Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Är det lämpligt för ett Jehovas vittne att vara med när en släkting eller bekant som inte är ett vittne gifter sig?

Bröllop är glädjerika tillfällen, och det är förståeligt om en kristen skulle vilja vara med vid ett sådant trevligt tillfälle. Minderåriga som är inbjudna bör naturligtvis rätta sig efter sina föräldrar eller vårdnadshavare, eftersom de har rätt att fatta det avgörande beslutet. (Efesierna 6:1–3) Men hur är det om en man som inte är ett Jehovas vittne ber sin kristna hustru att följa med honom till ett kyrkbröllop? Hennes samvete kan tillåta henne att följa med som iakttagare, besluten att inte ta del i någon religiös ceremoni i sammanhanget.

Det är ett personligt beslut om man skall vara med vid ett visst bröllop eller inte. Men kristna bör vara medvetna om att de är ansvariga inför Jehova och bör begrunda ett antal bibliska principer när de skall besluta om de skall vara med vid ett bröllop för någon som inte är ett vittne.

Det viktigaste för en kristen bör vara att få Guds godkännande. Jesus sade: ”Gud är en Ande, och de som tillber honom måste tillbe med ande och sanning.” (Johannes 4:24) Därför tar Jehovas vittnen inte del i religiösa aktiviteter, till exempel böner, ritualer eller ceremonier, som är i strid med Bibelns sanning. (2 Korinthierna 6:14–17)

En kristen inser att hans eller hennes beslut också skulle kunna påverka andra. Om du beslutar dig för att vara med vid ett bröllop, kommer då dina släktingar att bli illa berörda om du inte tar del i allt som försiggår vid bröllopet? Något som också bör tas med i beräkningen är hur medtroende skulle kunna påverkas. (Romarna 14:13) Du eller andra i din familj kanske kommer fram till att det inte skulle utgöra något problem att vara med vid ett sådant här bröllop, men skulle dina andliga bröder och systrar kunna komma att påverkas negativt? Skulle det kunna påverka någons samvete negativt?

Om du är med när en släkting som inte är ett Jehovas vittne gifter sig, kan det uppstå pinsamma och svåra situationer. Vad gör du om du blir ombedd att ingå i brudparets uppvaktning som tärna eller marskalk? Eller om din äktenskapspartner, som inte är ett vittne, vill ta del i allt? Om det är en borgerlig vigsel som förrättas av en domare eller myndighetsperson kanske det inte innebär mer än att bara bevittna själva ceremonin.

Men en vigselceremoni som hålls i en religiös byggnad eller förrättas av en präst ger upphov till andra problem. För att följa ditt genom Bibeln övade samvete och undvika att handla i strid med din religiösa övertygelse eller göra någonting som skulle kunna bli pinsamt för bröllopsgästerna kanske du bestämmer dig för att inte vara med. (Ordspråksboken 22:3) Du skulle kunna bespara din släkt och dig själv mycket stress genom att i förväg förklara din på Bibeln grundade övertygelse och tala om i vilken utsträckning du är villig att ta del.

Efter att noga ha tänkt igenom alla faktorer kan en kristen komma fram till att det inte skulle vara fel att vara med vid och tyst iaktta en vigsel för en som inte är ett Jehovas vittne. Men om en kristen tror att han kan bli frestad att handla i strid med Guds ords principer kan han komma fram till att risken är större än den eventuella nyttan. Om han beslutar sig för att inte vara med vid vigseln men att som en inbjuden gäst vara med vid festen efteråt, bör han vara besluten att göra ”allt till Guds ära”. (1 Korinthierna 10:31) ”Var och en skall ... bära sin egen ansvarsbörda” när man fattar sådana beslut. (Galaterna 6:5) Vad du än beslutar, bör du således komma ihåg att det är viktigt att bevara ett gott samvete inför Jehova Gud.