Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad vi lär oss av berättelsen om Jesu födelse

Vad vi lär oss av berättelsen om Jesu födelse

Vad vi lär oss av berättelsen om Jesu födelse

MILJONER människor fascineras av det som hände i samband med Jesu födelse. Ett tydligt bevis för det är alla de julspel som framförs världen över. Även om det som hände i samband med Jesu födelse är fascinerande, nedtecknades det inte i Bibeln som underhållning. I stället utgör det en del av hela den skrift som Gud inspirerade för att ge undervisning och korrigering. (2 Timoteus 3:16)

Om Gud hade velat att de kristna skulle fira Jesu födelse, skulle Bibeln ha angett det exakta datumet för den. Men gör den det? Albert Barnes, en bibelkännare som levde på 1800-talet, nämner att Jesus föddes vid den tid då herdar var utomhus på nätterna och vaktade sina hjordar och konstaterar sedan: ”Det framgår tydligt att vår Frälsare föddes före den 25 december. ... Vid den tiden är det kallt, i synnerhet i de högt belägna bergstrakterna kring Betlehem. Gud har dolt tidpunkten för [Jesu] födelse. ... Inte heller var det viktigt att veta tidpunkten. Om det hade varit det, skulle Gud ha bevarat uppgifterna om den.”

I kontrast till detta tillhandahåller de fyra evangelieskribenterna tydliga uppgifter om vilken dag Jesus dog. Det hände på påskdagen, den fjortonde dagen i den judiska vårmånaden nisan. Dessutom gav Jesus en särskild uppmaning till sina lärjungar att fira den dagen till minne av honom. (Lukas 22:19) Bibeln innehåller ingen sådan befallning om att fira Jesu födelsedag, och ingen annan födelsedag heller för den delen. Sorgligt nog kan diskussionen om vilken dag Jesus föddes överskugga det som är av större vikt, nämligen vad som hände ungefär vid den tiden.

Föräldrar utvalda av Gud

Vilket slags föräldrar, bland de tusentals familjer som fanns i Israel, valde Gud till att uppfostra sin Son? Tog han hänsyn till sådana faktorer som bemärkthet och rikedom? Nej. I stället var det föräldrarnas andliga egenskaper som Jehova var intresserad av. Läs igenom Marias lovsång, som finns nedtecknad i Lukas 1:46–55 och som hon sjöng sedan hon fått veta att hon skulle få äran att bli mor till Messias. Bland annat sjöng hon: ”Min själ förkunnar Jehovas storhet, ... därför att han har sett till sin slavinnas ringa ställning.” Hon betraktade ödmjukt sig själv som en person med en ”ringa ställning”, som Jehovas slavinna. Vad som är ännu viktigare är att de vackra uttryck av lovprisning som finns i Marias sång visar att hon var en andlig person som hade goda kunskaper i Bibeln. Även om hon var en syndig avkomling av Adam, var hon ett perfekt val som jordisk mor till Guds Son.

Hur var det då med Marias man, som blev Jesu adoptivfar? Josef var en man som hade kunskaper i snickaryrket. Eftersom han var villig att arbeta hårt med händerna, kunde han försörja en familj som så småningom kom att bestå av fem söner och minst två döttrar. (Matteus 13:55, 56) Josef var inte rik. När Maria skulle bära fram sin förstfödde son i Guds tempel, måste Josef ha känt sig besviken, när han inte hade råd att köpa ett får att offra. I stället fick de utnyttja ett undantag som fanns för de fattiga. Guds lag sade så här med avseende på en mor som hade ett nyfött barn: ”Om hon inte har råd med så mycket som till ett får, så skall hon ta två turturduvor eller två unga duvor, en till ett brännoffer och en till ett syndoffer, och prästen skall åstadkomma försoning för henne, och hon skall vara ren.” (3 Moseboken 12:8; Lukas 2:22–24)

Bibeln visar att Josef ”var rättsinnig”. (Matteus 1:19) Så till exempel hade han inte umgänge med sin hustru, som var jungfru, förrän efter Jesu födelse. Det förhindrade varje missförstånd om vem som egentligen var Jesu Fader. Det kan inte ha varit lätt för ett nygift par att avhålla sig från sexuellt umgänge, när de bodde under samma tak, men det visade att de båda värderade privilegiet att ha blivit utvalda till att uppfostra Guds Son. (Matteus 1:24, 25)

Precis som Maria var Josef en andlig person. Han gjorde ett avbrott i arbetet varje år och tog med sig sin familj på en tre dagar lång resa från Nasaret till Jerusalem för att vara med vid den årliga påskhögtiden. (Lukas 2:41) Josef måste också ha fostrat den unge Jesus till att varje vecka tillbe i synagogan, där Guds ord lästes och förklarades. (Lukas 2:51; 4:16) Det kan således inte råda något tvivel om att Gud valde den rätta jordiska mamman och adoptivpappan åt sin Son.

En storslagen välsignelse för ödmjuka herdar

Trots svårigheterna för Maria, som nu var havande i nionde månaden, begav sig Josef till sina förfäders stad för att inskrivas, i enlighet med kejsarens påbud. När paret kom till Betlehem, kunde de inte finna något logi i den överfulla staden. Omständigheterna tvingade dem alltså att använda ett stall, där Jesus föddes och lades i en krubba. För att stärka deras tro gav Jehova de ödmjuka föräldrarna en bekräftelse på att denna födelse verkligen var Guds vilja. Skickade han en delegation med framstående äldste från Betlehem för att uppmuntra paret? Nej. Jehova Gud uppenbarade saken för några hårt arbetande herdar som var ute om natten och vaktade sina hjordar.

Guds ängel visade sig för dem och sade åt dem att bege sig till Betlehem, där de skulle finna den nyfödde Messias ”i en krubba”. Blev dessa ödmjuka män chockade eller förlägna, när de fick höra att den nyfödde Messias låg i ett stall? Inte alls! Utan dröjsmål lämnade de sina hjordar och begav sig av till Betlehem. När de fann Jesus, berättade de för Josef och Maria vad Guds ängel hade sagt. Det här stärkte utan tvivel parets tro på att allt utvecklade sig på det sätt som Gud hade beslutat. ”Herdarna”, för sin del, ”vände ... tillbaka, och de ärade och lovprisade Gud för allt vad de hade hört och sett.” (Lukas 2:8–20) Ja, när Jehova uppenbarade saker och ting för de gudfruktiga herdarna, hade han gjort det rätta valet.

Av det som nämnts här kan vi lära oss vilket slags människor vi måste vara för att få Jehovas godkännande. Vi behöver inte försöka uppnå bemärkthet eller rikedom. I stället måste vi, precis som Josef, Maria och herdarna, lyda Gud och visa vår kärlek till honom genom att sätta andliga intressen före materiella ting. Ja, vi kan lära oss mycket genom att meditera över det som hände vid tiden för Jesu födelse.

[Bild på sidan 7]

Vad visar det faktum att Maria bara offrade två duvor?

[Bild på sidan 7]

Gud valde att uppenbara Jesu födelse för några ödmjuka herdar