Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Mitä ”ainoa tosi Jumala” on luvannut?

Mitä ”ainoa tosi Jumala” on luvannut?

Mitä ”ainoa tosi Jumala” on luvannut?

JEHOVA JUMALA asetti ensimmäisen ihmisparin maanpäälliseen paratiisiin, Eedenin puutarhaan. Hän käski heidän hankkia lapsia ja alistaa maa valtaansa, mihin sisältyisi heidän paratiisikotinsa laajentaminen, kun heidän perheensä kasvaisi. (1. Mooseksen kirja 1:26–28; 2:15.) Toteutuuko maanpäällistä paratiisia koskeva Jumalan tarkoitus?

Varmasti toteutuu! Raamatussa ennustetaan, että Jehova ”nielee kuoleman iäksi” ja ”pyyhkii kyyneleet kaikilta kasvoilta”. Tuolloin sanotaan: ”Katso! Tämä on meidän Jumalamme. Me olemme panneet toivomme häneen, ja hän pelastaa meidät. Tämä on Jehova. Me olemme panneet toivomme häneen. Riemuitkaamme ja iloitkaamme pelastuksesta, joka häneltä tulee.” (Jesaja 25:8, 9.)

Raamatun viimeinen kirja kertoo, millaiset olot vallitsevat maan päällä, kun nykyinen maailma eli Saatanan hallinnassa oleva asiainjärjestelmä on hävitetty. Raamattu sanoo ”uudesta maasta”, joka koostuu Jumalaa rakastavista ihmisistä: ”Jumalan teltta on ihmisten luona, ja hän asuu heidän kanssaan, ja he ovat hänen kansojaan. Ja Jumala itse on heidän kanssaan. Ja hän pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole.” (Ilmestys 21:1–4.)

Nämä ovat suurenmoisia lupauksia! Voiko niihin uskoa? Pohdimme seuraavaksi, miten Jeesuksen uhrikuolema ja ne ihmeet, joita hän teki, antavat perusteen luottaa siihen, että Jumala toteuttaa aina lupauksensa (2. Korinttilaisille 1:20).

Jeesuksen elämä – lunnaat

Kun Saatana oli saanut Aadamin toimimaan tottelemattomasti Jumalaa kohtaan ja tekemään syntiä, synti periytyi Aadamin jälkeläisille. Raamattu sanoo: ”Niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema – – kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet.” Raamattu kuitenkin lisää: ”Yhden [täydellisen miehen Jeesuksen] tottelevaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiden asemaan.” (Roomalaisille 5:12, 19.) Kuten kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa sanottiin, Jeesus on ”viimeinen Aadam”, joka tuli ”taivaasta” ja antoi elämänsä ”lunnaiksi vastaamaan monia” (1. Korinttilaisille 15:45, 47; Matteus 20:28).

Näin ollen kaikki Jeesukseen uskovat voivat saada ”vapautuksen [synnistä] lunnaiden perusteella” ja elää ikuisesti (Efesolaisille 1:7; Johannes 3:36). Voimme totisesti riemuita siitä, että Jehova Jumala rakasti ihmismaailmaa niin paljon, että hän antoi Poikansa pelastajaksemme! (Luukas 2:10–12; Johannes 3:16.) Saamme selvemmän käsityksen tulevaisuudesta perehtymällä siihen, mitä Jeesus teki kärsivän ihmiskunnan hyväksi ensimmäisellä vuosisadalla. Se oli todella hämmästyttävää!

Esimakua uudesta maailmasta

Jeesus kykeni parantamaan jokaisen sairaan ihmisen, joka tuotiin hänen luokseen. Ei ollut ketään, jota hän ei olisi kyennyt tekemään terveeksi, olipa kyse millaisista vaivoista tahansa. Lisäksi hän ruokki useammin kuin kerran ihmeen välityksellä tuhansia vain muutamalla kalalla ja leivällä. (Matteus 14:14–22; 15:30–38.)

Kun Jeesus antoi sokeana syntyneelle miehelle näön, naapurit ja tuttavat tunnustivat ihmeen, mutta juutalaiset uskonnolliset johtajat epäilivät. Niinpä näkönsä saanut mies yritti vedota heidän järkeensä: ”Vanhoista ajoista asti ei ole koskaan kuultu, että kukaan olisi avannut sokeana syntyneen silmiä. Ellei tämä mies olisi Jumalan luota, niin hän ei voisi tehdä yhtään mitään.” (Johannes 9:32, 33.)

Jeesuksen palveluksen aikana hänen sukulaisensa Johannes Kastaja, joka oli vangittu, lähetti viestinviejiä ottamaan selvää Jeesusta koskevista uutisista. Raamattu kertoo: ”Sillä hetkellä hän [Jeesus] paransi monia sairauksista ja tuskallisista taudeista ja pahoista hengistä sekä soi monille sokeille näkemisen lahjan.” Jeesus sanoi viestintuojille: ”Kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleita herätetään.” (Luukas 7:18–22.)

Jos jotain hyvää tapahtui menneisyydessä, eikö se herätä luottamusta siihen, että niin voi käydä vastaisuudessakin? Tekemällä ihmeitä Jeesus osoitti pienessä mitassa, mitä hän tulee tekemään suuressa mitassa Jumalan valtakunnan Kuninkaana. Hänen ihmeensä todistavat, että Jumala oli lähettänyt hänet ja että hän tosiaan oli Jumalan Poika.

Jumalan valtakunnan hallituskaudella ihastuttavat ennustukset täyttyvät kirjaimellisesti. Sokeiden silmät avautuvat, kuurojen korvat aukenevat, rampa hyppii kuin peura, eikä kukaan ole sairas. Kaikkialla maapallolla vallitsee rauha ja turvallisuus. Jopa sellaiset eläimet, jotka ovat nykyään vaarallisia, elävät silloin rauhassa ihmisen kanssa. (Jesaja 9:6, 7; 11:6–9; 33:24; 35:5, 6, KR-38; 65:17–25.)

Haluaisitko elää tällaisissa oloissa ikuisesti Jumalan valtakunnan alaisuudessa? Jeesus osoitti rukoillessaan Isäänsä, mitä sinun on tehtävä: ”Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (Johannes 17:3.) Älä anna minkään estää sinua hankkimasta tätä elintärkeää tietoa.

[Kuva s. 10]

Tätä Jumala lupaa maapallolle