Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Ved at reagere på forvarslet kan du redde livet!

Ved at reagere på forvarslet kan du redde livet!

DEN 26. december 2004 rystede et jordskælv på 9,1 [på Richterskalaen] den indonesiske ø Simeulue, som ligger ud for den nordvestlige del af Sumatras kyst. Det fik alle inde på kysten til at holde øje med havet. Vandet trak sig længere tilbage end normalt ved tidevand. Folk begyndte med det samme at løbe op på øens høje idet de råbte: “Smong! Smong!”, det lokale ord for tsunami. I løbet af 30 minutter kom kraftige bølger væltende ind over kysten og ødelagde de fleste af hjemmene og landsbyerne.

Øen Simeulue var det første sted der blev ramt af den altødelæggende tsunami. Men kun forholdsvis få, nemlig 7 af øens 78.000 indbyggere, mistede livet. Hvorfor så få? * En talemåde blandt øboerne lyder: ‘Hvis der kommer en kraftig rystelse og havet trækker sig tilbage, skal du løbe op på højene, for havet vil snart skylle ind over land.’ Tidligere erfaringer havde lært Simeulues befolkning at en ændring af vandstanden i havet kunne være et varsel om en kommende tsunami. Ved at reagere på forvarslet reddede de livet.

Bibelen taler om en kommende katastrofe, om “så stor en trængsel som der ikke har været fra verdens begyndelse til nu, og som heller ikke vil indtræffe igen.” (Mattæus 24:21) Men det betyder ikke at planeten Jorden vil gå til grunde som følge af menneskers uansvarlige aktiviteter eller på grund af en naturkatastrofe – for det er Guds hensigt at jorden skal bestå for evigt. (Prædikeren 1:4) Nej, den kommende trængsel består i at Gud griber ind for “at ødelægge dem der ødelægger jorden”. Det vil være afslutningen på al ondskab og lidelse. (Åbenbaringen 11:18; Ordsprogene 2:22) Hvilken stor velsignelse for menneskeheden!

Og i modsætning til tsunamier, jordskælv og vulkanudbrud vil den kommende ødelæggelse ikke resultere i uskyldige menneskers død. “Gud er kærlighed,” siger Bibelen, og Gud, hvis navn ifølge Bibelen er Jehova, lover at “de retfærdige tager jorden i besiddelse, og de skal bo for evigt på den”. (1 Johannes 4:8; Salme 37:29) Men hvordan kan du overleve den store trængsel og få glæde af de lovede velsignelser? Ved at reagere på, eller lytte til, forvarslet!

VÆR OPMÆRKSOM PÅ DE ÆNDREDE FORHOLD

Vi kender ikke det nøjagtige tidspunkt for hvornår ondskab og lidelser vil høre op. Jesus sagde: “Om den dag og time ved ingen noget, hverken himlenes engle eller Sønnen, kun Faderen alene.” Ikke desto mindre tilskyndede han os til at ‘holde os vågne’. (Mattæus 24:36; 25:13) Vågne over for hvad? Bibelen giver os en beskrivelse af hvordan situationen ville være i verden før Gud griber ind. Ligesom den pludselige forandring af vandstanden alarmerede befolkningen på Simeulue om at en tsunami nærmede sig, ville en dramatisk forandring af verdensbegivenhederne være et tegn for os på at enden er nær. Boksen ovenfor viser nogle af de dramatiske forandringer Bibelen taler om.

Hvis man – hver for sig – betragter de forhold og begivenheder der er beskrevet i boksen, skal det indrømmes at nogle af dem tidligere har kunnet observeres i nogen udstrækning. Men Jesus sagde at når vi så “alt dette,” kunne vi være sikre på at enden var nær. (Mattæus 24:33) Spørg dig selv: ‘Hvornår i historien er alle de ting der her er beskrevet, (1) sket i globalt omfang, (2) sket i den samme periode og (3) sket i den udstrækning som vi ser nu?’ Det er tydeligt at vi lever i en sådan periode.

ET UDTRYK FOR GUDS KÆRLIGHED

“Hurtige varslingssystemer ... redder liv,” har en tidligere præsident i USA sagt. Efter tsunamien i 2004 blev der i det berørte område installeret et varslingssystem for at forebygge et lignende tab af menneskeliv i fremtiden. På tilsvarende måde har Jehova sørget for at give os et forvarsel før enden kommer. Bibelen siger: “Denne gode nyhed om riget vil blive forkyndt på hele den beboede jord til et vidnesbyrd for alle nationerne; og så vil enden komme.” – Mattæus 24:14.

Alene sidste år brugte Jehovas Vidner over 1,9 milliarder timer på at forkynde den gode nyhed i 240 lande og på mere end 700 sprog. Denne udvikling er et stærkt vidnesbyrd om at enden er nær. Motiveret af næstekærlighed gør Jehovas Vidner alt hvad de kan, for at advare andre om at Guds domsdag hastigt nærmer sig. (Mattæus 22:39) At du kan få gavn af denne oplysning, er et vidnesbyrd om Jehovas kærlighed til dig. Husk at “han ikke ønsker at nogen skal lide undergang, men at alle skal nå til en sindsændring”. (2 Peter 3:9) Vil du reagere positivt på Guds kærlighed og lytte til det forvarsel han har givet?

FLYGT I SIKKERHED!

Husk at beboerne i landsbyerne på øen Simeulue flygtede højere op for at komme i sikkerhed så snart de så vandet trække sig tilbage. De ventede ikke til vandet kom tilbage. Denne beslutsomme handling reddede deres liv. For at overleve den kommende trængsel må du også flygte højere op så at sige, før det er for sent. Hvordan? Profeten Esajas blev inspireret til at skrive om en betagende invitation som går ud til folk her “i de sidste dage”, den tid vi lever på nu. Invitationen lyder: “Kom, lad os gå op til Jehovas bjerg ... Han vil lære os sine veje, og vi vil vandre på hans stier.” – Esajas 2:2, 3.

Ved at gå op på et bjerg kan du komme i sikkerhed og få et bedre udsyn. At lære Guds veje at kende gennem Bibelens sider har på tilsvarende måde hjulpet millioner af mennesker i hele verden til i dag at foretage gavnlige forandringer i deres liv. (2 Timoteus 3:16, 17) Ved at gøre det begynder de at “vandre på [Guds] stier” og få glæde af hans godkendelse og beskyttende omsorg.

Vil du tage imod den invitation og opnå Guds kærlige beskyttelse i disse kritiske dage? Vi vil gerne tilskynde dig til nøje at undersøge Bibelens udtalelser om “de sidste dage” i boksen i denne artikel. Jehovas Vidner i det område hvor du bor, vil med glæde hjælpe dig til at få en klar forståelse af disse bibelcitater og hvordan du kan bruge dem. Du kan også få svar på dine spørgsmål ved at gå ind på vores hjemmeside, www.jw.org. Se under BIBELENS LÆRE > SVAR PÅ BIBELSKE SPØRGSMÅL.

^ par. 3 Tsunamien i 2004 kostede over 220.000 mennesker livet. Det var en af de mest ødelæggende tsunamier i historien.