Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Gud har et navn!

Gud har et navn!

Gud har et navn!

Hva er Guds navn? Alle mennesker har et personlig navn. Ja, mange gir til og med kjæledyrene sine navn! Er det ikke da rimelig at Gud har et navn? Det er ingen tvil om at det å ha og bruke personlige navn er en viktig del av forholdet og samspillet mennesker imellom. Skulle det være annerledes når det gjelder vårt forhold til Gud? I motsetning til hva en kunne vente, er det millioner av dem som sier at de tror på Bibelens Gud, som ikke bruker hans personlige navn. Ikke desto mindre har Guds navn vært kjent i mange hundre år. Når du leser disse artiklene, vil du finne at Guds navn var mye brukt før i tiden. Noe som er enda viktigere, er at du vil finne ut hva Bibelen sier om betydningen av å kjenne Guds navn.

PÅ 1600-tallet var det flere europeiske land som preget mynter med Guds navn på. Navnet Jehova har en fremtredende plass på en tysk mynt som ble preget i 1634. Slike mynter ble av mange kalt Jehova-mynter, og de var i omløp i flere tiår.

Formen «Jehova» * er en gjengivelse av Guds navn som har vært anerkjent i flere hundre år. På hebraisk, et språk som leses fra høyre mot venstre, blir navnet skrevet med fire konsonanter, יהוה. Disse fire hebraiske bokstavene — som transkriberes JHWH eller JHVH — er kjent som tetragrammet. I flere tiår ble Guds navn i form av tetragrammet også preget på europeiske mynter.

Man kan også finne Guds navn på bygninger, monumenter og kunstverk og i mange kirkelige salmer. Det tyske oppslagsverket Brockhaus Enzyklopädie opplyser at det en gang var vanlig at protestantiske fyrster bar et verdighetstegn som bestod av en stilisert sol og tetragrammet. Symbolet, som også ble brukt på flagg og mynter, var kjent som Jehova-sol. De dypt religiøse europeerne på 1600- og 1700-tallet visste tydeligvis at Den Allmektige Gud har et navn. Noe som var enda viktigere — de var ikke redd for å bruke det.

Guds navn var heller ikke noe mysterium for folk i de engelske koloniene i Nord-Amerika. Tenk for eksempel på Ethan Allen, som var soldat under den amerikanske uavhengighetskrigen. Ifølge hans memoarer forlangte han i 1775 at hans fiender skulle overgi seg ’i den store Jehovas navn’. Senere, mens Abraham Lincoln var president, var det mange av hans rådgivere som ofte nevnte Jehova ved navn i brev som de skrev til Lincoln. Andre amerikanske historiske dokumenter som inneholder Guds navn, er tilgjengelige for allmennheten på biblioteker mange steder. Dette er bare noen få eksempler på hvordan Guds navn har hatt en fremtredende plass i flere hundre år.

Hvordan er det i vår tid? Er Guds navn blitt glemt? På ingen måte. En rekke bibeloversettelser bruker Guds personlige navn i mange vers. Hvis du tar en rask tur innom et bibliotek eller bruker noen minutter på å slå opp i dine egne oppslagsverk, vil du sannsynligvis se at navnet Jehova er den formen som vanligvis blir brukt som en gjengivelse av tetragrammet. Oppslagsverket Encyclopedia International sier for eksempel at navnet Jehova er den «moderne formen av det hellige hebraiske navnet på Gud». En nyere utgave av The New Encyclopædia Britannica forteller at formen Jehova er det «jødekristne navnet på Gud».

Men, tenker du kanskje: «Betyr Guds navn noe for folk i dag?» Man kan fremdeles se Guds navn i en eller annen form på mange offentlige steder. Navnet Jehova er for eksempel innskrevet på hjørnesteinen i en bygning i New York. I den samme byen har man også funnet navnet skrevet på hebraisk på en fargerik mosaikk som pryder en travel T-banestasjon. Men av de tusener av mennesker som har gått forbi disse stedene, er det sannsynligvis få som har tillagt disse innskriftene noen særlig betydning.

Har Guds navn noen betydning for folk der du bor? Eller omtaler de fleste der Skaperen som «Gud», som om denne tittelen skulle være hans virkelige navn? Du har kanskje selv lagt merke til at mange ikke tenker over om Gud i det hele tatt har et navn. Hvordan er det med deg? Faller det deg naturlig å tiltale Gud med hans personlige navn, Jehova?

[Fotnote]

^ avsn. 4 Denne artikkelserien viser 39 former av navnet Jehova slik det blir brukt på over 95 språk.

[Ramme/bilde på side 4]

En konge som gjorde kjent Jehovas navn

I 1852 drog en gruppe misjonærer ut fra Hawaii med kurs for øyene i Mikronesia. De hadde med seg et introduksjonsbrev med det offisielle seglet til kong Kamehameha III, den regjerende monarken på Hawaii-øyene. I dette brevet, som opprinnelig ble skrevet på hawaiisk og var stilet til de forskjellige herskerne på stillehavsøyene, stod det blant annet: «Noen lærere for Den Høyeste Gud, Jehova, er klare til å dra til øyene dine for å gjøre deg kjent med Hans Ord, som har betydning for din evige frelse. . . . Jeg betrakter disse gode lærerne som verdige til å bli vist aktelse og vennskap og oppfordrer deg til å lytte til deres undervisning. . . . Jeg råder deg til å kvitte deg med avgudene dine, ta imot Herren Jehova som din Gud og tilbe og elske Ham, og Han vil velsigne deg og bevare deg.»

[Bilde]

Kong Kamehameha III

[Rettigheter]

Hawaii State Archives

[Bilde på side 3]

Tetragrammet, som betyr «fire bokstaver», står for Guds personlige navn på hebraisk