Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Katastrofer vil snart høre op

Katastrofer vil snart høre op

Katastrofer vil snart høre op

„Børn og børnebørn. Hør efter! . . . Før eller senere går der ild i dette bjerg. Men inden det sker, kommer der rumlen og brølen og jordskælv. Røg og flammer og lyn spys ud, luften dirrer, rumler og hyler. Flygt mens det er muligt . . . Hvis I lader hånt om [bjerget], hvis gods og værdigenstande er jer mere kært end jeres liv, vil det straffe jer for jeres ubesindighed og grådighed. I skal ikke bekymre jer om jeres arne og hjem, men flygte uden tøven.“

DENNE advarsel, som nævnes i bogen Earth Shock, skrevet af Andrew Robinson, blev indgraveret i en mindetavle i Portici — en by ved foden af Vesuv i Italien — efter at vulkanen kom i udbrud i 1631. Udbruddet kostede over 4000 menneskeliv. Andrew Robinson siger: „Helt uventet var det udbruddet i 1631 . . . der gjorde Vesuv til et velkendt navn.“ Det skyldes at rekonstruktionen af Portici førte til opdagelsen af byerne Herculaneum og Pompeji. Begge byer var blevet begravet da Vesuv kom i udbrud i år 79 e.v.t.

Plinius den Yngre, en romer der overlevede katastrofen og senere blev guvernør, skrev om nogle usædvanlige, ildevarslende jordrystelser. Han, hans mor og andre gav agt på forvarselet og overlevede.

Et advarende tegn i vor tid

I dag nærmer vi os hastigt enden for denne verdens økonomiske, sociale og politiske systemer. Hvordan ved vi det? Fordi Jesus Kristus forudsagde at verden ville opleve en række betydningsfulde forhold der ville være et advarende tegn på at regnskabets dag fra Gud var nær. Ligesom en vulkan der buldrer og udspyr røg og aske, omfatter dette sammensatte tegn store krige, jordskælv, hungersnød og pest — alt sammen noget der siden 1914 har hærget verden i hidtil uset omfang. — Mattæus 24:3-8; Lukas 21:10, 11; Åbenbaringen 6:1-8.

Men Jesu advarende tegn indeholder også et budskab om håb. Han sagde: „Denne gode nyhed om riget vil blive forkyndt på hele den beboede jord til et vidnesbyrd for alle nationerne; og så vil enden komme.“ (Mattæus 24:14) Læg mærke til at Jesus kaldte budskabet om Riget en ’god nyhed’. Og det er virkelig en god nyhed, for Guds rige, en himmelsk regering under Jesu Kristi ledelse, vil rette op på al den skade mennesker har forvoldt. Guds rige vil også gøre ende på naturkatastrofer. — Lukas 4:43; Åbenbaringen 21:3, 4.

Da Jesus var her på jorden som menneske, viste han sin magt over naturkræfterne ved at få en livstruende storm til at lægge sig. Slået af ærefrygt sagde hans disciple: „Hvem er dette menneske egentlig, for han giver endog ordrer til vindene og vandet, og de adlyder ham?“ (Lukas 8:22-25) Jesus er ikke længere et menneske, men en magtfuld åndeskabning. Det bliver derfor ikke noget problem for ham at styre naturkræfterne så de ikke længere skader hans undersåtter. — Salme 2:6-9; Åbenbaringen 11:15.

Nogle betragter måske alt dette som ren ønsketænkning. Men man skal huske at i modsætning til de løfter og forudsigelser mennesker kommer med, er Bibelens profetier altid gået i opfyldelse, også dem vi har set gå i opfyldelse siden 1914. (Esajas 46:10; 55:10, 11) Ja, Jorden er sikret en fredelig fremtid. Vores fremtid kan også blive sikret hvis vi lægger os Guds ord på sinde og følger dets kærlige advarsler angående de skelsættende begivenheder der snart vil finde sted. — Mattæus 24:42, 44; Johannes 17:3.

[Ramme/illustration på side 11]

HVILKET HÅB ER DER FOR DE DØDE?

NÅR vi mister en af vores kære i døden, kan vi blive helt overvældet af sorg. Bibelen fortæller at Jesus græd da hans nære ven Lazarus døde. Men blot få minutter senere udførte Jesus et fantastisk mirakel — han oprejste Lazarus til liv igen! (Johannes 11:32-44) Derved gav han menneskeheden et solidt grundlag for at tro på det forbløffende løfte han havde udtalt tidligere under sin tjeneste. Det lød: „Den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre [Jesu] røst og komme ud.“ (Johannes 5:28, 29) Det dyrebare håb om en opstandelse til liv på en paradisisk jord kan virkelig være en trøst for alle der har mistet en af deres kære i døden. — Apostelgerninger 24:15.

[Illustrationer på side 10]

Giver du agt på advarselen om at denne verden befinder sig i sine sidste dage?

[Kildeangivelse på side 10]

USGS, David A. Johnston, Cascades Volcano Observatory