Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Hulp van God

Hulp van God

Vraag je God om hulp bij de opvoeding van je kinderen?

„Toen mijn man mij en de kinderen in de steek liet, smeekte ik God om ons te helpen. Hij heeft mijn gebed verhoord. We zijn geen noodzakelijke dingen tekortgekomen. Hij heeft ons geholpen en geleid.” — MAKI, JAPAN.

DE WERELD om ons heen wordt steeds materialistischer en de meeste mensen denken weinig aan God. Maar onze Schepper interesseert zich voor ons en wil graag dat we een gelukkig leven hebben. Zijn gevoelens worden mooi verwoord in Jesaja 41:10: „Wees niet bevreesd, want ik ben met u. (...) Ik wil u werkelijk helpen.”

In het vorige artikel hebben we gezien hoe God ons helpt door middel van de goede normen die in de Bijbel staan (2 Timotheüs 3:16). Maar er valt nog meer uit de Bijbel te leren, bijvoorbeeld dat God een prachtige persoonlijkheid heeft en dat hij veel van ons houdt. Zoals veel christelijke ouders — alleenstaand en getrouwd — hebben ontdekt, kunnen we Gods goedheid echt ervaren als we toepassen wat de Bijbel zegt.

Robert, Oostenrijk: „Jehovah is een betere ouder dan wij ooit kunnen zijn. Hij weet wat onze kinderen nodig hebben en hoe hij ze kan beschermen. Daarom bid ik vaak samen met mijn dochter tot hem.”

Ayusa, Japan: „Het maakt me gelukkig als mijn zoon laat merken dat hij vertrouwen heeft in Jehovah’s steun door te zeggen: ’Jehovah is met ons, dus alles komt goed.’”

Cristina, Italië: „Als ik een probleem niet zelf kan oplossen, bid ik tot Jehovah en laat ik het in zijn handen. Dan voel ik meteen innerlijke rust omdat ik weet dat het probleem op de best mogelijke manier zal worden opgelost.”

Laurentine, Frankrijk: „Ik kan zeker zeggen dat Jehovah mij als alleenstaande moeder heeft gezegend. Hij komt personen die het moeilijk hebben of die geen vader of moeder hebben echt te hulp.”

Keiko, Japan: „God is niet partijdig. Hij wil zijn liefdevolle zorg voor alle gezinnen tonen, of er nu twee ouders zijn of maar één” (Handelingen 10:34).

Gods medegevoel en bezorgdheid zien we terug in de volgende woorden van Jezus Christus: „Komt tot mij, allen die zwoegt en zwaar beladen zijt, en ik zal u verkwikken. (...) Want ik ben zachtaardig en ootmoedig van hart, en gij zult verkwikking vinden voor uw ziel” (Mattheüs 11:28-30). Het is zeker dat Jezus en zijn hemelse Vader, Jehovah God, willen dat we ons veilig voelen onder hun liefdevolle zorg. Psalm 34:8 zegt: „Proeft en ziet dat Jehovah goed is.” God wil inderdaad dat we zelf ervaren dat zijn advies werkt en dat hij het beste met ons voorheeft. Het is aan ons om op die vaderlijke uitnodiging in te gaan.