Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

HOLD DEG VÅKEN!

Stadig økende inflasjon verden over – hva sier Bibelen?

Stadig økende inflasjon verden over – hva sier Bibelen?

 I en rapport for juni 2022 advarte presidenten for styret i Verdensbanken om at «verdensøkonomien igjen er i fare». Han sa også: «Prisene på varer og tjenester øker raskt samtidig som folk får dårligere råd.»

 Ifølge Det internasjonale valutafondet «har prisene på drivstoff og mat steget hurtig, noe som rammer sårbare befolkningsgrupper i lavinntektsland hardest».

 Bibelen hjelper oss til å forstå hvorfor vi opplever så store økonomiske problemer, og hvordan vi kan takle dem. Den viser også at det finnes en varig løsning på problemene.

Stigende priser i «de siste dager»

  •   Ifølge Bibelen lever vi i «de siste dager». – 2. Timoteus 3:1.

  •   Jesus sa at «skremmende ting» skulle kjennetegne denne tidsperioden. (Lukas 21:11) Økende inflasjon gjør folk redde. Mange er bekymret for framtiden og om de kommer til å klare å forsørge familien sin.

  •   Åpenbaringsboken i Bibelen har forutsagt at det skulle være stigende matvarepriser i de siste dager. Det står der: «Jeg hørte noe som lignet en stemme … : ‘En liter hvete for en daglønn! Tre liter bygg for en daglønn!’» – Åpenbaringen 6:6, Det Norske Bibelselskaps oversettelse av 2011.

 Du kan lære mer om «de siste dager» og denne profetien i Åpenbaringsboken i videoen Verden har forandret seg siden 1914 og i artikkelen «De fire rytterne – hvem er de?»

Løsningen på alle økonomiske problemer

  •   «De skal bygge hus og bo i dem, og de skal plante vingårder og spise frukten fra dem. De kommer ikke til å bygge for at andre skal bo, de kommer ikke til å plante for at andre skal spise.» – Jesaja 65:21, 22.

  •   «Det skal bli rikelig med korn på jorden, på fjelltoppene skal det være en overflod.» – Salme 72:16.

  •   «‘Fordi de hjelpeløse blir undertrykt og de fattige sukker, vil jeg gå til handling’, sier Jehova.» – Salme 12:5. a

 Gud skal snart gjøre slutt på alle de urettferdige økonomiske problemene, ikke bare i ett land, men i hele verden. For å få vite hvordan kan du lese artikkelen «Er det mulig å få til et rettferdig økonomisk system?»

 Men allerede nå kan Bibelen hjelpe deg til å takle stigende priser. Hvordan? Den inneholder praktiske råd om hvordan man kan bruke penger på en fornuftig måte. (Ordspråkene 23:4, 5; Forkynneren 7:12) For å lære mer om dette kan du lese artiklene «Vær nøye med økonomien» og «Hvordan klare seg med mindre».

a Jehova er Guds navn. – Salme 83:18.