Gå direkte til indholdet

FORKLARING AF BIBELVERS

1. Mosebog 1:26 – “Lad os skabe mennesker i vort billede”

1. Mosebog 1:26 – “Lad os skabe mennesker i vort billede”

 “Så sagde Gud: ‘Lad os frembringe mennesker i vores billede, så de ligner os, og sætte dem over havets fisk og himlens flyvende skabninger og husdyrene og hele jorden og alle krybende dyr der myldrer omkring på jorden.’” – 1. Mosebog 1:26, Ny Verden-Oversættelsen.

 “Gud sagde: ‘Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.’” – 1. Mosebog 1:26, den danske autoriserede oversættelse.

Hvad betyder 1. Mosebog 1:26?

 Det at vi mennesker er skabt i Guds billede, betyder at vi er skabt med evnen til at opdyrke og vise de egenskaber Gud selv har, som for eksempel kærlighed, empati og retfærdighed. På den måde er det muligt for mennesker at efterligne Guds personlighed.

 “Så sagde Gud: ‘Lad os frembringe mennesker i vores billede.’” Før Jehova Gud a frembragte noget som helst andet, skabte han en magtfuld ånd, der senere blev kendt som Jesus. Og Bibelen siger at ved hjælp af Jesus “blev alle andre ting i himlen og på jorden skabt”. (Kolossenserne 1:16) Hans personlighed er en afspejling af Jehovas personlighed, for “han er billedet af den usynlige Gud”. (Kolossenserne 1:15) Derfor kunne Gud meget passende sige til Jesus: “Lad os frembringe mennesker i vores billede.”

 “Lad os ... sætte dem over ... husdyrene og hele jorden.” Dyrene blev ikke skabt i Guds billede. Det betyder at de ikke blev dannet sådan at de kunne vise menneskelige karaktertræk som kærlighed eller have en samvittighed. Men Gud er ikke ligeglad med dyrene. Han har stor omsorg for dem. Derfor satte han menneskene til at “herske over” dem, eller “tage ansvar for” dem, som det hedder i to andre oversættelser. (Den danske autoriserede oversættelse af 1992 og Bibelen 2020) Jehova har med andre ord givet os mennesker den opgave at tage os af dyrene. (Salme 8:6-8; Ordsprogene 12:10) Han forventer at vi passer godt på jorden og alt hvad der lever på den.

Hvad er baggrunden for 1. Mosebog 1:26?

 De to første kapitler i 1. Mosebog beskriver skabelsen af universet, vores jord og livet på den. Alt hvad Jehova har skabt, er mesterligt, men det må alligevel siges at mennesket overgår alt det andet han har skabt på jorden. Da Gud var færdig med at skabe, “så Gud alt hvad han havde frembragt, og det var virkelig godt”. – 1. Mosebog 1:31.

 Se den her korte video om skabelsesberetningen i 1. Mosebog.

Forkerte opfattelser af 1. Mosebog 1:26

 Forkert opfattelse: Kun mænd – og ikke kvinder – har evnen til at afspejle Guds egenskaber.

 Faktum: På nogle sprog, for eksempel engelsk, er ordet for “mand” og “menneske” det samme. Når der står at Gud sagde “Lad os skabe mennesker i vort billede”, tror nogle derfor at Gud sagde ‘Lad os skabe mænd i vort billede’. Men sådan skal det ikke forstås. I den her sammenhæng hentyder det hebraiske ord der er brugt, til alle mennesker, både kvinder og mænd. Det er altså muligt for både kvinder og mænd at afspejle Guds egenskaber. De har lige adgang til at blive Guds venner og få det evige livs gave. – Johannes 3:16.

 Forkert opfattelse: Gud har et fysisk udseende der minder om vores.

 Faktum: “Gud er en ånd” – han har ikke en fysisk krop og er ikke bundet til det fysiske univers. (Johannes 4:24) Når Bibelen sommetider nævner Guds ansigt, hans hånd, hans hjerte og så videre, skal det forstås som billeder. Det er udtryk der hjælper os til at forstå forskellige ting angående Gud. – 2. Mosebog 15:6; 1. Peter 3:12.

 Forkert opfattelse: 1. Mosebog 1:26 beviser at Jesus er den samme som Gud.

 Faktum: Gud og Jesus har et nært forhold til hinanden, ligesom det forhold en far har til sin søn. Men de er ikke samme person. Jesus gjorde det klart at Gud er større end ham. (Johannes 14:28) Du kan få flere oplysninger ved at se videoen Er Jesus Gud? eller læse artiklen “Hvorfor bliver Jesus kaldt Guds Søn?

 Se den her korte video for at få et overblik over 1. Mosebog.

a Jehova er Guds personlige navn. (Salme 83:18) Se artiklen “Hvem er Jehova?