Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Hedelmän kantaminen kestävinä

Hedelmän kantaminen kestävinä

Hedelmän kantaminen kestävinä

Tällä maailmalla on tuskin mitään hyviä uutisia kerrottavana. Jehovan tarkoitus kuitenkin on, että tänä aikana täytyy tehdä tunnetuksi hyvä uutinen, joka liittyy koko kaikkeuden kannalta kiinnostaviin tapahtumiin. Ilmestyksen 14:6:n mukaan ikuinen hyvä uutinen on määrä viedä ”jokaiselle kansakunnalle ja sukukunnalle ja kielelle ja kansalle”. Jehova, joka on päävastuussa tämän hyvän uutisen sisällöstä, tekee oman osansa. Tiedämme, että Kristus Jeesus ja pyhät enkelit tekevät oman osansa. Ja kuten tässä maailmanlaajuisessa raportissa on osoitettu, me täällä maan päällä, olemmepa sitten voideltujen jäännöksen tai suuren joukon jäseniä, teemme oman osamme sen hyvän uutisen levittämisessä, johon sisältyy vuoden 1989 vuositekstimme painottama käsky: ”Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia.” – Ilm. 14:7.

On olemassa runsaasti todisteita siitä, että maailmanlaajuisessa mitassa me Jehovan todistajina teemme näin yksimielisesti, ja Jumalan siunauksen ansiosta ponnistelumme kantavat hedelmää. On ainutlaatuinen etu kirkastaa Jumalaa tuottoisalla hengellisellä toiminnallamme. Meidän ei tulisi pitää sitä itsestään selvänä, koska Jumalan täytyy koettelemalla todeta ihminen sellaiseksi, jolle voidaan uskoa hyvä uutinen. (1. Tess. 2:4) 2. Korinttolaiskirjeen 2:14–17:ssä apostoli Paavali muistuttaa myös siitä, että me olemme Jumalan lähettämiä Kristuksen seurassa levittääksemme elämää antavaa tietoa joka paikassa. Voimme hyötyä monella tavalla, kun säilytämme hengellisen kelpoisuutemme Jumalan palvelukseen ollaksemme riittävän päteviä tähän etuun.

Joka vuosi kastetaan kymmeniätuhansia, kun kaikenlaiset ihmiset tulevat totuuden täsmälliseen tuntemukseen. (1. Tim. 2:4) Yksistään viime vuonna kastettiin 263855 heidän vihkiytymisensä vertauskuvaksi. Tämä lisäsi jokaisen vastuuta huolehtia näistä lampaista. Sen lisäksi perustettiin uusia seurakuntia eli puhtaan palvonnan keskuksia. Eri puolilla maailmaa on nykyään 60192 Jehovan todistajien seurakuntaa. Niitä on siis 2522 enemmän kuin edellisenä vuonna.

Tällä hetkellä miljoonat ihmiset tajuavat, että todellista hyötyä ei voida saada hankkimalla sitä mitä maailmalla on tarjottavana, vaan olemalla läheisessä suhteessa Jehovaan Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena. (Matt. 16:26) Jumalan totteleminen ja pelkääminen on meille hyödyllistä, niin tekemällä saamme virvoituksen sielullemme. (Jes. 48:17, 18; Matt. 11:28–30) Hyvän uutisen hedelmällisinä palvelijoina oleminen tuottaa iloa. Jumalan käskyt eivät varmastikaan ole rasittavia. – 1. Joh. 5:3.

Panettelijan vaikutuksen alaisuudessa oleva paha maailma aiheuttaa kuitenkin monia ongelmia. Jeesus varoitti tästä. (Joh. 16:33) Totuuden kertominen ei siksi ole aina helppoa. Ne, joilla ei ole jumalista pelkoa, eivät pidä Raamatun totuudesta. Ennustuksen mukaisesti elämme nykyään ”kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä”. (2. Tim. 3:1, 12, 13) Tämä osaltaan selittää, miksi me kaikki kohtaamme koetuksia ja koettelemuksia muodossa tai toisessa.

Viime vuonna leimahti Burundissa ja Ruandassa liekkiin avoin vastustus ja ankara vaino, samaan tapaan kuin on aiemmin tapahtunut muualla Afrikassa. Toisaalla veljet joutuivat kärsimään vangitsemisesta ja kiusanteosta. 36 maassa he kielloista huolimatta levittivät hyvää uutista, ja se kantoi hedelmää. Entä sitten ne, jotka asuvat jakautuneessa huonekunnassa? Vastustavat perheenjäsenet tai ei-uskovat aviopuolisot pahoinpitelevät tai pilkkaavat monia. Vauraissa maissa veljet joutuvat kohtaamaan maailman tarjoamien asioiden ja materialististen vaikutteiden salakavalan painostuksen. (1. Joh. 2:15–17) Kaikki tämä on vaatinut kestävyyttä.

Koska Jehovan todistajat kestävät ja palvelevat vaikeissakin olosuhteissa, työ menee eteenpäin. Tämä raportti osoittaa selvästi, että me emme luovu, kohtaammepa millaisia koettelemuksia tahansa! Olemme todella kiitollisia, että voimme olla niiden joukossa, jotka ”kuultuaan sanan vilpittömin ja hyvin sydämin säilyttävät sen ja kantavat hedelmää kestävinä”! – Luuk. 8:15.

Kuinka monia sellaisia veljiä tiedät, jotka ovat kestäneet uskollisesti palvellessaan Jumalaa? Heitä on kirjaimellisesti tuhansia. He eivät ole jääneet paitsi Jehovan lupaamista palkinnoista. (Hepr. 6:10–12) Varmasti Jehova muistaa heidät, sillä he pyrkivät kestämään hyvässä työssä. (Room. 2:6, 7) Heidän erinomainen esimerkkinsä rohkaisee meitä. Kestäkäämme mekin jatkuvasti koettelemuksia tietäen, että Jehova on luvannut elämän kruunun niille, jotka alati rakastavat häntä. (Jaak. 1:12) Mutta jo ennen tuon palkinnon saamista meille vuodatetaan todella runsaita siunauksia nykyään. Kestävyyden jumalisen ominaisuuden ansiosta voimme suorittaa palveluksemme päivästä toiseen ja vuodesta toiseen. Mitään ei voida verrata siihen iloon, jota saamme Jumalan tahdon tekemisestä nyt ja siitä, että meillä on loistava, varma tulevaisuudentoivo. Apostoli Paavali ajatteli asiasta juuri tällä tavalla, ja siitä syystä hän kannusti kristittyjä olemaan luopumatta hyvän tekemisestä. – Gal. 6:9.

Ne veljemme, jotka olivat läsnä Puolassa viime palvelusvuoden elokuussa pidetyissä konventeissa, saivat kokea mittaamattoman arvokkaita siunauksia. (Mal. 3:10) Vuosien ajan tuhansilla Itä-Euroopassa asuvilla ei ole ollut tilaisuutta olla läsnä konventeissa omassa maassaan. Ovatko he pettyneitä sen vuoksi, että heillä ei ole ollut sellaisia mahdollisuuksia kuin niillä veljillä, jotka työskentelevät suotuisemmissa olosuhteissa? Eivät suinkaan! Itse asiassa Jehova on hyvittänyt sen, että heillä ei ole ollut sellaisia etuja, joista muut ovat tottuneet nauttimaan säännöllisesti. Mihin se on heidän tapauksessaan johtanut? Paavali ilmaisi sen hyvin kirjoittaessaan: ”Riemuitkaamme ollessamme ahdistuksissa, koska tiedämme, että ahdistus saa aikaan kestävyyttä, kestävyys vuorostaan hyväksytyn tilan, hyväksytty tila vuorostaan toivon, eikä toivo johda pettymykseen.” (Room. 5:3–5) Tuloksena heidän kestävyydestään on tosiaankin Jumalan hyväksymys ja heidän toivonsa täyttymys, samalla kun he edelleen ovat toimeliaita ja hedelmällisiä sananpalvelijoita. – 2. Piet. 1:5–8.

Meillä on todellakin kaikki syyt iloita, niin, riemuita siitä, mitä Jehova on tehnyt ja tekee kansansa hyväksi. Kuten ”Jumalisen antaumuksen” piirikonventeissa näytettiin toteen hyvin painokkaasti, Jehovan kansan ykseys ja yksimielisyys osoittaa, että heillä on hänen henkensä. Voideltu jäännös on Kristuksen Jeesuksen, tosi viiniköynnöksen, yhteydessä. Kasvavan suuren joukon antaessa nykyään tukeaan me kaikki voimme siksi kantaa paljon hedelmää Suuren Viljelijän, Jehovan, järjestelyjen alaisuudessa. Pysykäämme aina lähellä Jehovaa ja hänen Poikaansa, sillä heistä erossa emme voi tehdä yhtään mitään. – Joh. 15:1–5.

Palvellessamme yhdessä tänä uutena palvelusvuonna Jehova varmasti auttaa meitä kantamaan jatkuvasti hedelmää kestävinä. ’Olkaamme rohkealla mielellä ja sanokaamme: ”Jehova on minun auttajani.”’ – Hepr. 13:6.

Veljenne

JEHOVAN TODISTAJIEN HALLINTOELIN