Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Om met uw kinderen te lezen

Jotham bleef God trouw ook al waren er thuis problemen

Jotham bleef God trouw ook al waren er thuis problemen

HET kan voor een kind heel moeilijk zijn als een van zijn ouders ermee stopt de ware God, Jehovah, te dienen. Laten we het eens over Jotham hebben. We zullen zien hoe hij als kind thuis met problemen te maken kreeg.

De vader van Jotham, Uzzia, was de koning van Juda. Hij was de machtigste man in heel het land. Uzzia was jarenlang een goede koning geweest, nog voordat Jotham geboren werd. Maar later, toen Jotham nog jong was, werd Uzzia trots en deed hij iets wat volgens Gods Wet niet mocht. Dus zorgde God dat hij melaatsheid kreeg, een erge ziekte. Weet je wat Jotham toen deed?  *

Jotham bleef Jehovah dienen. Misschien hielp zijn moeder, Jerusa, hem wel. Toch zal het voor Jotham niet makkelijk zijn geweest om Jehovah trouw te blijven toen zijn vader, Uzzia, ermee gestopt was Jehovah te aanbidden.

Wat als jouw vader of moeder ermee zou stoppen Jehovah te dienen? Dat zou het voor jou toch heel moeilijk maken? — Maar het is niet verkeerd om daar eens over na te denken. Kijk maar wat David in de Bijbel schreef.

De vader van David, Isaï, was een goede man. Hij diende Jehovah, en we kunnen er zeker van zijn dat David van zijn vader hield. Maar David ging heel veel van Jehovah houden, nog meer dan van zijn vader. Laten we eens kijken hoe we dat weten.

Zoek Psalm 27:10 eens in je bijbel op. David zegt hier: ’Als mijn eigen vader en mijn eigen moeder mij in de steek lieten, zou Jehovah zelf bij mij blijven.’ Denk hier eens over na: zelfs als de vader of de moeder van David ermee zou stoppen Jehovah te aanbidden, zou David Jehovah blijven dienen.

En jij? Zou jij Jehovah blijven dienen, ook als je vader of je moeder dat niet deed? — Dat is een goede vraag, want het heeft te maken met het belangrijkste gebod in de Bijbel. Dat is: ’Je moet van Jehovah, je God, houden met heel je hart en met heel je ziel en met heel je verstand.’

Dat gebod betekent dat je trouw moet zijn aan Jehovah, ook als dat moeilijk is. Wie wil dat we ermee stoppen Jehovah te dienen? — Gods vijand Satan de Duivel wil dat. Jezus noemde hem ’de regeerder van deze wereld’. De Bijbel zegt ook dat hij ’de god van deze wereld’ is. Moeten we bang zijn voor Satan? 

Nee, we mogen nooit vergeten dat Jehovah sterker is dan Satan. Jehovah zal ons beschermen als we op hem vertrouwen. Lees maar in je Bijbel hoe Jehovah David beschermde tegen de gevaarlijke reus Goliath. Jehovah kan jou ook beschermen als je trouw blijft aan hem.

^ ¶4 Als u een kind voorleest, kunt u bij het streepje even pauzeren om het kind iets te laten zeggen.