Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Et meningsfyldt liv nu og for evigt

Et meningsfyldt liv nu og for evigt

Et meningsfyldt liv nu og for evigt

DU KAN finde virkelig mening med livet allerede nu. Hvordan? Ved at følge de gode principper Guds ord, Bibelen, indeholder. Lad os se på nogle få af dem.

BIBELSK PRINCIP: „Der er intet bedre for et menneske,“ skrev kong Salomon, „end at spise og drikke og lade sin sjæl nyde godt af sin møje.“ — PRÆDIKEREN 2:24.

Vi er skabt til at kunne finde glæde ved at arbejde. Selv under meget vanskelige forhold kan du opnå et vist mål af tilfredshed i livet ved flittigt og ærligt arbejde.

BIBELSK PRINCIP: „Der er mere lykke ved at give end ved at modtage.“ — APOSTELGERNINGER 20:35.

Mange finder at det at gøre noget for andre — for eksempel at bruge tid og kræfter på at hjælpe nogen der har det svært — er utrolig berigende og giver deres liv mening. „Forhold ikke nogen en godhed som tilkommer dem,“ skrev Salomon, „når det er i din hånds magt at gøre noget.“ — Ordsprogene 3:27.

Det er Ralph et godt eksempel på. Efter at han var gået på pension, blev han heltidsforkynder ligesom sin kone. Hver måned bruger de mange timer i forkyndelsen hvor de koncentrerer sig om at undervise andre i Bibelen. „Når vi kommer hjem om aftenen, er vi trætte, ikke bare fordi vi er ved at blive ældre, men fordi vi har brugt al vores energi i tjenesten for vores himmelske Far,“ siger Ralph. „Det er en god form for træthed!“ Han og hans kone er glade fordi deres liv drejer sig om at gøre noget for andre.

BIBELSK PRINCIP: „En ven viser kærlighed til hver en tid og er en broder som er født med henblik på trængselen.“ — ORDSPROGENE 17:17.

Det kan være nemmere at klare sorger og problemer når man ikke er alene om det. Den engelske filosof Francis Bacon skrev at for dem der står uden nære venner, „er verden kun en ørken“. Det at have sande venner — og selv at være en god ven — kan gøre livet lettere, ja, ligefrem skønt og tilfredsstillende.

BIBELSK PRINCIP: „Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov.“ — MATTÆUS 5:3.

Jesus pegede her på noget der er nødvendigt for at komme til at opleve opfyldelsen af Guds løfter — at man erkender og dækker sit „åndelige behov“. I modsætning til dyrene har vi et medfødt behov for at forstå meningen og hensigten med livet. Kun Jehova Gud kan dække det behov, og det gør han gennem sit ord, Bibelen. Som vi så i den foregående artikel, fortæller Bibelen hvad der er Guds hensigt med jorden. Den viser os hvorfor vi er til, hvorfor der er så mange lidelser, og hvad Gud ønsker af os. For at kunne leve et meningsfyldt og tilfredsstillende liv er det vigtigt at vi forstår sådanne bibelske sandheder. De der giver sig tid til at studere Bibelen og lever efter det de lærer, er lykkelige. Hvorfor? Fordi de derved opbygger et fortroligt forhold til vores Skaber, ’den lykkelige Gud’, Jehova. — 1 Timoteus 1:11.

BIBELSK PRINCIP: „Husk din Skaber . . . før den vanskelige tid kommer, og de år nærmer sig hvor du vil sige: ’Dem ser jeg ingen mening med.’“ — PRÆDIKEREN 12:1, THE NEW ENGLISH BIBLE.

Kong Salomons råd til unge mennesker, som kan have svært ved at forholde sig til de tragedier man kan komme ud for i livet, er relevant for os alle. Sæt Skaberen først i dit liv. Det vil give dit liv virkelig mening. Afvis indstillingen: „Lad os spise og drikke, for i morgen skal vi dø.“ (1 Korinther 15:32) Hvis du sætter Gud først, ’vil det gå godt for dig’, som der siges i Prædikeren 8:12.

Wendi fandt ud af at det var sandt. Da hun var ung, lærte hun og hendes søster spansk så de kunne tage til Den Dominikanske Republik, hvor der var større behov for forkyndere af Bibelens gode nyhed. „Vi bragte mange ofre for at tjene hvor der var behov, men det var den mest fantastiske tid i vores liv. Jeg ville ikke bytte de seks måneder for noget som helst! De velsignelser vi fik, opvejede helt de ofre vi måtte bringe.“

Loyalitet mod Gud giver livet mening

Når du opbygger et godt forhold til Jehova, kan det give dit liv mening på en helt særlig måde. Hvordan det? Da Satan forledte Adam og Eva til at gøre oprør mod Guds styre, påstod han også indirekte at ingen mennesker ville forblive loyale mod Gud under prøve. (Job 1:9-11; 2:4) Du kan være med til at bevise at Satan er en løgner! Hvordan? Ved at være loyal mod Gud, leve efter hans principper og vise at du anerkender at kun Jehova har ret til at afgøre hvad der er godt, og hvad der er ondt. — Åbenbaringen 4:11.

Måske bliver vi udsat for prøvelser hvis vi gerne vil gøre det rigtige. Vil det have nogen indflydelse på om vores liv er meningsfyldt eller ej? Vi kan prøve at forestille os at en ondskabsfuld fjende bagtaler en af vores venner eller et familiemedlem. Hvis vi forsvarer vedkommendes gode navn, og fjenden udsætter os for vanskeligheder af den grund, betyder det så at vi ikke kan have et meningsfyldt liv? Selvfølgelig ikke! Vi ville ikke have noget imod at blive udsat for modstand af den grund. Det samme gør sig gældende i forbindelse med at forblive loyal mod Gud. Vores loyalitet under de nuværende onde tilstande får Guds hjerte til at fryde sig. — Ordsprogene 27:11.

Et meningsfyldt liv for evigt

Gør det derfor til dit mål at lære alt hvad du kan om Gud og hans hensigt. Jesus Kristus sagde: „Dette betyder evigt liv: at de lærer dig at kende, den eneste sande Gud, og den som du har udsendt, Jesus Kristus.“ (Johannes 17:3) Når Gud gennemfører sin oprindelige hensigt med jorden, vil trofaste mennesker kunne glæde sig over det som Jehova oprindelig havde tiltænkt dem — „evigt liv“ på en paradisisk jord. Så vil livet være virkelig meningsfyldt og tilfredsstillende. — Salme 145:16.

Hvor kan vi få den viden som Jesus sagde var så vigtig? Det kan vi i Guds inspirerede ord, Bibelen. Hvis du gerne vil have hjælp til det, er du velkommen til at skrive til udgiverne af dette blad. De vil med glæde sørge for at du får hjælp til at finde ud af hvad Bibelen virkelig lærer.