Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

God verhoort gebeden

God verhoort gebeden

God verhoort gebeden

Cornelius was een man die herhaaldelijk vanuit zijn hart in gebed Gods gunst zocht. Bovendien maakte hij een goed gebruik van zijn positie als legeroverste. Volgens de bijbel „schonk [hij] vele gaven van barmhartigheid” aan behoeftige mensen. — Handelingen 10:1, 2.

IN DIE tijd bestond de christelijke gemeente uit gelovige joden, proselieten en Samaritanen. Cornelius was een onbesneden heiden en geen deel van de christelijke gemeente. Betekent dit dat zijn gebeden tevergeefs waren? Nee. Jehovah God nam nota van Cornelius en zijn gebedsvol verrichte werken. — Handelingen 10:4.

Onder leiding van engelen werd Cornelius in contact gebracht met de christelijke gemeente (Handelingen 10:30-33). Het resultaat was dat hij en de leden van zijn huisgezin het voorrecht kregen de eerste onbesneden heidenen te zijn die in de christelijke gemeente werden opgenomen. Jehovah God vond dat Cornelius’ persoonlijke ervaring het waard was in het bijbelse verslag opgenomen te worden. Hij heeft ongetwijfeld veel veranderingen aangebracht om zijn leven volledig in overeenstemming te brengen met Gods maatstaven (Jesaja 2:2-4; Johannes 17:16). Cornelius’ ervaring dient een grote aanmoediging te zijn voor mensen uit alle natiën die in deze tijd Gods gunst zoeken. Kijk eens naar enkele voorbeelden.

Hedendaagse voorbeelden

Een jonge vrouw in India had heel veel behoefte aan troost. Zij trouwde toen zij 21 was en kreeg twee kinderen. Maar al gauw na de geboorte van het tweede kind stierf haar man. Plotseling was zij op 24-jarige leeftijd een weduwe met een dochter van 2 maanden en een zoon van 22 maanden. Geen wonder dat zij behoefte had aan troost! Tot wie kon zij zich wenden? Op een nacht bad zij diepbedroefd: „Hemelse Vader, vertroost mij alstublieft door uw Woord.”

De volgende ochtend kreeg zij bezoek. Het was een van Jehovah’s Getuigen. Die dag was zijn van-huis-tot-huisbediening moeilijk geweest omdat maar weinigen de deur voor hem hadden opengedaan. Moe en een beetje ontmoedigd stond hij op het punt naar huis te gaan, maar iets drong hem ertoe nog één huis te bezoeken. En daar trof hij de jonge weduwe. Zij nodigde hem binnen en nam een bijbelverklarende publicatie. De vrouw putte heel veel troost uit het lezen van die publicatie en uit haar gesprekken met de Getuige. Zij leerde over Gods belofte om de doden op te wekken en over Gods koninkrijk, dat de aarde binnenkort in een paradijs zal veranderen. Bovenal leerde zij de enige ware God, Jehovah, die haar gebed had verhoord, kennen en liefhebben.

Nora, die in de stad George (Zuid-Afrika) woont, zette een maand opzij om een aandeel te hebben aan het volletijdevangelisatiewerk. Voordat zij begon, vroeg zij Jehovah dringend in gebed haar te helpen iemand te vinden die er oprecht in geïnteresseerd was de bijbel te bestuderen. In het gebied dat zij moest bewerken stond het huis van iemand die bij voorgaande bezoeken erg onbeleefd tegen Nora was geweest. Moedig belde Nora weer bij dat huis aan. Tot haar verbazing merkte zij dat er iemand anders, die Noleen heette, was gaan wonen. Daarbij kwam nog dat Noleen en haar moeder God in gebed om hulp hadden gevraagd om de bijbel te begrijpen. „Toen ik hun een bijbelstudie aanbood,” vertelt Nora, „waren zij zo blij.” Noleen en haar moeder maakten snel vorderingen. Na verloop van tijd begonnen zij allebei met Nora een aandeel te hebben aan het geestelijke genezingswerk.

Een ander voorbeeld waaruit de kracht van het gebed blijkt, is dat van een echtpaar dat in de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg woont. Op een zaterdagavond in 1996 bereikte het huwelijk van Dennis en Carol een breekpunt. Als laatste redmiddel besloten zij te bidden om hulp, waarmee zij doorgingen tot diep in de nacht. De volgende ochtend, om elf uur, klopten er twee getuigen van Jehovah bij hen aan. Dennis deed de deur open en zei hun te wachten totdat hij zijn vrouw had geroepen. Dennis waarschuwde Carol vervolgens dat als zij de Getuigen zou binnennodigen, het misschien moeilijk zou worden ze weer kwijt te raken. Carol herinnerde Dennis eraan dat zij om hulp hadden gebeden en zei dat dit wellicht Gods antwoord op hun gebeden was. Dus werden de Getuigen binnengenodigd, en er werd een bijbelstudie begonnen uit het boek Kennis die tot eeuwig leven leidt. Dennis en Carol waren opgetogen over wat zij leerden. Diezelfde middag gingen zij voor het eerst naar een vergadering in de plaatselijke Koninkrijkszaal van Jehovah’s Getuigen. Door de kennis toe te passen die zij uit de bijbel hadden verkregen, vonden Dennis en Carol oplossingen voor hun huwelijksproblemen. Zij zijn nu gelukkige, gedoopte lofprijzers van Jehovah en delen geregeld hun op de bijbel gebaseerde geloofsovertuigingen met hun medemensen.

Wat als u zich onwaardig voelt om te bidden?

Sommige oprechte personen voelen zich wegens hun slechte levenswijze misschien onwaardig om te bidden. Jezus Christus vertelde de geschiedenis van zo iemand, een verachte belastinginner. Toen deze man het tempelvoorhof binnenging, voelde hij zich onwaardig om naar de gebruikelijke gebedsplaats te gaan. Hij ’stond op een afstand, sloeg zich voortdurend op de borst en zei: „O God, wees mij zondaar genadig”’ (Lukas 18:13). Volgens Jezus werd deze man verhoord. Dit bewijst dat Jehovah God inderdaad genadig is en oprechte berouwvolle zondaars wil helpen.

Kijk eens naar een jonge Zuid-Afrikaanse man die Paul heet. Als kind was Paul met zijn moeder meegegaan naar christelijke vergaderingen. Maar in de jaren dat hij op de middelbare school zat, begon hij met jongeren om te gaan die Gods wegen niet volgden. Eenmaal van school diende hij in het leger van het vroegere apartheidsbewind van Zuid-Afrika. Toen verbrak zijn vriendin onverwacht hun relatie. Door dit onbevredigende leven voelde Paul zich erg gedeprimeerd. „Op een avond”, vertelt hij, „bad ik tot Jehovah en vroeg ik hem om hulp, ook al had ik mij al jarenlang niet meer oprecht tot God gewend.”

Niet lang na dit gebed nodigde Pauls moeder hem uit voor de jaarlijkse Gedachtenisviering van Christus’ dood (Lukas 22:19). Paul vond het vreemd dat zijn moeder dit deed, omdat hij eigenzinnig was geweest en weinig belangstelling voor de bijbel had getoond. „Ik bezag deze uitnodiging als Jehovah’s antwoord op mijn gebed en ik vond dat ik daarop moest reageren.” Vanaf die tijd begon Paul alle christelijke vergaderingen te bezoeken. Na vier maanden bijbelstudie kwam hij ervoor in aanmerking gedoopt te worden. Bovendien stopte hij met zijn studie bouwkunde en koos hij voor de loopbaan van het volletijdevangelisatiewerk. Nu is Paul een gelukkig man, niet meer gedeprimeerd over zijn verleden. Hij dient nu al elf jaar op het bijkantoor van het Wachttorengenootschap in Zuid-Afrika.

Ja, Jehovah God verhoort gebeden goedgunstig en wordt „de beloner . . . van wie hem ernstig zoeken” (Hebreeën 11:6). Binnenkort zal de grote dag van Jehovah aanbreken en een eind maken aan alle goddeloosheid. Ondertussen verhoort Jehovah de gebeden om kracht en leiding die zijn dienstknechten opzenden terwijl zij ijverig een aandeel hebben aan het belangrijke getuigeniswerk. Aldus worden miljoenen mensen uit alle natiën in contact gebracht met de christelijke gemeente en worden zij gezegend met bijbelkennis die tot eeuwig leven leidt. — Johannes 17:3.

[Illustratie op blz. 5]

Cornelius’ uit het hart komende gebed had als resultaat dat hij door de apostel Petrus werd bezocht

[Illustratie op blz. 6]

Gebed heeft velen door tijden van verdriet heen geholpen

[Illustraties op blz. 7]

Het is goed te bidden om hulp om de bijbel te begrijpen

Echtparen kunnen bidden om hulp om hun huwelijk sterker te maken