Doorgaan naar inhoud

Doorgaan naar inhoudsopgave

Zal de wereld één worden?

Zal de wereld één worden?

Zal de wereld één worden?

DE AFGELOPEN jaren hebben miljoenen mensen in Oost-Europa en elders te lijden gehad van de gevolgen van verdeeldheid brengende oorlogen. Maar zelfs terwijl zulke wrede conflicten aan de gang waren, hebben duizenden mensen in deze door oorlog verscheurde landen ware eenheid onder elkaar weten aan te kweken en te behouden. Kijk eens naar een paar voorbeelden.

In 1991 kwam een internationale menigte van bijna 15.000 mensen bijeen in Zagreb (Kroatië). Een aanwezige politieman werd ertoe bewogen op te merken: „Het zou goed zijn de massamedia te laten zien wat er in dit stadion gebeurt, hier ter plekke, waar wij Serviërs, Kroaten, Slovenen, Montenegrijnen en anderen vredig naast elkaar zien zitten.” Hoe valt die ongewone eenheid te verklaren?

In 1993 werd een nog groter internationaal congres met als thema „Goddelijk onderwijs” gehouden in Kiëv, de hoofdstad van Oekraïne. Daar bedroeg het hoogste aantal aanwezigen bijna 65.000. De voorpagina van het Kiëvs Avondblad berichtte: „Jehovah’s Getuigen . . . zijn niet alleen verenigd door blauwe lapelkaartjes waarop ’Goddelijk onderwijs’ geschreven staat, maar ook door waar geloof.”

Goddelijk onderwijs draagt tot eenheid bij

Vraagt u zich af hoe het komt dat Jehovah’s Getuigen zich in eenheid verheugen terwijl overal om hen heen verdeeldheid heerst? De Poolse hoogleraar Wojciech Modzelewski geeft de oorzaak aan door over de Getuigen op te merken: „De sleutelfactor voor hun vreedzame instelling is de gedachte dat zij zich nu al aan de in de bijbel geopenbaarde principes moeten houden.” Ja, de Getuigen zijn wereldwijd verenigd door het goddelijk onderwijs van de Schepper, Jehovah God. Wat houdt dat onderwijs in?

Jezus Christus wees op een belangrijk verenigend beginsel toen hij over zijn volgelingen zei: „Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.” Ja, het neutrale standpunt dat Jehovah’s Getuigen overal ter wereld innemen, verenigt hen. Dit stemt overeen met de woorden die Jezus in gebed uitte: „Ik [doe] een verzoek . . . opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn.” — Johannes 17:16-21.

Dit neutrale standpunt draagt tot eenheid bij omdat het Getuigen in alle delen van de wereld ertoe beweegt in overeenstemming te leven met wat de profeet Jesaja zei over al degenen die God „zal . . . onderrichten omtrent zijn wegen”. Jesaja zei dat deze mensen „hun zwaarden tot ploegscharen [zullen] moeten smeden en hun speren tot snoeimessen”. De profeet zei verder: „Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.” — Jesaja 2:2-4.

De eenheid en vrede die men het afgelopen decennium op de congressen van Jehovah’s Getuigen in Oost-Europa kon waarnemen, illustreren dat Jesaja’s profetie reeds op kleine schaal in vervulling gaat. In Europa en elders hebben de Getuigen in figuurlijke zin hun zwaarden tot ploegscharen gesmeed en hun speren tot snoeimessen. Bijgevolg genieten zij vandaag de dag vrede en eenheid in deze verdeelde wereld. Geen wonder dat in een redactioneel artikel in een nieuwsblad eens werd opgemerkt: „Wanneer de gehele wereld overeenkomstig de [bijbelse] leer van de [Jehovah’s] Getuigen zou leven, zou er een eind komen aan bloedvergieten en haat, en de liefde zou als koning regeren”! Zal dat ooit het geval zijn?

Hoe wereldwijde eenheid tot stand zal komen

Om op de hele aarde eenheid tot stand te brengen, is meer nodig dan een relatief klein groepje goedbedoelende mensen. Er moet ook een regering zijn die de macht heeft om de invloed van degenen die eenheid en vrede in de weg staan, aan banden te leggen. Feitelijk leerde Jezus zijn volgelingen nu juist om zo’n regering te bidden: „Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde” (Mattheüs 6:10). Ja, Jezus maakte duidelijk dat alleen een regering door God, „het koninkrijk der hemelen”, de oplossing kan bieden voor de problemen in de wereld — ook het probleem van verdeeldheid. — Mattheüs 4:17.

Jezus Christus is de Koning van dit hemelse koninkrijk. Onder zijn bestuur zullen de mensen op aarde een ongekende tijd van vrede en eenheid beleven. Deze wereldwijde eenheid zal niet als gevolg van door mensen ingestelde economische hervormingen tot stand komen. Alleen een wereldregering in handen van de „Vredevorst” kan zoiets doen. — Jesaja 9:6, 7.

Het huidige onrecht, vaak veroorzaakt door armoede en machtsmisbruik, zal door de Vredevorst niet getolereerd worden. De bijbel belooft: „Voor hem zullen alle koningen zich neerwerpen; alle natiën van hun zijde zullen hem dienen. Want hij zal de arme die om hulp schreeuwt, bevrijden, ook de ellendige en al wie geen helper heeft. Van onderdrukking en van geweld zal hij hun ziel verlossen . . . Er zal volop koren op aarde blijken te zijn; op de top der bergen zal overvloed zijn.” — Psalm 72:11, 12, 14, 16.

Ook werkloosheid zal onder Christus’ bestuur tot het verleden behoren. De profeet Jesaja zegt: „Zij zullen niet bouwen en iemand anders het bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders ervan eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken” (Jesaja 65:22). Stel u voor, iedereen op aarde zal de mogelijkheid hebben nuttig, voldoening schenkend werk te doen!

Ware eenheid — Wanneer?

Maar wanneer zal Christus over de aarde beginnen te regeren? In zijn antwoord op die vraag wees Jezus Christus op een tijd die gekenmerkt zou worden door oorlogen, berichten van oorlogen, ziekten, aardbevingen en andere gebeurtenissen. Toch wees hij ook op een positief aspect — een wereldwijde prediking van het goede nieuws van Gods koninkrijk (Mattheüs 24:3-14; Lukas 21:11). Deze gebeurtenissen, zo zei Jezus, zullen culmineren in een „grote verdrukking” die een complete verandering van bestuur voor de aarde zal inluiden (Mattheüs 24:21). Lees zijn uiteenzetting eens, die staat opgetekend in Mattheüs hoofdstuk 24 en Lukas hoofdstuk 21. Vergelijk de toestanden die hij voorzegt met wat u in de wereld waarneemt. Dan zult u duidelijk zien dat wij ons nu aan de vooravond bevinden van Gods ingrijpen in menselijk bestuur. Zijn koninkrijk, met Jezus Christus als Koning, zal het bestuur overnemen. Een verenigde wereld ligt in het verschiet!

Rest nog de vraag: Wat moet u doen om deze belofte werkelijkheid te zien worden? Aangezien de bijbel een belangrijke rol speelt in de toekomstverwachtingen van de mensheid, is het verstandig moeite te doen om de bijbel beter te leren kennen. Daarom zouden Jehovah’s Getuigen u graag thuis bezoeken om een gratis bijbelstudie bij u te leiden. * Als u dit aanbod aanvaardt, zult u al gauw inzien dat wereldeenheid binnen bereik is en dat ook u daarin kunt delen!

[Voetnoot]

^ ¶17 Als u meer informatie over dit bijbelstudieprogramma wilt ontvangen, neem dan contact op met de uitgevers van dit tijdschrift of met Jehovah’s Getuigen in uw omgeving.

[Illustraties op blz. 8, 9]

Overal ter wereld genieten Jehovah’s Getuigen een opmerkelijke eenheid

Kiëv (Oekraïne)

Zagreb (Kroatië)

[Illustratie op blz. 10]

Het is Gods voornemen dat de mensheid één verenigde wereldwijde familie wordt