Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Onko paha saanut voiton?

Onko paha saanut voiton?

Onko paha saanut voiton?

AJATUS kaikkeudessa vallitsevasta hyvyyden ja pahuuden voimien taistelusta on saanut kirjailijat ja filosofit esittämään loputtomasti erilaisia teorioita kautta historian. On kuitenkin olemassa kirja, joka sisältää tarkan kertomuksen Jumalan ja Paholaisen välisestä kamppailusta. Tuo kirja on Raamattu. Se valaisee tähän taisteluun liittyviä kiistakysymyksiä, ja sen avulla voidaan ratkaista, kuka todellisuudessa on saanut voiton.

Pian ensimmäisen miehen ja naisen luomisen jälkeen eräs näkymätön henkiolento, Saatana Panettelija, asetti Jumalan hallitusvallan kyseenalaiseksi. Hän teki niin vihjailemalla, että Jumala pidätti luomuksiltaan jotain hyvää ja että ihmiset tulisivat paremmin toimeen riippumattomina Hänestä. (1. Mooseksen kirja 3:1–5; Ilmestys 12:9.)

Myöhemmin Saatana herätti patriarkka Jobin päivinä toisen kiistakysymyksen. Yrittäen murtaa Jobin uskollisuuden Jumalalle Saatana sanoi: ”Nahka nahasta, ja kaiken, mitä ihmisellä on, hän antaa sielunsa puolesta.” (Job 2:4.) Miten yleistävä väite! Käyttämällä sanaa ”ihminen” nimen Job sijasta Saatana kyseenalaisti kaikkien ihmisten nuhteettomuuden. Tosiasiassa hän väitti: ”Ihminen tekee mitä vain pelastaakseen henkensä. Antakaa minulle tilaisuus, niin käännän kenet tahansa pois Jumalasta.”

Voiton Jumalan ja Paholaisen välisessä taistelussa ratkaisee vastaus kahteen kysymykseen: Pystyykö ihminen hallitsemaan itseään menestyksellisesti? Onko Paholainen onnistunut kääntämään kaikki ihmiset pois tosi Jumalasta?

Pystyvätkö ihmiset hallitsemaan itseään menestyksellisesti?

Ihmiset ovat tuhansien vuosien ajan kokeilleet erilaisia hallitsemistapoja, kuten monarkiaa, aristokratiaa, demokratiaa, diktatuuria, fasismia ja kommunismia. Eikö jo se, että eri hallitusjärjestelmiä on täytynyt kokeilla toinen toisensa perään, osoitakin, että ne ovat puutteellisia?

”Rooman väestö havaitsi joutuneensa melkein huomaamatta suunnattomaan hallinnolliseen kokeiluun”, kirjoittaa H. G. Wells vuonna 1922 julkaistussa historiateoksessaan. Hän jatkaa: ”[Rooman hallinto] muuttui alituisesti, eikä siitä tullut koskaan vakaata. Eräässä mielessä kokeilu epäonnistui. Tämä kokeilu on eräässä mielessä vieläkin kesken, ja nykyinen Eurooppa ja Amerikka ratkovat yhä niitä maailmanlaajuisen valtionhoidon arvoituksia, jotka kohtasivat ensinnä Rooman kansaa.” (A History of the World.)

Hallintokokeilu jatkui läpi 1900-luvun. Sen lopulla demokraattinen hallitusjärjestelmä sai enemmän kannatusta kuin koskaan ennen. Teoriassa demokratia antaa kaikille mahdollisuuden osallistua hallitsemiseen. Mutta onko demokratia osoittanut, että ihminen voi hallita menestyksellisesti ilman Jumalaa? Intian entinen pääministeri Jawaharlal Nehru sanoi demokratiaa hyväksi mutta lisäsi: ”Sanon näin sen takia, että muut järjestelmät ovat huonompia.” Ranskan entinen presidentti Valéry Giscard d’Estaing sanoi: ”Me elämme edustuksellisen demokratian kriisiaikaa.”

Jo 400-luvulla eaa. kreikkalainen filosofi Platon havaitsi demokraattisessa hallitusjärjestelmässä heikkouden. Hänen tiedetään suomineen ”poliitikkojen asiantuntemattomuutta ja kyvyttömyyttä, mikä on demokratioitten erityinen kirous” (A History of Political Theory). Monet poliitikot valittelevat nykyään sitä, miten vaikeaa on löytää kyvykkäitä ihmisiä, jotka olisivat päteviä palvelemaan hallinnollisissa tehtävissä. Ihmiset ”ovat ärsyyntyneitä johtajiin, jotka osoittautuvat pieniksi aikana, jolloin heidän edessään olevat ongelmat ovat hyvin suuria”, sanoi amerikkalainen sanomalehti The Wall Street Journal. Siinä jatkettiin: ”Heitä tympäisee se, että etsiessään ohjausta he löytävätkin päättämättömyyttä ja turmelusta.”

Luodaanpa sitten katsaus muinaista Israelia hallinneen kuningas Salomon valtakauteen. Jehova Jumala antoi Salomolle huomattavasti viisautta (1. Kuninkaiden kirja 4:29–34). Millaista israelilaisten elämä oli Salomon 40-vuotisen hallituskauden aikana? Raamattu vastaa: ”Juudaa ja Israelia oli paljon, niin paljon kuin on hiekkajyväsiä meren rannalla; he söivät ja joivat ja iloitsivat. Ja Juuda ja Israel asuivat turvassa kukin oman viiniköynnöksensä ja oman viikunapuunsa alla Danista Beersebaan asti kaikkina Salomon päivinä.” (1. Kuninkaiden kirja 4:20, 25.) Kun Israelia hallitsi näkymättömän Ylimmän Hallitsijan, Jehova Jumalan, näkyvänä edustajana viisas kuningas, kansan osana oli ennennäkemätön rauha, hyvinvointi ja ilo.

Ihmisen ja Jumalan hallitusvallan välillä vallitsee todellakin voimakas vastakohtaisuus. Voiko kukaan vilpittömästi sanoa, että Saatana on saanut voiton hallitsemista koskevassa kiistakysymyksessä? Ei voi, sillä profeetta Jeremia sanoi paikkansapitävästi: ”Tiedän hyvin, oi Jehova, ettei ihmisen tie kuulu hänelle. Miehelle, joka vaeltaa, ei kuulu edes askeleensa ohjaaminen.” (Jeremia 10:23.)

Saako Saatana käännettyä kaikki ihmiset pois Jumalasta?

Onko Saatana onnistunut näyttämään toteen sen väitteen, että hän pystyy kääntämään kaikki ihmiset pois Jumalasta? Apostoli Paavali mainitsee Heprealaiskirjeen 11. luvussa nimeltä monia uskollisia miehiä ja naisia, jotka elivät esikristillisinä aikoina. Sitten hän toteaa: ”Minulta loppuu aika, jos kerron edelleen Gideonista, Barakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista sekä Samuelista ja toisista profeetoista.” (Heprealaisille 11:32.) Paavali sanoo näitä Jumalan uskollisia palvelijoita yksinkertaisesti ”suureksi pilveksi todistajia” (Heprealaisille 12:1). Tässä ”pilveksi” käännetty kreikan sana ei merkitse yksittäistä tarkkarajaista pilveä, joka on tietynkokoinen ja -muotoinen, vaan suunnatonta epämääräisen muotoista pilvimassaa. Tämä on osuvaa, koska uskollisia Jumalan palvelijoita on ollut menneisyydessä niin paljon, että he ovat kuin suunnaton pilvimassa. Kautta vuosisatojen tosiaankin lukemattoman monet ihmiset ovat käyttäneet vapaata tahtoaan ja päättäneet asettua Jehova Jumalan puolelle (Joosua 24:15).

Entä millainen on nykytilanne? Jehovan todistajien määrä on noussut yli kuuteen miljoonaan siitä ankarasta vainosta ja vastustuksesta huolimatta, jota he kohtasivat 1900-luvulla. Lisäksi heidän yhteydessään on noin yhdeksän miljoonaa ihmistä, joista monet ottavat päättäväisiä askeleita saadakseen läheisen henkilökohtaisen suhteen Jumalaan.

Merkittävimmän vastauksen siihen Saatanan väitteeseen, että hän pystyy kääntämään ihmiset pois Jehova Jumalasta, antoi Jumalan oma Poika Jeesus Kristus. Edes sietämätön tuska kidutuspaalussa ei murtanut hänen nuhteettomuuttaan. Vetäessään viimeisen henkäyksensä Jeesus huusi: ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” (Luukas 23:46.)

Saatana yrittää pitää ihmiset vallassaan keinolla millä hyvänsä – hän käyttää kaikkia mahdollisia menetelmiä kiusauksista suoranaiseen vainoon. Hän houkuttelee ihmisiä ”lihan halulla ja silmien halulla ja elämän varallisuuden komeilevalla näyttämisellä” ja yrittää näin joko pitää heidät kaukana Jehovasta tai viekoitella heidät pois hänestä (1. Johanneksen kirje 2:16). Saatana on myös ”sokaissut ei-uskovien mielet, jotta Kristusta koskevan loistoisan hyvän uutisen valaistus ei säteilisi läpi” (2. Korinttilaisille 4:4). Hän ei liioin epäröi käyttää hyväkseen uhkauksia ja ihmispelkoa päästäkseen tavoitteeseensa (Apostolien teot 5:40).

Paholainen ei kuitenkaan voita niitä, jotka ovat Jumalan puolella. He ovat oppineet tuntemaan Jehova Jumalan ja ’rakastamaan häntä koko sydämellään ja koko sielullaan ja koko mielellään’ (Matteus 22:37). Jeesuksen Kristuksen ja lukemattomien ihmisten horjumaton uskollisuus merkitsee Saatana Panettelijalle perinpohjaista tappiota.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Jatkuvatko ihmisten hallintokokeilut loputtomiin? Profeetta Daniel ennusti: ”Noiden kuninkaiden päivinä taivaan Jumala pystyttää valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu. Eikä sitä valtakuntaa anneta millekään toiselle kansalle. Se murskaa kaikki nämä valtakunnat ja tekee niistä lopun, ja se itse pysyy aikojen hämärään asti.” (Daniel 2:44.) Valtakunta, jonka taivaan Jumala pystyttää, on Jeesuksen Kristuksen käsissä oleva taivaallinen hallitus. Se on se sama Valtakunta, jota Jeesus opetti seuraajiaan rukoilemaan (Matteus 6:9, 10). Se tuhoaa kaikki ihmisten valtakunnat tulevassa ”Jumalan, Kaikkivaltiaan, suuren päivän sodassa” ja ottaa haltuunsa koko maan (Ilmestys 16:14, 16).

Miten käy Saatanan? Raamattu kertoo, mitä hänelle tulee tapahtumaan: ”[Jehovan enkeli] otti kiinni lohikäärmeen, sen alkuperäisen käärmeen, joka on Panettelija ja Saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi. Ja hän heitti hänet syvyyteen ja sulki ja sinetöi sen hänen jälkeensä, jottei hän enää eksyttäisi kansakuntia, ennen kuin ne tuhat vuotta ovat päättyneet.” (Ilmestys 20:1–3.) Jeesuksen Kristuksen tuhatvuotinen hallituskausi alkaa vasta, kun Saatana on heitetty syvyyteen eli tehty toimintakyvyttömäksi.

Miten ihastuttava paikka maa tulee silloin olemaan! Pahuus ja sen aiheuttajat ovat poissa. Raamattu lupaa: ”Pahantekijät karsitaan pois – –. Mutta sävyisät saavat omistaa maan, ja he iloitsevat suuresti rauhan runsaudesta.” (Psalmit 37:9–11.) Heidän rauhaansa ei uhkaa yksikään ihminen eikä eläin (Jesaja 11:6–9). Jopa miljoonat sellaiset, jotka ovat historian kuluessa olleet Paholaisen puolella tietämättään, koska heillä ei ole ollut mahdollisuutta oppia tuntemaan Jehovaa, herätetään kuolleista, ja heille annetaan Jehovalta tulevaa opetusta (Apostolien teot 24:15).

Tuhatvuotisen hallituskauden päättyessä maa on saatettu paratiisilliseen tilaan ja siinä elävät ihmiset täydellisyyteen. Silloin Saatana päästetään irti ”vähäksi aikaa”, mutta sen jälkeen hänet tuhotaan ikuisiksi ajoiksi kaikkien Jumalan hallitusvallan vastustajien kanssa (Ilmestys 20:3, 7–10).

Kenen puolelle sinä asetut?

1900-luku oli aikaa, jolloin Saatana aiheutti tuhoa maan päällä. Maapallolla vallitsevat olosuhteet eivät kuitenkaan ole merkki siitä, että hän olisi saanut voiton, vaan siitä, että me elämme tämän pahan maailman viimeisiä päiviä (Matteus 24:3–14; Ilmestys 6:1–8). Voittajaa ei ratkaise maan päällä vallitsevan pahuuden voimakkuus eikä enemmistön mielipide. Ratkaisevaa on se, kenen hallitsemistapa on paras ja onko kukaan palvellut Jumalaa rakkaudesta. Molempien seikkojen perusteella voitto kuuluu Jehovalle.

Jos kulunut aika on jo todistanut Saatanan olevan väärässä, niin miksi Jumala antaa pahuuden jatkua? Jehova osoittaa kärsivällisyyttä, ”koska hän ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan haluaa kaikkien pääsevän katumukseen” (2. Pietarin kirje 3:9). Jumalan tahto on, ”että kaikenlaiset ihmiset pelastuisivat ja tulisivat totuuden täsmälliseen tuntemukseen” (1. Timoteukselle 2:4). Kannustamme sinuakin käyttämään jäljellä olevan ajan Raamatun tutkimiseen ja tiedon hankkimiseen ainoasta tosi Jumalasta ja hänestä, jonka Hän on lähettänyt, Jeesuksesta Kristuksesta (Johannes 17:3). Jehovan todistajat auttavat sinua mielellään hankkimaan tuota tietoa, jotta sinäkin voisit liittyä niihin miljooniin, jotka pysyvät lujasti voittoisalla puolella.

[Kuvat s. 5]

Säilyttämällä nuhteettomuutensa Jehovan todistajat ovat tehneet Saatanan tappion yhä selvemmäksi

[Kuva s. 7]

Jehovalla on puolellaan monia uskollisia