Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Hoe u uw geestelijke behoeften kunt bevredigen

Hoe u uw geestelijke behoeften kunt bevredigen

Hoe u uw geestelijke behoeften kunt bevredigen

„DE AFGELOPEN tien jaar zijn boekhandels overspoeld met meer dan 300 boeken over de rol van spiritualiteit op het werk — van Jesus CEO tot The Tao of Leadership”, zegt U.S.News & World Report. Die trend is slechts een weerspiegeling van het feit dat er in veel welvarende landen een groeiende honger is naar geestelijke leiding in het leven. Het zakenblad Training & Development merkt hierover op: „In een tijd waarin de technologie elk ander aspect van ons leven beheerst, zijn we op zoek naar de diepere zin van het leven, naar een doel in het leven en naar meer persoonlijke voldoening.”

Maar waar kunt u bevredigende geestelijke leiding vinden? Vroeger vertrouwden mensen op de gevestigde religies voor hulp om „de diepere zin van het leven” en „een doel in het leven” te vinden. Tegenwoordig hebben velen georganiseerde religie de rug toegekeerd. Uit een enquête onder negentig leidinggevende personen op hoog niveau bleek dat „mensen een duidelijk onderscheid maken tussen religie en spiritualiteit”, zegt Training & Development. De geënquêteerden bezagen religie als „intolerant en verdeeldheid brengend”, terwijl spiritualiteit werd gezien als „universeel en niet discriminerend”.

Veel jonge mensen in de minder godsdienstige samenlevingen, zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Europa, maken eveneens onderscheid tussen religie en spiritualiteit. Professor Ruth Webber, die voor Youth Studies Australia schrijft, stelt: „Een meerderheid van de jonge mensen gelooft in God of de een of andere bovennatuurlijke kracht, maar ziet de kerk niet als belangrijk of nuttig om hun spiritualiteit te uiten.”

Ware religie bevordert spiritualiteit

Die sceptische kijk op religie is begrijpelijk. Veel religieuze organisaties zijn diep verwikkeld in politieke intriges en morele huichelarij en zijn doordrenkt van onschuldig bloed dat gevloeid heeft in talrijke godsdienstoorlogen. Maar sommige mensen hebben, hoewel ze de religieuze organisaties die besmeurd zijn met huichelarij en bedrog verwerpen, de fout gemaakt om ook de bijbel te verwerpen, die naar hun mening zulke praktijken door de vingers ziet.

In werkelijkheid veroordeelt de bijbel huichelarij en wetteloosheid. Jezus zei tegen de religieuze leiders van zijn tijd: „Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars! want gij gelijkt op witgekalkte graven, die van buiten weliswaar mooi schijnen, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid zijn. Zo schijnt ook gij, van buiten weliswaar, rechtvaardig voor de mensen, maar van binnen zijt gij vol huichelarij en wetteloosheid.” — Mattheüs 23:27, 28.

Bovendien moedigt de bijbel christenen aan neutraal te zijn in alle politieke aangelegenheden. In plaats van gelovigen ertoe aan te zetten elkaar te doden, wordt er gezegd dat ze bereid moeten zijn voor elkaar te sterven (Johannes 15:12, 13; 18:36; 1 Johannes 3:10-12). En in plaats van „intolerant en verdeeldheid brengend” is ware religie, gebaseerd op de bijbel, „niet discriminerend”. De apostel Petrus zei: ’God is niet partijdig, maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem.’ — Handelingen 10:34, 35.

De bijbel — Een betrouwbare gids voor ons geestelijke welzijn

De bijbel vertelt ons dat mensen naar Gods beeld zijn geschapen (Genesis 1:26, 27). Hoewel dit niet betekent dat mensen in fysiek opzicht op God lijken, betekent het wel dat mensen het vermogen hebben om Gods persoonlijkheidskenmerken te weerspiegelen, inclusief het vermogen om geestelijke zaken te bevatten.

Op grond hiervan is het logisch aan te nemen dat God ons ook de middelen zou verschaffen om onze geestelijke behoeften te bevredigen en juiste leiding zou geven waardoor we onderscheid kunnen maken tussen wat voor ons in geestelijk opzicht nuttig of schadelijk is. Net zoals God ons lichaam heeft gemaakt met een prachtig ontworpen immuunsysteem, dat ziekten bestrijdt en ons helpt gezond te blijven, heeft hij ons ook toegerust met een geweten — of innerlijke stem — dat ons kan helpen de juiste beslissingen te nemen en praktijken te vermijden die op lichamelijk en geestelijk gebied schadelijk zijn (Romeinen 2:14, 15). Zoals we weten, kan ons immuunsysteem alleen juist blijven functioneren als we een goed voedingspatroon hebben. Zo moeten we ook ons geweten om het goed te laten functioneren, voeden met goed geestelijk voedsel.

Jezus identificeerde het soort van voedsel dat ons geestelijk gezond zal houden toen hij zei: „De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit Jehovah’s mond voortkomt” (Mattheüs 4:4). Jehovah’s uitspraken staan opgetekend in zijn Woord, de bijbel, en ze zijn „nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten” (2 Timotheüs 3:16). Het is dus aan ons er moeite voor te doen dat geestelijke voedsel in ons op te nemen. In de mate dat we de bijbel leren kennen en de beginselen eruit in ons leven proberen toe te passen, in die mate zullen we er in geestelijk en fysiek opzicht voordeel van trekken. — Jesaja 48:17, 18.

Loont het de moeite?

Het kost uiteraard tijd om ons geestelijke welzijn te verbeteren door de bijbel te bestuderen; en tijd is iets wat steeds schaarser lijkt te worden. Maar de voordelen lonen zeker de moeite! Lees maar eens waarom enkele hoger opgeleide mensen met een druk leven het belangrijk vinden tijd te maken om voor hun geestelijke welzijn te zorgen.

Marina, een arts, zegt: „Ik had eigenlijk nooit over mijn spiritualiteit nagedacht tot ik in een ziekenhuis ging werken en me het leed van anderen erg begon aan te trekken. Toen besefte ik dat ik om voldoening en kalmte te vinden, mijn geestelijke behoefte moest erkennen en bevredigen, omdat het drukke leven en het openstaan voor de zorgen van anderen overweldigend kunnen worden in mijn beroep.

Ik bestudeer nu de bijbel met Jehovah’s Getuigen. Deze studie helpt me om op een opbouwende manier mijn daden en motieven te onderzoeken en oefent mijn denkprocessen om positiever te zijn, zodat ik mijn leven evenwichtig kan houden. Ik heb echt veel voldoening in mijn werk. Maar door mijn studie van de bijbel is mijn emotionele gezondheid verbeterd, wat me helpt negatieve gevoelens onder controle te houden, spanning te verminderen en geduldiger en meelevender met mensen te zijn. Bijbelse beginselen toepassen is ook in mijn huwelijk nuttig geweest. Maar het belangrijkste is dat ik Jehovah heb leren kennen en al enigszins de vrije toestroom van zijn geest ervaar, wat mijn leven veel zinvoller heeft gemaakt.”

Nicholas, een bouwkundig tekenaar, vertelt: „Voordat ik de bijbel met Jehovah’s Getuigen bestudeerde, had ik geen interesse voor geestelijke zaken. Mijn enige doel in het leven was, succesvol zijn in het beroep dat ik had gekozen. Mijn studie van de bijbel heeft me geleerd dat er meer in het leven is en dat Jehovah’s wil doen waar en blijvend geluk brengt.

Mijn carrière geeft me een gevoel van voldoening, maar door de bijbel heb ik geleerd hoe belangrijk het is het leven eenvoudig te houden door geestelijke zaken centraal te stellen. Dat heeft mijn vrouw en mij veel van de stress bespaard die een materialistische levensstijl met zich meebrengt. Ook hebben we veel echte vrienden gemaakt door onze omgang met mensen die dezelfde geestelijke kijk op het leven hebben.”

Vincent, een advocaat, zegt: „Een goede carrière kan een mate van voldoening geven. Maar ik heb ontdekt dat er veel meer nodig is om geluk en tevredenheid te vinden. Ik weet nog dat ik, voordat ik me bewust werd van wat de bijbel over dit onderwerp leert, plotseling besefte hoe zinloos het leven is — geboren worden, opgroeien, trouwen, werken voor de nodige materiële dingen om kinderen groot te brengen, hun leren om precies dezelfde levenscyclus te volgen, en uiteindelijk oud worden en sterven.

Pas toen ik de bijbel met Jehovah’s Getuigen ging bestuderen, kreeg ik voldoening schenkende antwoorden op mijn vragen over het doel van het leven. Door mijn studie van de bijbel heb ik Jehovah als persoon leren kennen en heb ik een diepe liefde voor hem ontwikkeld. Dat vormt voor mij de basis om een gezonde geestelijke kijk te behouden terwijl ik mijn leven probeer te leiden in overeenstemming met zijn voornemen dat ik heb leren kennen. Nu hebben mijn vrouw en ik de voldoening te weten dat we ons leven gebruiken op de zinvolste manier die maar mogelijk is.”

Ook u kunt een doel in het leven vinden door de bijbel te bestuderen. Jehovah’s Getuigen willen u graag helpen. Net als Marina, Nicholas en Vincent kunt u voldoening ervaren door meer over Jehovah en zijn voornemens met de mensheid in het algemeen en met u persoonlijk te weten te komen. U zult niet alleen nu vreugde genieten doordat uw geestelijke behoeften bevredigd worden, maar u zult ook het vooruitzicht hebben op eeuwig leven in volmaakte lichamelijke gezondheid — een vooruitzicht dat alleen beschikbaar is voor hen die „zich bewust zijn van hun geestelijke nood”. — Mattheüs 5:3.

Eén manier om onze spiritualiteit te ontwikkelen is door middel van gebed. Jezus nam de tijd om zijn discipelen te leren bidden en gaf hun het zogenoemde Onze Vader. Welke betekenis heeft dat gebed voor u in deze tijd? Hoe kunt u er profijt van trekken? U kunt de antwoorden vinden in de volgende twee artikelen.

[Illustraties op blz. 6]

Marina

[Illustraties op blz. 7]

Nicholas

[Illustraties op blz. 7]

Vincent