Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Varför är vi här?

Varför är vi här?

Varför är vi här?

ENLIGT Bibeln är Gud ofattbart vis och intelligent. Hans namn är Jehova, och han är källan till all energi i universum och den som har skapat allt. (Psalm 83:18; 92:5) De första orden i Bibeln lyder: ”I begynnelsen skapade Gud himlen och jorden.” Därefter skapade han människan till sin ”avbild”, dvs. med egenskaper som liknar hans. Och han gav de första människorna i uppdrag att föröka sig och uppfylla jorden. (1 Moseboken 1:1, 26, 28)

Betyder det här att Gud skapade universum och jorden med alla djur och växter bara för att människorna skulle ha någonstans att bo? Och är vi här bara för att leva några få årtionden, arbeta, skaffa mat för dagen och föra släktet vidare?

Varför skapade Gud oss?

Det var kärlek som fick Jehova Gud att skapa människan. Han ville dela sin glädje med andra och låta dem få njuta av livet. Utan tvekan innebar det stor glädje för Gud att formge fysiska skapelser av olika slag, så att vi människor skulle kunna omges av skönhet och mångfald. Framför allt ville han att vi skulle ha ett gott förhållande till honom som vår Skapare, att vi skulle lära känna honom och kommunicera med honom. Vi skapades för att leva för evigt under bästa tänkbara förhållanden. (1 Moseboken 3:8, 9; Psalm 37:11, 29)

Jehova gav också människan ett meningsfullt och tillfredsställande arbete. Han sade till de första människorna: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden och lägg den under er, och råd över havets fiskar och himlens flygande skapelser och varje levande skapelse som rör sig på jorden.” (1 Moseboken 1:28) Ja, de första människorna och kommande släkten skulle göra hela jorden till en underbar plats att bo på.

Nu blev det inte genast som Jehova hade bestämt. * Men han kommer ändå att se till att allt blir precis som det var tänkt från början. (Jesaja 46:9–11; 55:11)

Under den tid som gått har människans sökande efter en mening i tillvaron visat att hon egentligen har en önskan, ett behov, att lära känna Gud och få ett förhållande till honom. Människan skapades som en intelligent varelse med en önskan att utforska och förstå. Och Bibeln säger att människorna evigheterna igenom kommer att lära sig mer och mer om Gud och hans skapelse.

En bibelskribent beskrev meningen med livet så här: ”Jag har sett den sysselsättning som Gud har gett åt människosönerna att sysselsätta sig med. Allt har han gjort skönt i dess rätta tid. Också oöverskådlig tid har han lagt i deras hjärta, så att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort. Jag har kommit till den insikten att det inte finns något bättre för dem än att glädja sig och göra det som är gott under sitt liv, och likaså att varje människa bör äta och dricka och njuta av det som är gott för all sin möda. Det är Guds gåva.” (Predikaren 3:10–13) Det finns alltså oändligt mycket att lära sig om Gud och det han har skapat.

Lär känna Gud

Vi kan lära känna Jehova Gud genom att studera naturen och universum. En bibelskribent sade att ”hans osynliga egenskaper ses ... tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda”. (Romarna 1:20) I naturen kan vi verkligen lära oss mycket om Jehovas kärlek, vishet och kraft.

Men vi kan lära oss ännu mer om honom i Bibeln, den skrift som han själv inspirerat. Där kan vi läsa om hans egenskaper, vad han tycker och tänker och vad han har bestämt för framtiden.

Bibeln säger om Guds avsikt med jorden: ”Himlen tillhör Jehova, men jorden har han gett åt människosönerna.” (Psalm 115:16) Jorden verkar vara den enda plats i universum som är beboelig för människan, och Jehova har alltså skapat den för att människor ska bo på den.

Hur är det då med det oändliga kosmos? Finns stjärnorna där bara för att hålla vårt solsystem i perfekt jämvikt så att jorden ska kunna uppehålla liv? Är himlakropparna där bara för att göra natthimlen vacker? Vi måste erkänna att det finns mycket som vi ännu inte känner till. Men det är bara bra! Varför det?

Inte ens evigheten kommer att räcka till för att vi människor ska kunna lära känna allt om Gud och det han har gjort. Han vill att vi ska få en lycklig framtid full av upptäckarglädje. Ett evigt liv på jorden kommer att ge oss fantastiska möjligheter att upptäcka mycket, mycket mer om universum.

[Fotnot]

^ § 7 Många har svårt att tro på en kärleksfull Gud eftersom det finns så mycket ondska och lidande i världen. Det här ämnet behandlas ingående i kapitel 11 i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.

[Infälld text på sidan 9]

Människan skapades som en intelligent varelse med en önskan att utforska och förstå.

[Bilder på sidan 10]

Bibeln visar att jorden i första hand skapades för att vi människor ska kunna njuta av livet.