Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

 ONDERWIJS JE KINDEREN

Jezus Christus: Een baby of een machtige koning?

Jezus Christus: Een baby of een machtige koning?

In december zie je vaak plaatjes en andere afbeeldingen van Jezus als baby. Hij ligt in een kribbe, een grote voerbak met hooi voor dieren. Maar als we aan Jezus denken, moeten we hem dan alleen als baby zien?  * Laten we daar eens verder over praten en kijken wat een groepje herders ’s nachts meemaakte in de velden bij Bethlehem.

Opeens verschijnt er een engel aan de herders. Hij zegt: ’Vandaag is een Redder voor jullie geboren, Christus de Heer.’ De engel vertelt ook dat ze Jezus ’in doeken gewikkeld in een kribbe’ zullen vinden. Meteen daarna verschijnen er nog veel meer engelen die God beginnen te prijzen.

Hoe zou jij het vinden om die engelen te horen? — De herders zijn blij! ’Laten we meteen naar Bethlehem gaan en zien wat er gebeurd is’, zeggen ze. Daar zien ze ’Maria en Jozef, en de baby, die in de kribbe ligt’.

Al gauw komen er nog meer mensen naar Maria en Jozef in Bethlehem. Als de herders ze vertellen wat er is gebeurd, zijn ze allemaal onder de indruk. Ben jij blij dat je deze bijzondere dingen weet? — Iedereen die van God houdt is daar blij mee. Laten we eens kijken waarom de geboorte van Jezus iedereen zo blij maakt. Daarvoor moeten we terug naar de tijd dat Maria nog niet getrouwd was.

Op een dag krijgt Maria bezoek van een engel die Gabriël heet. Hij belooft dat ze een zoon zal krijgen die ’belangrijk zal zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd zal worden’. Gabriël zegt ook: ’Hij zal als koning regeren, en er zal nooit een eind komen aan zijn koninkrijk.’

 Maria wil weten hoe het kan dat ze een kind zal krijgen, want ze heeft nog nooit seks met een man gehad. Daarom legt Gabriël uit: ’Kracht van de Allerhoogste zal je overschaduwen, en het kind dat wordt geboren, zal heilig, Gods Zoon, worden genoemd.’ God bracht het leven van zijn Zoon vanuit de hemel over naar de buik van Maria. Daar zou hij als baby groeien. Dat was echt een groot wonder!

Heb je weleens kerststalletjes of plaatjes gezien met drie ’wijzen’ die samen met de herders bij Jezus komen kijken? — Rond de kerst zie je ze veel. Maar ze kloppen niet. Die ’wijzen’ waren eigenlijk mannen die aan astrologie deden, iets wat God niet goed vindt. Laten we eens kijken wat er gebeurde toen ze kwamen. De Bijbel zegt dat ’toen ze het huis waren binnengegaan, ze het jonge kind zagen met zijn moeder Maria’. Dus Jezus was toen geen baby meer maar een jong kind, en hij lag niet meer in een kribbe in een stal maar woonde met Jozef en Maria in een huis!

Hoe wisten de astrologen waar Jezus was? — Een ’ster’ wees hun de weg, niet meteen naar Bethlehem, maar eerst naar koning Herodes in Jeruzalem. De Bijbel zegt dat Herodes op zoek was naar Jezus om hem te vermoorden. Denk hier eens over na. Wie heeft volgens jou de astrologen de weg gewezen naar Herodes met iets wat op een ster leek? — Dat was niet de ware God, Jehovah, maar zijn vijand: Satan de Duivel!

Satan wil dat mensen Jezus nog steeds als een klein baby’tje zien. Maar de engel Gabriël had tegen Maria gezegd: ’Hij zal als koning regeren, en er zal nooit een eind komen aan zijn koninkrijk.’ Jezus regeert nu als Koning in de hemel, en binnenkort zal hij al Gods vijanden vernietigen. Dat is iets wat we over Jezus moeten onthouden en aan anderen moeten vertellen.

^ par. 3 Als je een kind voorleest, kun je bij het streepje even pauzeren om het kind iets te laten zeggen.