Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Katso! Valo on ihmeellistä!

Katso! Valo on ihmeellistä!

Katso! Valo on ihmeellistä!

JOS olet joskus joutunut haparoimaan eteenpäin pimeässä, tiedät, miten turhauttavaa se voi olla. Valosta on paljon apua. Olet saattanut olla vastaavassa tilanteessa myös kuvaannollisessa mielessä. Et ehkä nähnyt pääsytietä jostakin ongelmasta. Sitten tilanne vähitellen valkeni: ongelmaan löytyi ratkaisu. On suurenmoinen kokemus päästä pimeydestä valoon.

Ensimmäisellä vuosisadalla useimmat ihmiset olivat hengellisessä pimeydessä. Apostoli Pietari kirjoitti niille, jotka olivat hylänneet entiset uskonkäsityksensä ja omaksuneet kristillisyyden: ”[Jumala] kutsui teidät pimeydestä ihmeelliseen valoonsa.” (1. Pietarin kirje 2:9.) Oli kuin he olisivat tulleet pilkkopimeästä kirkkaaseen valoon. Tilannetta voitaisiin verrata myös siihen, että yksinäinen, toivoton ihminen pääsee sellaisen perheen jäseneksi, jolla on edessään turvallinen tulevaisuus (Efesolaisille 2:1, 12).

”Olet jättänyt sen rakkauden, joka sinulla ensin oli”

Varhaiskristityt olivat löytäneet ”totuuden”, tosi kristillisen uskon (Johannes 18:37). He näkivät totuuden ihmeellisen valon ja siirtyivät hengellisestä pimeydestä säteilevään valoon. Ajan mittaan joidenkin kristittyjen alkuinnostus kuitenkin hiipui. Esimerkiksi Efesoksen seurakunnassa oli ensimmäisen vuosisadan lopulle tultaessa kehittynyt vakava ongelma. Kuolleista herätetty Jeesus Kristus tunnisti sen sanoessaan: ”Se minulla on sinua vastaan, että olet jättänyt sen rakkauden, joka sinulla ensin oli. Muista sen tähden, mistä olet langennut, ja kadu ja tee entisiä tekoja.” (Ilmestys 2:4, 5.) Efesoksen kristittyjen piti sytyttää uudelleen rakkautensa Jumalaa ja totuutta kohtaan.

Miten on meidän laitamme? Meilläkin on ollut ilo nähdä valo, kun olemme oppineet tuntemaan Jumalan sanan ihmeellisen totuuden. Olemme oppineet rakastamaan sitä. Me kaikki kohtaamme kuitenkin vaikeuksia, jotka voivat jäähdyttää rakkauttamme totuutta kohtaan. Lisäksi meitä voivat painaa ”viimeisille päiville” ominaiset ongelmat. Elämme ”kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä”, ja maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat ”itserakkaita, rahaa rakastavia, suuriluuloisia, pöyhkeitä, rienaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, uskottomia”. (2. Timoteukselle 3:1, 2.) Heidän vaikutuksestaan intomme saattaa laantua ja rakkautemme Jehovaan viiletä.

Jos olemme menettäneet rakkauden, joka meillä ensin oli, meidän täytyy ”muistaa – –, mistä olemme langenneet, ja katua”. Meidän on päästävä takaisin entiseen hengelliseen tilaamme. Lisäksi meidän tulee varoa, ettei arvostuksemme totuutta kohtaan vähene. On erittäin tärkeää, että me kaikki säilytämme myönteisen ja iloisen asenteen ja pidämme rakkautemme Jumalaan ja hänen totuuteensa palavana.

”Totuus vapauttaa teidät”

Raamatun totuuden valo on ihmeellistä, koska Raamattu vastaa tärkeisiin kysymyksiin, jotka ovat askarruttaneet ihmisiä tuhansien vuosien ajan. Näitä ovat esimerkiksi kysymykset: Miksi olemme täällä? Mikä on elämän tarkoitus? Miksi on pahuutta? Onko kuoleman jälkeen elämää? Jehovalta saamamme valon ansiosta voimme ymmärtää ihmeellisiä opillisia totuuksia. Eikö meidän pitäisi olla sydämestämme kiitollisia? Meidän ei tule koskaan pitää itsestään selvänä sitä, mitä olemme oppineet.

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus vapauttaa teidät.” (Johannes 8:32.) Jeesuksen lunastusuhrin avulla voi vapautua synnistä ja kuolemasta. Kallisarvoiset totuudet ovat kuitenkin vapauttaneet meidät myös pimeydessä olevan maailman tietämättömyydestä ja epävarmuudesta. Oppimiemme asioiden arvostava mietiskely auttaa meitä lujittamaan rakkauttamme Jehovaa ja hänen Sanaansa kohtaan.

Apostoli Paavali kirjoitti Tessalonikan kristityille: ”Kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, te otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan niin kuin se todella on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä uskovissa.” (1. Tessalonikalaisille 2:13.) Tessalonikalaiset kuulivat Jumalan sanan ja ottivat sen vastaan iloiten. He eivät olleet enää ”pimeydessä”, vaan heistä oli tullut ”valon poikia”. (1. Tessalonikalaisille 1:4–7; 5:4, 5.) Nuo kristityt oppivat tietämään, että Jehova on Luoja ja että hän on kaikkivaltias, viisas, rakastava ja armollinen. Muiden Kristuksen seuraajien tavoin hekin oppivat, että Jehova mahdollisti heidän syntiensä pois pyyhkimisen Poikansa Jeesuksen Kristuksen lunastusuhrin välityksellä (Apostolien teot 3:19–21).

Vaikka tessalonikalaiset eivät tienneet Raamatun totuudesta kaikkea, he tiesivät, mistä etsiä vastauksia. Henkeytetty Raamattu voi tehdä Jumalan ihmisestä ”täysin pätevän, täydelleen varustautuneen kaikkeen hyvään työhön” (2. Timoteukselle 3:16, 17). Tessalonikan kristityt saattoivat jatkaa tutkimista ja kokea yhä uudelleen, että Jumalalta tuleva valo on todella ihmeellistä. Heillä oli syytä iloita kaiken aikaa (1. Tessalonikalaisille 5:16). Niin on myös meillä.

Valo meidän tiellemme

Psalmista ilmaisi yhden syyn valon suurenmoisuuteen laulaessaan: ”Sinun sanasi on minun jalkani lamppu ja valo minun tielleni.” (Psalmit 119:105.) Jumalan sanasta saatava ohjaus voi auttaa meitä ottamaan suoran kurssin ja antaa elämällemme tarkoituksen. Meidän ei tarvitse olla kuin tuuliajolle jäänyt alus. Totuuden tunteminen ja soveltaminen suojelevat meitä olemasta sellaisia, ”jotka heittelehtivät kuin aaltojen ajamina ja joita jokainen opetuksen tuuli kuljettaa sinne tänne”. (Efesolaisille 4:14.)

”Älkää panko luottamustanne jalosukuisiin älkääkä ihmisen poikaan, jolle pelastus ei kuulu”, Raamattu sanoo. Se jatkaa: ”Onnellinen on se, jolla on apunaan Jaakobin Jumala, jonka toivo on Jehovassa, hänen Jumalassaan.” (Psalmit 146:3, 5.) Luottamuksen paneminen Jehovaan auttaa meitä lisäksi voittamaan pelkomme ja huolemme. Paavali kirjoitti: ”Älkää olko mistään huolissanne, vaan antakaa anomustenne tulla kaikessa rukouksen ja nöyrän pyynnön avulla kiitoksen ohella Jumalalle tunnetuiksi, niin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ajatuksen, varjelee teidän sydämenne ja mielenne Kristuksen Jeesuksen välityksellä.” (Filippiläisille 4:6, 7.) Jumalan sanan valo todella hyödyttää meitä, jos noudatamme sen ohjausta.

Loistakaa valaisijoina maailmassa

Jumalan sanasta saatava valo on ihmeellistä myös siksi, että se avaa mahdollisuuden ylevimpään työhön, mitä ihminen voi tehdä. Jeesus käski seuraajiaan: ”Menkää – – ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansakuntien ihmisistä, kastakaa heidät Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimessä ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikkina päivinä asiainjärjestelmän päättymiseen asti.” Ennen tämän käskyn esittämistä hän sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.” (Matteus 28:18–20.)

Mietihän, kuka auttaa tosi kristittyjä hyvän uutisen saarnaamisessa ja Raamatun totuuksien opettamisessa kaikkien kansakuntien ihmisille. Jeesus lupasi seuraajilleen, että hän olisi heidän kanssaan. Hän on todellakin auttanut ja tukenut heitä, kun he antavat valonsa loistaa saarnaamisen ja muiden ”hyvien tekojen” välityksellä (Matteus 5:14–16). Enkelitkin osallistuvat evankelioimistyöhön (Ilmestys 14:6). Entä Jehova Jumala? Paavali kirjoitti: ”Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala sai aikaan jatkuvan kasvun.” Mikä kunnia onkaan olla ”Jumalan työtoveri”! (1. Korinttilaisille 3:6, 9.)

Ajattele myös sitä, miten vaivannäkömme tässä Jumalalta saamassamme työssä palkitaan. Mikään ei voi vetää vertoja sille, että hän antaa meidän ”loistaa valaisijoina maailmassa”. Heijastamalla Jumalan sanasta tulevaa valoa puheissamme ja teoissamme voimme antaa todellista apua sydämeltään rehellisille ihmisille. (Filippiläisille 2:15.) Voimme iloita, kun saarnaamme ja opetamme innokkaasti, sillä Jumala ei ole epävanhurskas, niin että hän unohtaisi meidän työmme ja sen rakkauden, jota olemme osoittaneet hänen nimeään kohtaan (Heprealaisille 6:10).

Osta ”silmävoidetta silmiisi hierottavaksi”

Jeesus sanoi ensimmäisen vuosisadan Laodikean seurakunnalle: ”Neuvon sinua ostamaan minulta – – silmävoidetta silmiisi hierottavaksi, jotta näkisit. Kaikkia niitä, joihin olen kiintynyt, minä ojennan ja kuritan.” (Ilmestys 3:18, 19.) Varma parannuskeino hengelliseen sokeuteen on ”silmävoide” eli Jeesuksen antama opetus ja kuritus. Jos haluamme säilyttää hengellisesti terveen näkemyksen, meidän on hyväksyttävä hänen neuvonsa ja noudatettava niitä, samoin kuin kaikkia Raamatun ohjeita. Meidän tulee myös omaksua samanlainen asenne kuin oli Kristuksella ja jäljitellä hänen esimerkkiään (Filippiläisille 2:5; 1. Pietarin kirje 2:21). Silmävoide ei ole ilmaista. Jeesus kehotti ”ostamaan” sitä häneltä. Maksuksi meiltä vaaditaan aikaa ja vaivannäköä.

Kun astumme pimeästä kirkkaaseen valoon, kestää ehkä hetken aikaa ennen kuin silmämme mukautuvat siihen. Samoin Jumalan sanan tutkiminen ja totuuden valon näkeminen kysyy aikaa. Vie aikaa miettiä sitä, mitä opimme ja miten kallisarvoinen totuus on. Miksi hinta ei kuitenkaan ole liian suuri? Koska valo on ihmeellistä!

[Kuva s. 14]

”Neuvon sinua ostamaan minulta – – silmävoidetta silmiisi hierottavaksi, jotta näkisit.”