Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

En utbredd trosuppfattning

En utbredd trosuppfattning

En utbredd trosuppfattning

”Jag hade mardrömmar om att jag brann i helvetet! Jag drömde att jag kastades in i en eld och brukade vakna av att jag skrek. Jag behöver väl inte säga att jag verkligen ansträngde mig för att inte synda.” – Arline.

TROR du att helvetet är en plats av pina som är reserverad för syndare? Många tror det. År 2005 fann en teolog vid University of St. Andrews i Skottland att en tredjedel av de skotska prästerna trodde att de som är skilda från Gud lider ”eviga mentala kval i helvetet”. En femtedel trodde att de som är i helvetet lider fysisk pina.

I många länder är tron på helvetet utbredd. I USA visade en gallupundersökning 2007 att omkring 70 procent av de tillfrågade trodde på helvetet. Även i länder där flertalet inte är så religiösa tror en del fortfarande på helvetet. En gallupundersökning i Kanada 2004 visade att 42 procent trodde på helvetet. Och i Storbritannien var 32 procent övertygade om att det finns ett helvete.

Vad prästerna lär

Många präster har slutat lära att helvetet är en plats där man bokstavligen plågas i eld. De för i stället fram en definition som liknar den som kommer till uttryck i Katolska kyrkans katekes, utgiven 2000. Det heter där: ”Den huvudsakliga pinan i helvetet består i den eviga skilsmässan från Gud.”

Men tron att helvetet är en plats av mental eller fysisk pina lever kvar. De som stöder den här läran gör gällande att den är grundad på Bibeln. Albert Mohler, ordförande för Southern Baptist Theological Seminary, försäkrar: ”Det är helt enkelt vad Bibeln lär.”

Spelar det någon roll vad vi tror?

Om helvetet faktiskt är en plats av pina bör man verkligen frukta för det. Men om den här läran inte är sann, orsakar de religiösa ledare som lär ut den förvirring och skapar onödig ångest hos dem som tror på dem. De förtalar också Gud.

Vad säger då Guds ord, Bibeln, om detta ämne? I de följande artiklarna citeras bibelöversättningar som används av både katoliker och protestanter för att besvara tre frågor: 1) Vad händer egentligen med en människa när hon dör? 2) Vad lärde Jesus om helvetet? 3) Hur kan man påverkas av att få lära sig sanningen om helvetet?