Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Hvem kan redde jorden?

Hvem kan redde jorden?

 Mange er bekymret for jordens fremtid fordi de mener at mennesker ødelægger jorden og livet på den. Ifølge nogle miljøeksperter har mennesker aldrig før ødelagt jordens biodiversitet så meget og været så stor en trussel mod forskellige arters overlevelse som nu.

 Vil mennesker ødelægge jorden? Eller vil vi nogensinde kunne leve på en måde der ikke skader miljøet?

Vil det lykkes mennesker?

 Mange eksperter tror på at det er muligt for mennesker at passe på jorden og leve på en måde der ikke skader miljøet. Men nogle forskere siger at hvis menneskers indsats skal lykkes, skal der ske adskillige forandringer på samme tid. Nogle af de forandringer er:

  •   Bedre forvaltning af skovene, havene og land- og vådområderne.

  •   Brug af andre dyrkningsmetoder og energikilder.

  •   En omlægning af fødevareproduktionen der fremmer en plantebaseret kost og et moderat indtag af kød og fisk, og som reducerer madforbrug og madspild.

  •   Forståelse af at et godt liv ikke afhænger af at få flere ting.

 Hvad mener du? Er det realistisk at tro at regeringer, virksomheder og enkeltpersoner vil samarbejde i sådan et omfang? Eller er det mere sandsynligt at folk der er grådige, egoistiske og ikke bekymrer sig om fremtiden, vil stå i vejen for det? – 2. Timotheus 3:1-5.

Der er håb

 Bibelen forsikrer os om at jorden har en lys fremtid. Den forklarer hvorfor menneskers indsats ikke er nok til at redde jorden, og beskriver den forandring der virkelig skal til. Den viser også hvordan den forandring vil ske.

 Hvorfor mennesker ikke selv kan redde jorden. Jehova a Gud skabte jorden og gav mennesker ansvaret for at tage sig af den. (1. Mosebog 1:28; 2:15) Det kunne de kun gøre på en god måde hvis de søgte råd hos deres Skaber og fulgte hans instruktioner. (Ordsprogene 20:24) Men i stedet vendte de Jehova ryggen og ville være uafhængige af ham. (Prædikeren 7:29) Mennesker kan ikke tage sig af jorden på egen hånd. Enhver indsats i den forbindelse vil i bedste fald have begrænset succes. – Ordsprogene 21:30; Jeremias 10:23.

 Den vigtigste forandring. Gud vil sætte en stopper for menneskers ødelæggelse af jorden. (Åbenbaringen 11:18) Han vil ikke forbedre de regeringer og det samfund af mennesker der skader planeten – han vil erstatte dem. (Åbenbaringen 21:1) Det er derfor Jehova siger: “Se! Jeg gør alting nyt.” – Åbenbaringen 21:5.

 Hvordan den forandring vil ske. Jehova vil erstatte menneskers regeringer med en regering i himlen der kaldes Guds rige. Med Jesus Kristus som leder vil den regering herske over hele jorden. – Daniel 2:44; Matthæus 6:10.

 Guds rige vil lære mennesker at leve efter Guds retfærdige normer. Når mennesker underordner sig deres Skaber og følger hans vejledning, vil de kunne leve i harmoni med naturen. (Esajas 11:9) Bibelen beskriver hvordan Guds rige vil sørge for at mennesker til den tid vil kunne nyde et godt liv på en måde der tager hensyn til vores planet. Guds rige vil:

 Guds rige vil snart gennemføre de forandringer. Du kan finde flere oplysninger i artiklen “Hvornår vil Guds rige regere over jorden?

a Jehova er Guds navn. – Salme 83:18.