis te verkrijgen over de nieuwe wereld onder Gods koninkrijk, waarin hij weer volledig gezond kan worden. In de bijbel las hij de volgende schitterende belofte van wonderbare genezing: „In die tijd zullen de ogen der blinden geopend worden, en zelfs de oren der doven zullen ontsloten worden. In die tijd zal de kreupele klimmen net als een hert, en de tong van de stomme zal een vreugdegeroep aanheffen” (Jesaja 35:5, 6). Om voor leven in dat paradijs in aanmerking te komen, bracht Laimonis grote veranderingen aan. Hij stopte met drinken, en zijn verandering is niet onopgemerkt aan zijn buren en kennissen voorbijgegaan. Hij leidt nu verscheidene bijbelstudies en deelt de troost die de op de bijbel gebaseerde hoop schenkt, met anderen.

De rol van het gebed

Wanneer wij om de een of andere reden hartzeer hebben, kunnen wij troost vinden door tot Jehovah te bidden. Hierdoor kan de last van ons worden weggenomen. Tijdens onze smekingen kunnen wij vertroosting ontvangen door aan dingen te denken die in Gods Woord staan. De langste psalm in de bijbel is als een schitterend gebed. De schrijver ervan zong: „Ik heb gedacht aan uw rechterlijke beslissingen die sedert onbepaalde tijd zijn, o Jehovah, en ik voel mij getroost” (Psalm 119:52). In bijzonder moeilijke situaties, vooral wanneer het om een gezondheidscrisis gaat, is er vaak geen opzichzelfstaand, allesomvattend antwoord. In eigen kracht weten wij misschien niet precies wat te beginnen. Velen hebben ondervonden dat wanneer alles is gedaan wat menselijkerwijs mogelijk is, het gebed tot God veel troost en soms onverwachte oplossingen heeft gebracht. — 1 Korinthiërs 10:13.

Pat, die ijlings naar de acute-opvangafdeling van een ziekenhuis werd gebracht, ervoer deze vertroostende uitwerking van het gebed. Na haar herstel zei ze: „Ik bad tot Jehovah en ik leerde werkelijk dat ik mijn leven in zijn hand moest stellen, aan hem overlatend wat zijn wil was. Al die tijd voelde ik mij rustig; ik ervoer de vrede van God waarvan in Filippenzen 4:6, 7 sprake is.” Wat kunnen deze verzen voor ons allen vertroostend zijn! Paulus spoort ons daarin aan: „Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging uw smeekbeden bij God bekend worden; en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal uw hart en uw geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.”

De heilige geest als trooster

Op de avond vóór zijn dood legde Jezus zijn apostelen uit dat hij hen weldra zou verlaten. Dit verontrustte en bedroefde hen (Johannes 13:33, 36; 14:27-31). In het besef dat zij blijvende troost nodig hadden, beloofde Jezus: „Ik zal de Vader een verzoek doen en hij zal u een andere helper [of trooster] geven om voor altijd bij u te zijn” (Johannes 14:16; voetnoot). Jezus doelde hier op Gods heilige geest. Gods geest heeft de apostelen bijvoorbeeld tijdens hun beproevingen getroost en heeft hun de kracht gegeven om ermee voort te gaan Gods wil te doen. — Handelingen 4:31.

Angie, wier man door een ernstig ongeluk de dood nabij was, kon met succes aan alle verdriet en pijn van haar situatie het hoofd bieden. Wat heeft haar geholpen? Zij zegt: „Zonder de steun van Jehovah’s heilige geest, zouden wij wat we hebben meegemaakt, niet hebben kunnen doorstaan en daarbij sterk kunnen blijven. Jehovah’s kracht heeft zich werkelijk in onze zwakheden geopenbaard, en hij heeft er in onze periode van benauwdheid blijk van gegeven een vesting te zijn.”

Een troost biedende broederschap

Wat iemands situatie in het leven ook mag zijn en welke pijnlijke omstandigheden zich ook kunnen ontwikkelen, hij dient troost te kunnen vinden in de broederschap die binnen Jehovah’s gemeente bestaat. Deze broederschap schenkt geestelijke steun en hulp aan degenen die ermee verbonden zijn. Men kan in de gemeente een groep liefdevolle, bezorgde en vertroosting biedende vrienden vinden die graag bereid zijn om anderen in moeilijke tijden te helpen en te troosten. — 2 Korinthiërs 7:5-7.

De leden van de christelijke gemeente wordt geleerd „het goede [te] doen jegens allen, maar vooral jegens hen die aan [hen] verwant zijn in het geloof” (Galaten 6:10). Het op de bijbel gebaseerde onderwijs dat zij ontvangen, brengt hen ertoe broederlijke liefde en tedere genegenheid jegens elkaar aan de dag te leggen (Romeinen 12:10; 1 Petrus 3:8). De geestelijke broeders en zusters in de gemeente worden ertoe bewogen, vriendelijk, bemoedigend en teder meedogend te zijn. — Efeziërs 4:32.

Joe en Rebecca, die hun zoon door een tragisch ongeluk in de dood verloren, ervoeren zo’n vertroostende steun van de leden van de christelijke gemeente. Zij zeggen: „Jehovah en zijn liefdevolle gemeente hebben ons geholpen deze moeilijke tijd door te komen. Wij ontvingen honderden kaarten, brieven en telefoontjes. Dit doet ons beseffen hoe kostbaar onze broederschap is. Hoewel wij door de droeve gebeurtenis verdoofd waren, kwamen veel plaatselijke gemeenten ons te hulp door maaltijden te verzorgen en het huis schoon te maken.”

Schep moed!

Wanneer er hevige winden van tegenspoed beginnen te loeien en een niet-aflatende regen en hagel van ellende blijft neerkletteren, is God bereid vertroostende bescherming te verschaffen. In een van de psalmen wordt de vertroostende beschutting die hij biedt, als volgt beschreven: „Met zijn wieken zal hij de toegang tot u versperren, en onder zijn vleugels zult gij een toevlucht zoeken” (Psalm 91:4). Hier kan het beeld geschilderd zijn van een arend. Het is een beschrijving van een vogel die gevaar bespeurt en vervolgens zijn vleugels beschermend over zijn jong uitspreidt. In een nog grootsere betekenis wordt Jehovah een ware Beschermer voor allen die hun toevlucht bij hem zoeken. — Psalm 7:1.

Als u meer over God, zijn persoonlijkheid, zijn voornemens en zijn vermogen om troost te verschaffen wilt weten, wordt u uitgenodigd zijn Woord te bestuderen. Jehovah’s Getuigen zullen u daar graag bij helpen. Ook u kunt troost putten uit Jehovah’s kracht!

[Illustraties op blz. 7]

De op de bijbel gebaseerde hoop voor de toekomst kan troost verschaffen