Gå direkt till innehållet

En blind kvinnas böner besvaras

En blind kvinnas böner besvaras

 Yanmei, ett Jehovas vittne i Asien, erbjöd sig att hjälpa en blind kvinna som heter Mingjie att ta sig över gatan. a Mingjie tackade och sa: ”Må Gud välsigna dig!” Efter det frågade Yanmei om Mingjie ville att de skulle träffas och resonera om Bibeln tillsammans. Längre fram berättade Mingjie att hon hade bett till Gud varje dag om att få hjälp att hitta hans sanna församling. Varför hade hon gjort det?

 Hon berättade att hon 2008 hade följt med en blind väninna till en kyrka för personer med funktionsnedsättningar. Efter gudstjänsten frågade Mingjie prästen vilken bok han hade citerat. Han sa att det var Bibeln, Guds sanningsord. Då kände hon att hon verkligen ville läsa den. Så hon skaffade sig en kinesisk punktskriftsbibel och tog sig igenom de 32 banden på ett halvår. Under läsningen kom hon fram till att treenighetsläran, som lärdes ut i kyrkan hon gick till, är falsk och att Gud har ett namn, Jehova.

 Med tiden blev hon besviken på hur de andra kyrkomedlemmarna uppförde sig. Hon insåg att de inte levde efter det som står i Bibeln. Kyrkomedlemmarna gav till exempel nyare och fräschare mat till dem som kunde se, men rester till dem som var blinda. Mingjie tog illa vid sig av den här orättvisa behandlingen och började leta efter andra samfund i området. Det var därför hon bad till Gud om hjälp att hitta den sanna kristna församlingen.

 Sedan träffade hon Yanmei som var så snäll mot henne, och då tackade hon ja när hon fick erbjudandet om en bibelkurs. Så småningom följde hon med till ett av Jehovas vittnens möten. Hon berättar: ”Jag glömmer aldrig mitt första möte. Alla bröder och systrar gav mig ett varmt välkomnande. Det gjorde mig väldigt rörd. Även om jag är blind kunde jag tydligt se den opartiska kärlek som fanns där.”

 Mingjie gjorde fina framsteg och började vara med på mötena regelbundet. Hon tyckte verkligen om att sjunga våra sånger, men eftersom sångboken inte fanns på den punktskrift som hon brukade läsa var det inte så lätt för henne. Så hon tog hjälp av vännerna i församlingen och gjorde en egen sångbok. Det tog henne 22 timmar att skriva ner alla de 151 sångerna! I april 2018 började hon som förkunnare, och sedan gick hon omkring 30 timmar i tjänsten varje månad.

Att transkribera en bok till punktskrift är minst sagt tidskrävande.

 När Mingjie ville förbereda sig för dopet gjorde Yanmei en ljudinspelning av frågorna och bibelverserna i boken Organiserade för att göra Jehovas vilja, och Mingjie blev döpt i juli 2018. Hon säger: ”Den kärlek som bröderna och systrarna visade på den sammankomsten var verkligen fantastisk. Tårarna kom, för jag kände att jag äntligen tillhörde Guds sanna församling.” (Johannes 13:34, 35) Mingjie känner att hon vill visa andra samma kärlek som hon själv har fått uppleva och har därför börjat i heltidstjänsten.

a Namnen har ändrats.